ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenørskap i nye læreplaner
Advertisements

Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Risløkka kompetansesenter
Et program for ungdomsskolen
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Entreprenørskap i programfag til valg
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
1 To viktige fag: • Næringslivsøkonomi (NØ) • Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)

Strategiarbeid i praksis
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kunnskapsskolen i buskerud
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Basiskompetanse i arbeidslivet
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Ungt entreprenørskap Hedmark
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
RESULTATER FRA UNGT SKAPERKRAFTVERK ARBEID OG UTDANNING Nord-Trøndelag Norges Tankesmie - fokus på framtida Ungdomskonferansen 2007 Inderøy 28. og 29.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Dette er SMART.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap i HiNT
Bjørnholtmessa ’09 Bjørnholtmessa ’09 En elev- og ungdomsbedriftmesse Bjørnholt skole onsdag den 11. februar. En inspirerende møteplass for ungdom og næringsliv.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Mer om studentbedrift forretningsplan
STYRKE næringsnær læring
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017
Framtid - Samspill - Skaperglede
Norsk skole.
Samfunnsfag.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag

Valgfaget design og redesign
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.

Hva er entreprenørskap

150121 elever 17059 frivillige 6310 ulike tiltak 2308 lærere UE i rene tall 2009/2010 150121 elever 17059 frivillige 6310 ulike tiltak 2308 lærere 1179 skoler 340 kommuner 20 ulike programtilbud 17 fylkeskontorer 1 organisasjon!

UEs programmer kan deles inn i 3 kategorier 1. Idéverksteder - Gründercamp for ungdomsskole, videregående skole og høgskole/universitet. - SMART for mellomtrinnet i grunnskolen. Programmene gjennomføres i samarbeid med lokalt nærings- og arbeidsliv. Programmene trener elever og studenter i kreative prosesser og bevisstgjør i forhold til innovasjon og verdiskaping. 2. Bedriftsetablering - Elevbedrift / ungdomsskole - Ungdomsbedrift / videregående skole - Studentbedrift / høgskole og universitet. Det er en progresjon i hva elever og studenter tilegner seg av etablererkompetanse gjennom de tre bedriftsprogrammene. Bedriftsprogrammene gjennomføres i samarbeid med lokalt nærings- og arbeidsliv hvor alle ungdomsbedrifter og studentbedrifter har egne mentorer fra næringslivet. 3. Arbeidsliv og næringsutvikling Programmene tar for seg temaer som ressurser og muligheter, grunnleggende forståelse for verdiskaping, yrker og karrieremuligheter og beslutningsprosesser med veileder fra lokalt arbeids- og næringsliv som belyser temaene. Vårt Lokalsamfunn, SikkSakk Europa, Økonomi og karrierevalg, Fra utdanning til jobb er eksempler på klassebaserte programmer. www.ue.no

Elevbedrift Elever i ungdomsskolen erfarer å starte, drive og avvikle sin egen bedrift, med utgangspunkt i en forretningside de selv har utviklet Trening i å: Se ressurser og muligheter lokalt Jobbe kreativt Samarbeide Utnytte egne erfaringer, kunnskap og nettverk

Nøkkelkvalifikasjoner Elevbedrift gir trening i… Opplevelse Å anvende egen kunnskap, erfaringer og nettverk Erfaring Å etablere og drive egen virksomhet ELEVEN Medvirkning Ha en reell medvirkning på egen læring Lokal identitet Å kunne se ressurser, behov og muligheter i eget nærmiljø Nøkkelkvalifikasjoner Kreativitet og problemløsning Endringskompetanse Selvstendighet og samarbeidsevne

Elevbedrift – faser 1: Informasjon, motivasjon og samarbeid 2: Ideutvikling 3: Etablering og organisering 4: Drift 5: Avvikling 6: Evaluering Øvelser, tips og skjemaer til fasene ligger i nettbasert læremateriell for lærere på www.ue.no

”Bedrift 7” fra Hedmark laget brettspillet som heter ”Vålerspillet ”Bedrift 7” fra Hedmark laget brettspillet som heter ”Vålerspillet.” Elevene lagde brettet, spillbrikkene, spørsmålskort, regler, spillboksen. Spillet er et kunnskapsspill hvor man blir spurt om sentrale bedrifter, attraksjoner, geografiske steder i Våler- Hedmark. ”Kosten EB” er også fra Hedmark En innretning hvor man enkelt kan henge opp kosten utenfor inngangspartiet hjemme. Ideen kom opp som resultat av en irritert mor, som var irritert over at kosten som alltid lå strødd utenfor inngangspartiet. Sønnen tok henne på ordet, og produserte en kosteholder.

”Krusebrød EB” i Østfold selger sine spesialbrød (halvt loff, halvt kneip) med stor suksess. Flatt og flott EB” også fra Østfold har samarbeidet med lokal bedrift og laget en ”dings” som komprimerer hermetikkbokser.

Design- og håndverk: Ris skole i Oslo tilbyr EB i utdanningsvalg i programmet Design- og håndverk til 9.trinns elever. De elevene som velger dette danner elevbedrifter og lager kunstverk på ”bestilling”.

EB-løype – ny høsten 2010! Åpen for alle elever som skal i gang med eller som driver elevbedrifter Består av tips og ressursmateriell gjennom 23 fra steg fra oppstart, gjennom drift og frem til avvikling Etter registrering og innlogging fra www.ue.no får elevene tilsendt passord og brukernavn.

Kartlegge nærmiljø og egne interesser TRENE KREATIVITET! Kartlegge nærmiljø og egne interesser - Mange muligheter Markeds- undersøkelse Å komme på en god idé!! Utforming av forretningsidé + Vurdere ideen – ideutvikling

FASE 3 STRUKTUR Hvordan alt skal samordnes? Bli klar over egne ressurser og nettverk! Hvem skal ha ansvaret for hva? STILLINGER Annonser Søknad Intervju Startkapital Bedriftsmappe Organisering Produktutvikling FASE 3

Holde orden med en bedriftsmappe! Bedriftsattest, tilgjengelig etter at elevbedriften er registrert Vedtekter Fremdriftsplan Analyse av lokalsamfunnet Ti veier til en gode ide Å vurdere en ide etter PMI - metoden Fra ide til forretningside Forretningsplan Samarbeidsavtale Elevbedriftens mål Vurdere sterke og svake sider ved elevbedriften(SWOT) Oversikt over nettverk Markedsundersøkelse og markedsplan Budsjett og regnskap Evalulering Alle malene ligger i både EB- løypa i det nettbaserte læremateriellet for lærere!

TRENE KREATIVITET! Markeds- undersøkelse Å komme på en god idé!! Kartlegging av skolen og nærmiljøet Markeds- undersøkelse Å komme på en god idé!! Utforming av forretningsidé + Vurdere ideen – ideutvikling

Elevbedrift i LK-06 - eksempler Generell del (utdrag): ”Opplæringen skal kvalifisere for produktiv innsats i dagens næringsliv, og gi grunnlag for senere i livet å kunne gå inn i yrker som ennå ikke er skapt… ”Opplæringen må gi adgang til dagens arbeids- og samfunnsliv, og kyndighet til å mestre skiftende omgivelser og en ukjent framtid. Den må derfor tilføre holdninger og kunnskaper som kan vare livet ut, og legge fundamentet for de nye ferdighetene som trengs når samfunnet endres raskt”. Kompetansemål samfunnsfag 10.trinn: ”Legge en plan for å starte og drive en bedrift ut fra undersøkelse av grunnlaget for denne” Elevbedrift dekker også kompetansemål i flere andre fag. Se nettbasert læremateriell på www.ue.no for mer.

Entreprenøriell mentalitet …en slags kokkekunst! “Å lære å lage mat av det som finnes i kjøleskapet” (Dr.polit. Karin Berglund, 2007)