MANGFOLD SOM RESSURS OXLO-seminar 24.september 2009 Inger Daae-Qvale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Fagforeningens arbeid for mangfold
Møteplass for etisk refleksjon
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Samfunnskunnskap - Makt
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
- roller og forventinger
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Sosial og kulturell ulikhet i helse med fokus på profesjonsutøvelse
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Gap mellom intensjon og handling?
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Etikk i pedagogisk arbeid
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kvalitative forskningsmetoder
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kompetanse for mangfold
Den norske arbeidslivskulturen
Om reguleringer Randbemerkninger til
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bør rammebetingelsene legges til rette for mangfold på arbeidsplassen? MANGFOLD SOM RESSURS OXLO-seminar 24.september 2009 Inger Daae-Qvale Høgskolelektor Høgskolen I Oslo, Avd for lærerutd., Intenasjonale studier OXLO-seminar 24.09.09.

Rammebetingelser ? visjoner, praksis og tilrettelegging Mangfold som flerkulturell forståelse Myndighetene og mangfold – hvilke føringer Velferdsstaten som arena for mangfold Institusjoners håndtering av mangfold samspill - ledelse og ansatte Profesjonsdiskurser og mangfold Flerkulturelt aktørperspektiv OXLO-seminar 24.09.09.

Flerkulturell forståelse som kompetanse Egen og andres virkelighetsforståelse Innsikt og refleksjon Teoretisk og analytisk flerkulturell kunnskap og ferdighet Bevissthet om etnosentrisme og stereotypisering Daae-Qvale, 17.04.09

Fortolkende perspektiv i kulturelle kontekster Etnosentrisme Sett fra ”mitt” ståsted Fortolke – bedømme med bakgrunn i egne verdier og normer – kan medføre underkjennelse av andres verdier Kulturrelativisme Sett fra ”andres” ståsted Verdinøytral som utgangspunkt Alle virkeligheter (livsverdner) har logikk og rasjonalitet Daae-Qvale, 17.04.09

Styrking av flerkulturell kompetanse i offentlig sektor- et statlig ansvar Mangfold gjennom inkludering (St. meld. Nr.49, 2003– 04) MÅL: Brukertilpasning i etnisk likestillingsarbeid Aktøransvar hos offentlig ansatte er løftet frem Daae-Qvale, 17. sept 2009

Premiss - refleksjon Velferdsstaten som Ideal Kontekst Daae-Qvale, 17. sept 2009

En idé om at folk stort sett er relativt like Håndtering av annerledeshet analysert gjennom forståelse av likhetsideologi Norge: Likhet er en spesiell kode i organisering av ulike sosiale og kulturelle prosesser En idé om at folk stort sett er relativt like Likeverd forstått som likhet (equality as sameness) I samhandling  insistere på å behandle hverandre som ”samme slags” Forventning om at alle kan gi hverandre noe alle kan ta imot Forestilt likhet kan underkommunisere kulturelle forskjeller (Gullestad 2001) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Integrering forstått som ? Modning forflytning i tid og sted Analytisk begrep variasjoner og valg av livsformer og prosesser Politisk prosjekt målbærer ofte tilpasning av innvandreres livsformer inn i ”det norske som det foretrukne” (Engebrigtsen og Fuglerud under publ) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Helse som et statlig anliggende Institusjonalisert ”vestlig medisin” Helsegevinst er definert Hvilke konsekvenser en flerkulturell befolkning? klassifikasjon? kvalitetssikring? tillit  mistillit (risiko) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Velferdsstaten (og dens institusjoner) ”Det paternalistiske paradoks” Velferdsstaten flertydig i integrasjon Likestillingsprosjekt - autonomi og valg Kontrollprosjekt – kriterier for tildeling av ressurser Radikalt inkluderende - sterk bearbeiding av annerledeshet Mål: sosial utjevning og styring Konsekvens: mangfold som noe endimensjonalt Normalitet versus avvik Ressurssterke versus ressurssvake Daae-Qvale, 17. sept 2009

Minoritetsdiskurs i offentlig sfære Minoriteter som tema helst gjennom negative hendelser ? Konsekvens: skygger for positive bilder Tre aspekter preger minoritetsdiskursen Ressursorientering Usynliggjøring Problemfokus OXLO-seminar 24.09.09.

”Annerledeshet” som utfordring i profesjonsfelt Opplevelse av Usikkerhet Manglende handlingskompetanse Asymmetriske relasjoner – opphør av gjensidighet i forståelse Institusjonelle ”rytmeforstyrrelser” – ”slik gjør vi det ikke her” Posisjonforskyvelse Profesjonsutøver ikke pasienten/pårørende, eller kolleger med minoritetsbakgrunn får fokus Profesjonsutøver ”får et problem” ved å skulle ”hanskes med et problem” (pasient/pårørende, kolleger) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Profesjoner Ideologi – faglig og etisk fundament (begrep, struktur, lovgivning) Sosialisering – gjennom utdanning (kunnskaps- og praksisferdigheter og maktfelt) Sosial organisering – kontroll over medlemmenes verbale og non-verbale handlinger (tillatelig/utillatelig) Selvforståelse – selvpresentasjon overfor brukergrupper og andre (yrkeshabitus) (Scollon&Scollon 2001) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Profesjonsdiskurser Grenser rundt sosiale, tekstlige, faglige praksiser Kunnskaps- og maktfelt Stor grad av definisjonsrett Sentrale og perifere aktører Tillatelig < --- >uttillatelig (språk, atferd) Normalitet < --- > avvik (Scollon&Scollon, Focault, Bordieu) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Møte mellom minoritet og majoritet – diskurs om normalitet og avvik? Kulturelt nøytralt (Vi) Retorikk som legitimerer passivitet fra ”de norske”? Nøytralt Uproblematisk kultur Normalitet en måte å ordne og kategorisere virkeligheten på Egen opplevelse av normalitet - krever ingen endring Annerledeshet (De) Retorikk som krever endring fra innvandrere? Ta seg sammen Gå i seg selv Øke sin innsats for å bli integrert Kategoriseres som avvikende Krav om tilpasning/endring Daae-Qvale, 17. sept 2009

Mangfold som ressurs i sykehjemsetaten Institusjonen som identifikasjon Betydning av samsvar mellom: Institusjonens tro (verdier, visjoner, mål) Retorikk Institusjonens handlinger (praksis) Erfarte praksis (Douglas 1986, Vike 2003) Daae-Qvale, 13.04.07

Institusjoner som forestilte og faktiske fellesskap Institusjonens virkelige liv Felleskultur (gir slipp på egen autonomi) Subkultur (etablerer autonomisfærer) Dilemma: Makt, lojalitet og allianser? Samarbeid og solidaritet Åpen eller lukket institusjonskultur Avvisning (eksklusjon) og mistenksomhet Institusjoners hukommelse og glemsel (Douglas 1986, Vike 2003) Daae-Qvale, 13.04.07

Institusjoners flerkulturelle praksis TEKST og UNDERTEKST Godkjenning? Anerkjenning? Tillit og mistillit som samspill Glasstak og moralisme? Kulturelle grensekryssere Kulturelle grensevoktere (Båtnes 2006) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Lederansvar og mangfold Synlige ledere Involverer seg, aktivt deltakende Ansvarliggjøring av alle medlemmer Ledere som visjonære pådrivere ? – ingen felles forpliktende strategier for institusjonens flerkulturelle liv Konsekvens: Ansatte får trekke i forskjellige retninger (gråsoner) Subkulturer –undergraver og undergraves Desentralisering av institusjonens flerkulturelle dilemmaer OXLO-seminar 24.09.09.

Monokultur Teori: Mangfold som en positiv visjon Når likhet som premiss utfordres: skaper institusjonell uorden skaper motsetningsfylte virkeligheter Mangfold – et virkelighetens paradoks? Teori: Mangfold som en positiv visjon Praksis: Forskjeller er problemfylt, kompliserende KONSEKVENS: Marginalisering av ”den andre” (brukergrupper, kolleger) Egenmarginalisering i fagfelt Manglende gjenkjennbarhet åpner ikke for plass i etablerte kategorier (forstyrrer bilder av brukere og utøvere) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Flerkulturelt aktørperspektiv ”Kulturelle spesialister” ? ”Snillisme – solidaritetsstempel”? Femininisering av fagfelt ? Isolasjon med flerkulturelt ansvar ? Fritar institusjonen for flerkulturelt samspill? OXLO-seminar 24.09.09.

Flerkulturell aktør som grensekrysser – hvilke dilemmaer? Fagmiljøer kan forvente at de ansatte opptrer representativt (på vegne av profesjon, fag, eller folket) Det å være i en individuell posisjon kan øke sjansen for motkritikk (Du kan blir beskyldt for å ha en agenda) Det koster å stikke seg frem – i karriereløpet kreves strategier – det er trygt farvann i miljøer som enes En annen ekskluderingsstrategi er privatisering av fagområder – eierskap og premissleverandør for definisjonsrett til faglige arenaer ( Bourdieu 1995) Daae-Qvale, 17. sept 2009

Om å våge et kritisk blikk mot egen praksis? Håndtering av lojalitet, kompetansekrav og endringsprosesser: Utfordre diskusjoner om egen praksis og egne roller – ”profesjoner som systemperspektiv” Tåle å stå i usikkerhet – ”endring av roller – hvem blir vi, hva gjør vi?” Håndtere ulike lojalitetsutfordringer – ”makt/kontroll” Utfordre pendling mellom ulike meningssystem Motstand en måte å unngå endring på? Daae-Qvale, 24. april 2009

Konsekvenser ved å ignorere flerkulturelt aktøransvar Pasientens/kollegers eksistensielle erfaringer blir ikke kjent Pasientens/kollegers demokratiske deltakelse reduseres/opphøres Fravær av offentlig (åpen) profesjonsdiskurs Daae-Qvale, 17. sept 2009

Litteratur Bourdieu, P. (1995): Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften. Oslo, Pax Forlag A/S. Brochmann, G. (2006): Hva er innvandring. Universitetsforlaget Båtnes, P.I. (2006): Å forvalte sin kunnskap i kulturelt utsatte posisjoner – om formidling av frimodighet. I: Greek, Jonsmoen (red): Utfordringer i flerkultrell formidling HiO–rapport nr. 30. Douglas, M. (1986): How Institutions Think. The Frank W. Abrams Lectures. Syracuse University Press. Daae-Qvale, I (2006): Ønske det, ville det, gjøre det med… Om forankring av flerkulturell kompetanse i offentlig sektor. I: Greek, Jonsmoen (red): Utfordringer i flerkultrell formidling HiO–rapport nr. 30. Eriksen, E.O. (2001): Demokratiets sorte hull. Om spenning mellom fag og politikk i velferdsstaten, Oslo, Abstrakt forlag A/S. Foucault, M. (1994): Overvåkning og straff. Oslo, Gyldendal norsk forlag. Gullestad, M. (2001): Likhetens grenser. I: Lien, Lidén, Vike (red.): Likhetens paradokser. Oslo: Universitetsforlaget. Said, E. W. (1994):Representations of the Intellectual. London: Vintage. Scollon, R. & Scollon, S. (2001): Intercultural Communication. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. Stortings melding (nr.49, 2003– 2004): Mangfold gjennom inkludering. Vike, H.(2003): Formelt organiserte verdener. I: Rugkåsa, Trædahl, Thorsen (red.): Nære steder, nye rom. Oslo: Gyldendal Akademisk. Daae-Qvale, 17. sept 2009