Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Søknad om spesialundervisning • Hvem kan søke om spesialundervisning? • De ulike søkergruppene/skjema • AOLOV-koden • Elever med store vedvarende.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Opplæring av minoritetsspråklige elever
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Individuell vurdering
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kontroll av registrerte data i SATS
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Til ettertanke ! Innvandrergruppene endrer seg over tid. I det siste har det kommet stadig flere barn fra f. eks Russland og Polen. Barnehager og skoler.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Arbeidstidsavtalen.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Tilpasset opplæring Forelesning Solveig Roth Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Kilder: ”Ingen ut av rekka går” Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Minoritetsspråklige søkere
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Utskrift av presentasjonen:

Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8 BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8 flobul © Bergen kommune flobul © Bergen kommune 1 flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Innhold Opplæringsloven § 2-8 Begrepsavklaring Saksgangen etter § 2-8 Nye kommunale retningslinjer flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Opplæringsloven § 2-8 § 2-8. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. flobul © Bergen kommune flobul © Bergen kommune 3 flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Opplæringsloven § 2-8 § 2-8. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane. flobul © Bergen kommune flobul © Bergen kommune 4 flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Opplæringsloven § 2-8 § 2-8. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Kommunen skal kartleggje kva dugleik elevane har i norsk før det blir gjort vedtak om særskild språkopplæring. Slik kartlegging skal også utførast undervegs i opplæringa for elevar som får særskild språkopplæring etter føresegna, som grunnlag for å vurdere om elevane har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Endra med lover 4 juli 2003 nr. 84 (i kraft 1 okt 2003), 2 juli 2004 nr. 69 (i kraft 1 sep 2004, etter res. 2 juli 2004 nr. 1064), 19 juni 2009 nr. 94 (i kraft 1 aug 2009, etter res. 19 juni 2009 nr. 675). 21.10.2010 flobul © Bergen kommune flobul © Bergen kommune 5 5 flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 BEGREPSAVKLARING flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Saksgangen flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter. Skoleåret 2011-2012 Nye rutiner fra skoleåret 2012/13 Fra 01.08.2012 vil det være endringer i organiseringen av opplæring av minoritetsspråklige elever. Fagavdelingen ønsker å komme med noen presiseringer av fokus på de pedagogiske prioriteringer. (Se punkt 2.3, side 3). flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter. Skoleåret 2011-2012 Prosessen starter i løpet av høsten 2011 med kompetanseheving hvor fokus skal være læreplaner, kartlegging og kartleggingsrutiner. Videre kan skoler som trenger mer kompetanseutvikling, få veiledning. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Følgende tiltak må gjennomføres av skolene for at de kan få tildelt midler : Elevenes språkkompetanse kartlegges og nivåplasseres Elevene blir individuelt vurdert til et adekvat opplæringstilbud Det vurderes om morsmål eller/og tospråklige fagopplæring er nødvendig. Skolen må kartlegge elevenes kompetanse i morsmål. Det tildeles midler i morsmålopplæring til lese- og skriveopplæring i småskoletrinnet og tospråklig fagopplæring fra 5. til 10. klasse flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Følgende tiltak må gjennomføres av skolene for at de kan få tildelt midler : Kun skolene som dokumenterer gjennomført kartlegging får tildelt midler. Kartleggingsresultater og den individuelle vurderingen for et adekvat opplæringstilbud danner grunnlaget for enkeltvedtak etter § 2-8. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Følgende tiltak må gjennomføres av skolene for at de kan få tildelt midler : Det skal brukes Utdanningsdirektoratet sitt kartleggingsverktøy, se kartleggingsverktøy. Alle kommunale skoler som mottar midler til særskilt norskopplæring etter § 2-8 skal følge læreplan i grunnleggende norsk til elevene har oppnådd nivå 2 i læreplanen. Fra bestått nivå 2 skal elevene gå over til ordinær læreplan i norsk. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Følgende tiltak må gjennomføres av skolene for at de kan få tildelt midler : Elever som går over til ordinær læreplan i norsk mottar ikke midler etter § 2-8 Elever som kommer til Norge sent i skoleløpet (ungdomsskoletrinnet), kan det søkes ressurser for, slik at de kan fullføre nivå 3 i læreplan for grunnleggende norsk flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Følgende tiltak må gjennomføres av skolene for at de kan få tildelt midler : Fagavdelingen innfører femårssamtale med skolene som har mottatt midler etter § 2-8 for samme elev i 5 år. Overordnet mål med femårssamtalen er å hjelpe skolen med kompetanseheving og veiledning. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Følgende tiltak må gjennomføres av skolene for at de kan få tildelt midler : Nyankomne elever skal henvises til nærskolen. Nærskolen har ansvar for første samtale med foreldrene, kartlegging og vurdering av et adekvat opplæringstilbud. Nærskolen må vurdere om eleven skal begynne på nærskole eller anbefale innføringssenter. Hvis foreldrene etter anbefaling velger innføringssenter, sendes kartleggingsdokumentasjonen over til innføringssenteret som en oppmelding. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Hvem kan søke morsmålsopplæring til lese -og skriveopplæring og tospråklig fagopplæring. Forutsetningene for å kunne søke morsmålsopplæring til lese- og skriveopplæring er følgende: Eleven kan ikke norsk, og behersker sitt morsmål aldersadekvat Hvis eleven har lik kompetanse i morsmål og norsk velges norsk til alfabetisering Hvis eleven har mindre kompetanse i morsmål enn norsk, velges norsk til alfabetisering flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Hvem kan søke morsmålsopplæring til lese -og skriveopplæring og tospråklig fagopplæring. Forutsetning for å kunne søke tospråklig fagopplæring: Eleven kan ikke norsk og behersker sitt morsmål aldersadekvat Hvis eleven har lik kompetanse i morsmål og norsk kvalifiserer han ikke til fagopplæring på morsmål. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 Hvem kan søke morsmålsopplæring til lese -og skriveopplæring og tospråklig fagopplæring. Forutsetning for å kunne søke tospråklig fagopplæring: Elev uten norskkompetanse, uten skolebakgrunn og uten lese- og skriveferdigheter. Vedkommendes muntlige kompetanse på sitt morsmål må da vurderes for å kunne avgjøre i hvilken grad denne kan brukes for å formidle fagopplæring. flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 flobul © Bergen kommune flobul © Bergen kommune flobul 19

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 flobul

BEFO - Bergen kompetansesenter for flerkulturell opplæring 04.04.2017 flobul © Bergen kommune flobul © Bergen kommune flobul 21 21

BEFO - Mål og hovedoppgaver Kompetansesenterets overordnede mål er å implementere det flerkulturelle perspektivet i opplæringen, drive kompetanseutvikling (kompetanseoppbygging og videreutvikling) innenfor migrasjonspedagogikk i forhold til ansatte i barnehage og skole og norskopplæring for voksne. flobul © Bergen kommune 22