Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Generelt ved medarbeidersamtaler
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Selvfølelse vs selvtillit
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
- roller og forventinger
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Etikk og brukermedvirkning
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Definere og velge hovedmål og delmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
eksempel problemstilling
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
"God bagasje på livets reise."
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Workshop, Dokka – 9. nov
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Veiledning og kommunikasjonsteori
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Asperger syndrom og ADHD
Ressursfokus vs mangelfokus
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
hvordan kan det gjennomføres?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell? 29.10.2010 Aina Frydenlund Østensjø familiekontor

Plan Presentasjon Systemisk perspektiv Systemisk tilnærming Betydning for oss generelt og for arbeidet for å hjelpe voldsutsatte eldre Kart og navigasjonsutstyr Verktøy

Presentasjon Presentasjon Personale Familiekontoret Brukere

Systemteori Samlebegrep Biologi, zoologi, mekanikk,fysikk, computerteknologi Grunnlag for familieterapimodeller Sett med begreper Homeostase, kybernetikk, feedbacksløyfer, struktur, hierarki, sirkulære/lineære prosesser

Systemteori ..Kybernetikk Å forstå et system Systemets deler og systemet som helhet Grunnlag for måter å se samhandling og menneskelige utfordringer - hirerarki, struktur, homeostase, feedbacksløyfer, kontekst , handlingsmuligheter Maturana,Bateson

Systemisk tilnærming hjelper oss ..å forstå hva som skjer i relasjoner … i kommunikasjon og samspill Og hvordan sosiale konstruksjoner preger vår opplevelse av tilværelsen og oss selv

Livsfaser Livet er som et broderi. Den første delen av vår tilmålte tid er som forsiden. Den neste delen av livet er som baksiden av broderiet. ..ikke så vakkert men den viser oss hvordan trådene henger sammen… (Schoppenhauer)

summeoppgave Tenk på sp.målene i et par minutter Snu deg 2 min til sidemannen og del Hva anser du som ditt/dine system? På hvilke måter påvirker disse systemene deg og hvordan påvirker de deg? I hvilken grad og hvordan virker systemen inn på hverandre? Hvilket syst.avspeiler best din identitet ?

kommunikasjonsteori All atferd er kommunikasjon Vi kommuniserer på flere nivåer,- innhold og metaaspekt(relasjonsaspekt) Metakommunikasjon Språkets betydning

Sosiale konstruksjoner Hvilke normer og ideer har vi med oss i møte med ”våre” klienter/familier ? Hvilke skapte sannheter preger vårt perspektiv og derved våre handlinger ?

systemisk og relasjonelt ståsted Alle virkelighetsbeskrivelser oppfattes som like verdifulle, samspill og gjensidig påvirkning er i fokus, klientene er eksperter på seg selv og klient og terapeut samarbeider om å finne nyttige måter å arbeide på. Terapeuten ”ikke viter”

I møte med Vold Vold som tema utfordrer denne holdningen Terapeut kan ikke innta en ikke-vite posisjon

Hvilken betydning har dette for arbeid for voldsutsatte eldre? Forstå destruktive samspill Endringspsykologi Muligheter for intervensjon – hva gjør jeg ?

Kart og navigasjonsutstyr Systemperspektivet – brukermedvirkning Hva hindrer og fremmer endring ? Verktøy

Brukermedvirkning ?! Hva virker ? EST – empirisk støttet terapi Medisinsk modell Samlebåndmodell Etikk Politiske føringer Behandlingsforskning

Kor Klient og resultatorientert terapi/perspektiv 3 virksomme faktorer Sikre at dette blir lagt vekt på Verktøy, holdning, sikre feedback (Barry Duncan og Scott Miler : ”the heroic client”)

Hvordan ha med disse momentene i praksis ? Effekt: Hvordan har klienten det med utgangspunkt i de viktigste dimensjonene assosiert med psykisk lidelse og sunnhet Relasjon: Klientens opplevelse av terapeut-klient relasjonen /samtalen

Forener klinisk praksis og evaluering Behandleren får systematisk tilbakemelding på resultatet av behandlingen og klientens opplevelse av relasjonen Setter klientene og deres perspektiv i fokus Ansvarliggjør klientene for egen prosess

Verktøy Meg selv Ressursfokus/mobilisering(Løft) Narrative intervensjoner (reformuleringer, identitetsbygging) Informasjon/psykoedukasjon nettverksmobilisering

Opprette tillit Identifisere mål/behov Motivasjon: ”Kunde”, ”klager” el ”beøkende” Følge K’s teori Forsterke forsterke

Fokus på effekt Hvem er kunden ? Hva vil han kjøpe? På søk etter endringshistorier Søkelys på livets ulike arenaer

Tverretatlig samarbeid - Viktig Helhetsperspektiv Unngår motarbeidelse Økt ansvar hos de enkelte Offentliggjøring virker kontrollerende

Tverretatlig samarbeid- utfordrende Ulikt faglig ståsted Ulike rammebetingelser Ulikt fokus/mandat