RME Nasjonal Konferanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Advertisements

HELSE OG LIVSSTIL.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Selvfølelse vs selvtillit
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Boligbrua og værestedet Stovner
Samarbeidet på sentralt nivå om rusmestringsenhetene seniorrådgiver Anne Dahl Kriminalomsorgens sentrale forvaltning Konferanse Stavanger januar 2013.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
RVTS –Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Spesialrådgiver Elsbeth Jacobs.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Den vanskelige samtalen
Samhandling og kommunikasjon
Tidsskrift for Den norske lægeforening 1982; Temahefte om Fysisk aktivitet.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lyst på livet - kjennetegn Empowerment Fokus på ressurser for helse, og egne muligheter og kompetanse til å ivareta og bedre helsa - livshjulet En nedenfra.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
RUSMESTRINGSENHETEN VED RAVNEBERGET FENGSEL
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Fritid med Bistand.
Søvn, hvile og aktivitet
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Tidlig psykologisk antropologi:
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Visjon for en bedre primærhelsetjenste Hege- Kristin Aune Jørgensen, Kommuneoverlege i Beiarn,
Ressursfokus vs mangelfokus
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
RME Nasjonal Konferanse
Da kan gruppe tilbudet «Du er ikke alene» være noe for deg.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

RME Nasjonal Konferanse Hva trenger vi å ta hensyn til ved etablering av rusmestringsenheter?

Elefanten – Gammel Hindu historie. en slange, en mur, et tre, en tau, et teppe.

Hva er viktig å ta hensyn til i arbeidet med innsatte med rusproblem? En måte å se på vår utfordring ved RME kan være: ”Hva er viktig å ta hensyn til i arbeidet med innsatte med rusproblem?” Tverfaglig samarbeid - profesjoner –psykologer, sosionomer – fengsels betjent – sykepleier – leger osv. kultur forskjeller mellom KO, Sht, Kht, frivillig organisasjoner. Fengslesleder, økonomi ansvarlig. Vår utfordring i mange situasjoner vil være å finne ut hvordan vi kan slå sammen våre forskjellige sannheter istedenfor å havne i en konflikt over hvem har rett. Det vi trenger for å få dette til inkluderer: ydmykhet, åpenhet, og engasjement. Vi trenger også å ”ville hverandre vel” mens vi jobbe med dette i hverdagen. En annen ting vi trenger er gode modeller eller gode kart for å hjelpe oss til å se hele bilde. Helhet er ofte både/ og, ikke enten eller. Vår utfordring i mange situasjoner vil være å finner ut hvordan vi kan beholde hver sin ”sannhet” i en mer inklusiv kart /modell istedenfor en konflikt over hvem har rett.

KOLLEKTIV/OBJEKTIV KOLLEKTIV/SUBJEKTIV INDIVID/OBJEKTIV INDIVID/SUBJEKTIV INDIVID/OBJEKTIV KOLLEKTIV/SUBJEKTIV KOLLEKTIV/OBJEKTIV Jeg har lyst til å presentere en modell fra Ken Wilber’s Integral teori. KEN WILBER, at age 63, is the first thinker and writer to have his collected works published while still alive. With 25 books translated into some 30 foreign languages, he is the most widely translated academic writer in the United States. Ken is the internationally acknowledged originator of Integral Theory and founder of Integral Institute. www.integralinstitute.org, www.integrallife.com. A theory of everything. Shambala publications 2000.Wilber tar utgangspunkt i at alle disipliner, både østlige og vestlige, religion, filosofi, vitenskap, medisin, sosiologi, psykologi, antropologi alle sammen, har noe viktig og sant med seg. Han har utviklet ”A theory of Everything” 1. en teori som er stor nok for å fange flest mulige sannheter i et system som viser hvordan de sannhetene henger sammen. En teori som gir plass til alle.

INDIVID/SUBJEKTIV 1 person - jeg INDIVID/OBJEKTIV 3. Person - det KOLLEKTIV/SUBJEKTIV 2. Person – vi /oss KOLLEKTIV/OBJEKTIV Alle fire av disse kvadrater er til stedet i hver hendelse eller situasjon. De er tilstedet her og nå Hver av dere har dine egen respons eller opplevelse av å være her. dine Tanker, følelser, meninger, ønsker, det som er viktig for deg. (ind/sub) Du også har kroppen din med deg. Er kroppen din våken full av energi. Har du fått nok søvn. Hormonene i blodet er veldig påvirket av hvor mye søvn du har fått. Har du drukket mye kaffe ? Spiste du for mye i lusjen? Sitter du behagelig, få vi nok oksygen i dette lille rommet? Helse de. (ind/obj) Alt vi opplever sammen her og nå har en sosial/kulturell aspekt. Vi har forskjellige relasjoner til hverandre, vi alle er engasjert i RME, Vi kommer fra forskjellige kulturer, noen verdier har vi felles noen verdier er forskjellige. (Kol..Sub) Alt annet - fra fargene på rom være, til luft anlegget og powerpoint teknologi til det transport systemet som ført dere hit til pengesystemet som betaler for de hele. (Kol./obj.) You can’t have one with out the other.  

Den psykologiske dimensjon INDIVID/SUBJEKTIV Den psykologiske dimensjon Tanker og følelser om fortid nåtid eller fremtid. Opplevelse av håp, indre ro, glede, frykt, skam. Fortid påvirker nå tid. INDIVID/OBJEKTIV Den fysiske dimensjon (Internt) Kropps reaksjoner / atferd Ruset, i abstinens, Helse konsekvenser fra langvarig misbruk Søvn /Ernæring Nevropsykologi/Gener Medisiner /LAR KOLLEKTIV/SUBJEKTIV Den sosiale /kulturelle dimensjon Relasjoner/ Sosialt nettverk Arbeid/skole Kommunikasjonsferdigheter Stigmatisering Rusmiljø KOLLEKTIV/OBJEKTIV Den fysiske dimensjon (Eksterne) Vær/klima Farge på vegene Tilgjenglighet av helsetjeneste Økonomi Bo situasjon /Ryddig og rent? Estetikk De 4 kvadrater” De øverste kvadrater har med det individ å gjøre. De laveste har med den kollektiv å gjøre. De kvadrater til venstre har med vår subjektiv opplevelse, det som er inn i oss. De til høyre har med alt som er objektiv og kan måles. På en måte du kan tenke slik at den Fysiske dimensjon, våre internt, kropps reksjoner og atferd er i den øverst/høyre. Den Psykologisk er her. Den sosiale og kulturelle er her. og den fysisk dimen. Eksterne fysiske dimensjon

> Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. INDIVID/SUBJEKTIV > Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. > Personens opplevelse av å bo, arbeide eller få behandling i fengselet. > Personens virkelighetsforståelse. > Personens mål med behandlingen, mening, drømmer, dypeste ønsker Å være /Sinnet INDIVID/OBJEKTIV KOLLEKTIV/SUBJEKTIV KOLLEKTIV/OBJEKTIV

> Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. INDIVID/SUBJEKTIV > Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. > Personens opplevelse av å bo, arbeide eller få behandling i fengselet. > Personens virkelighetsforståelse. > Personens mål med behandlingen, mening, drømmer, dypeste ønsker Å være/Sinnet INDIVID/OBJEKTIV > Personens fysisk helse/blodverdier, hjernekjemi. > Nevropsykologi/gener > Pasientens atferd. > Behandlerens atferd > Å gjøre/handling/aktivitet KOLLEKTIV/SUBJEKTIV KOLLEKTIV/OBJEKTIV

> Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. INDIVID/SUBJEKTIV > Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. > Personens opplevelse av å bo, arbeide eller få behandling i fengselet. > Personens virkelighetsforståelse. > Personens mål med behandlingen, mening, drømmer, dypeste ønsker Å være/Sinnet INDIVID/OBJEKTIV > Personens fysisk helse/blodverdier, hjernekjemi. > Nevropsykologi/gener > Pasientens atferd. > Behandlerens atferd > Å gjøre/handling/aktivitet KOLLEKTIV/SUBJEKTIV > Relasjoner, felles verdier, kultur > Pasientmiljø > Arbeidsmiljø > Kultur i kriminalomsorg vs. Helsetjeneste? > Mot en felles visjon? > Lagspill / samarbeid KOLLEKTIV/OBJEKTIV

> Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. INDIVID/SUBJEKTIV > Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. > Personens opplevelse av å bo, arbeide eller få behandling i fengselet. > Personens virkelighetsforståelse. > Personens mål med behandlingen, mening, drømmer, dypeste ønsker Å være/Sinnet INDIVID/OBJEKTIV > Personens fysisk helse/blodverdier, hjernekjemi. > Nevropsykologi/gener > Pasientens atferd. > Behandlerens atferd > Å gjøre/handling/aktivitet KOLLEKTIV/SUBJEKTIV > Relasjoner, felles verdier, kultur > Pasientmiljøet > Arbeidsmiljøet > Kultur i kriminalomsorg vs. Helsetjeneste > Mot en felles visjon? > Lagspill / samarbeid KOLLEKTIV/OBJEKTIV > Menneskelige og økonomiske ressurser > Adekvat kontorplass, gruppe rom, IKT ressurser og bo fasiliteter > Samarbeidsrutiner, dokumentasjonsrutiner og timeplaner > Lovgrunnlag

> Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. Hva er det som mangler? INDIVID/SUBJEKTIV > Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. > Personens opplevelse av å bo, arbeide eller få behandling i fengselet. > Personens virkelighetsforståelse. > Personens mål med behandlingen, mening, drømmer, dypeste ønsker Å være/Sinnet INDIVID/OBJEKTIV > Personens fysisk helse/blodverdier, hjernekjemi. > Nevropsykologi/gener > Pasientens atferd. > Behandlerens atferd > Å gjøre/handling/aktivitet KOLLEKTIV/SUBJEKTIV > Relasjoner, felles verdier, kultur > Pasientmiljøet > Arbeidsmiljøet > Kultur i kriminalomsorg vs. Helsetjeneste > Mot en felles visjon? > Lagspill / samarbeidKoll KOLLEKTIV/OBJEKTIV > Menneskelige og økonomiske ressurser > Adekvat kontorplass, grupperom, IKT resurser og bo fasiliteter > Samarbeidsrutiner, dokumentasjonsrutiner og timeplaner > Lovgrunnlag

Perspektiv over alle RMEer Sentral samordning /ikke nødvendigvis sentral styring. Evaluering/Forskning INDIVID/SUBJEKTIV > Personens tanker, føleleser, holdninger og verdier. > Personens opplevelse av å bo, arbeide eller få behandling i fengselet. > Personens virkelighetsforståelse. > Personens mål med behandlingen, mening, drømmer, dypeste ønsker Å være/Sinnet INDIVID/OBJEKTIV > Personens fysisk helse/blodverdier, hjernekjemi. > Nevropsykologi/gener > Pasientens atferd. > Behandlerens atferd > Å gjøre/handling/aktivitet KOLLEKTIV/SUBJEKTIV > Relasjoner, felles verdier, kultur > Pasientmiljøet > Arbeidsmiljøet > Kultur i kriminalomsorg vs. Helsetjeneste > Mot en felles visjon? > Lagspill / samarbeidKoll KOLLEKTIV/OBJEKTIV > Menneskelige og økonomiske ressurser > Adekvat kontorplass, grupperom, IKT resurser og bo fasiliteter > Samarbeidsrutiner, dokumentasjonsrutiner og timeplaner > Lovgrunnlag VI trenger et sentral organ som har ansvar for samkjøring og tilrettlegging så at RME ene kan fortsette å utvikle seg på best mulig måte.