Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Eksamen i Treningslære 2
Om muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
EKSAMEN VGS.
Kompetente barn og unge
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i historie
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Læreplanen Historie Vg2.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
©Byrådsavdeling for oppvekst
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Informasjon om eksamen
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sensorveiledninger på MN
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom Tema Vurdering av foredraget Vurdering av samtalen Helhetsvurdering Heidi Solbakken, Anita Ramberg og Anne Kristin Dahl

Program 31.3.09 Avslutning, spørsmål og oppklaringer. Utd.etaten 09.15 – 09.45 Tolking av retningslinjer, noen utfordringer og handlingsrom. Anne Kristin Dahl 09.45 – 10.00 Om tema og problemstilling. Presentasjon av noen forslag til tema. Anne K. D. 10.00 – 10.30 Presentasjon av forslag til vurderingskriterier. Visning av foredraget. Heidi Solbakken 10.30 – 10.45 Pause. 10.45 – 12.00 Grupper Anne K. D. Vurdere foredraget, bruke kriteriene. Formulere spørsmål til foredraget. Lage kriterier til vurdering av samtalen. Benyttes etter lunsj. 12.00 – 12.45 Lunsj.  12.45 – 13.00 Visning av samtalen . 13.00 – 14.00 Grupper: Vurdere samtalen ut ifra kriteriene laget i gruppearbeidet før lunsj . Anne K. D. 14.00 – 14.15 14.15 – 15.00 Framlegging og drøfting: Vurdering av samtalen. Anne K. D. 15.00 – 15.30 Avslutning, spørsmål og oppklaringer. Utd.etaten

”Eksamensoppgave” / ”oppgavesett” Forslag til innhold. AKD PRAKTISKE FORHOLD FAGLIG Dato, klokkeslett, rom TEMA Vise til fagrapport (innlevert 1 mnd før eks.) Hovedområde (-r) Skisse over eksamensmodell: Tid til ev. presentasjon – tid til samtale Kompetansemål (flere) og ev. grunnleggende ferdigheter Tilrettelegging i forberedelsestida på skolen, tid, rom, samarbeid. (Skal være organisert slik at alle …) Gi veiledning… Ev. krav til problemstilling Om ev. godkjenning av problemstilling Vekting av foredrag/samtale Vurderingskriterier: FOREDRAGET Faglærers rolle Vurderingskriterier: FAGSAMTALEN Sensors rolle ? Om behov for utstyr Sluttvurdering med begrunnelse, når Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Anne Kristin Dahl, ILS, UiO Kompetanse i K06 Faglig kunnskap Grunnleggende ferdigheter slik det er formulert i kompetansemåla Holdninger og verdier Læringsstrategier Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Fagrapport A ”Skolene kan benytte mal …” emne Kompetansemål Lærestoff Arbeidsmåter Grunnleggende ferdigheter Vurdering Merknader Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Fagrapport B Elevmedvirkning i planarbeidet Individuelle/differensierte opplegg

Muntlige hovedsjangre: aktuelle? Fortellinga Opplesinga Monologen Dialogen Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Noen momenter …… ”Forutsigbarhet” : eksamensform Kontakt faglærer – eksaminator Tilbakemelding til eleven. Se sd 18 Karakter gis med begrunnelser ut ifra vurderingskriteriene: Etter hver elev. (K 06: Mål- og kriteriebasert vurdering)

Anne Kristin Dahl, ILS, UiO Tema 1 Hva er et tema? Oppgaven/temaet skal være vid (-t) og dekke flere kompetansemål i læreplanen. Oppgavesettet/temasettet som utarbeides for et parti, skal favne et bredt spekter av kompetansemålene Betyr det at alle, minst to eller er ett hovedområde i faget skal dekkes i et oppgavesett/for et parti? Muntlige Tekster Skriftlige tekster Sammensatte tekster Språk og kultur Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Anne Kristin Dahl, ILS, UiO Tema 2 Hvor mange kompetansemål skal oppgis? Finnes det et minstekrav? Mange – få kompetansemål? Konsekvenser? Tema ”med føring”? Oppgitte stikkord? Kan/skal tema være knytta direkte til fagrapporten? Parvis fordeling? Ett tema til hver elev? Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Eksempel, norsk vgs Oppgaver brukt i Oslo 08 (ikke tema) 1 ”Vis hvordan norsk språk har utvikla seg opp igjennom tidene” 2 ”Vis hvordan norsk språk i ulike faser av historien har blitt utsatt for stor påvirkning utenfra. Er det viktig å verne språket mot slik påvirkning?” 3 ”Klassekamp og språkkamp – to sider av samme sak?” Hvilke (-t) tema kan vi hente ut av disse eksemplene? Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Forslag til tema, se kopi

Anne Kristin Dahl, ILS, UiO Problemstilling 1 Knytta til forberedelesestid: når - hvordan Hva er ei problemstilling? Har elevene trening i å formulere dette? Samarbeide? Godkjenne? Skal problemstillinga godkjennes En metode… Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

En metode for å lage problemstilling Tema: Norsk språk: Fortid – nåtid – framtid Skriv sammenhengende i 4-5 min ”Det viktigste i det jeg har skrevet er ….,” ”det jeg egenlig vil si er at ….” Gjør så denne setningen om til et spørsmål, f. eks Hva kan grunnene være til at …. Hvorfor … Hvem …., hvordan …. Hvordan … Hvilke konsekvenser … Hva vil skje hvis … Hvordan kan dette brukes? Anne Kristin Dahl, ILS, UiO

Oppgaver. Grupper: Maks 5 personer Ansvar: Den som har fornavn med forbokstav sist i alfabetet Før lunsj: 10.45 – 12.00 25 min: Vurder foredraget . Bruk de utdelte kriteriene og drøft relevansen av hvert enkelt kriterium 10 min: Formuler gode spørsmål til samtalen etter foredraget 40 min: Formuler vurderingskriterier for samtalen Etter lunsj: 13.00 – 14.00 Ca 30 min. Bruk vurderingskriteriene som ble formulert før lunsj og vurder samtalen Ca 30 min. Juster vurderingskriteriene , nye forslag? (Til plenum etterpå)

A Samtalens hva (Innhold) Samtalen etter foredraget (fagsamtalen) Forslag til vurderingskriterier 1 (se skjema/kopi) A Samtalens hva (Innhold) 1 Du viser evne til å utdype elementer ved foredraget ditt   2 Du gjør rede for andre sider ved saksfeltet/temaet/problemstillinga og vurderer relevansen.  3 Du viser evne til å sette foredraget ditt inn i et bredere faglig perspektiv  4 Du benytter deg av faguttrykk og bruker dem på en hensiktsmessig og korrekt måte  5 Du trekker inn relevante teksteksempler. 6 Du viser fagkunnskaper 7 Du viser refleksjon og evne til sjølstendighet  8 Du trekker inn kilder for å underbygge det du sier og begrunner valgene dine  Anne Kristin Dahl. UiO

Samtalen etter foredraget (fagsamtalen) Forslag til vurderingskriterier 2 B Samtalens hvordan (Form, samtalekompetanse) 1 Du viser engasjement og deltar aktivt i samtalen   2 Du strukturerer innleggene dine, poengterer det vesentlige og fullfører egne resonnement 3 Du samtaler uavhengig av manus brukt under foredraget 4 Du forklarer synspunktene og begrunner påstandene dine 5 Språkføringen din er presis, relevant, variert, sammenhengende og saklig   C Hva har du lært av dette arbeidet? D Samla vurdering Anne Kristin Dahl, UiO