Bruk av videokonferanse i veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Hurum PPTs erfaringer med LP
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Åsmund Sollien Schau og
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Arbeid med bistand Rapportering.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Overvekt og folkehelse Modellutvikling for samhandling mellom 1. og 2. linjetjenesten e-helseseminar oktober 2008 Helse Midt-Norge Randi Storset Pierre.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Oppfølging i 1.linjetjenesten
Didaktiske analysekategorier
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av videokonferanse i veiledning Hvordan tilrettelegge til konkrete og effektive møter Hvordan gi bedre veiledning til utkantkommuner ved hjelp av videokonferanse. Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Hovedmålsetting Hvordan bruke STT for å øke gutt med autisme sitt spontane og funksjonelle talespråk? Gjennom bruk av skrift og andre visuelle hjelpemiddel skal man forsøke å øke kvalitet og kvantitet på kommunikasjon. Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Autismeprogrammet, autismeenheten - autismenettverket Arbeidsformen skal være brukerrettet Arbeidsformen skal fremme positivt samarbeid med etater og fagmiljøer på kommunalt nivå Foreldre og andre nærpersoner skal involveres i planlegging og gjennomføring av tilbud, tiltak og tjenester Arbeidsformen skal kjennetegnes av tverrfaglighet Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Problemstilling på administrativt nivå Hvordan øke kompetanse til hjelpetjenestene i guttens nærmiljø, hans lærere og foreldre ved å prøve ut en strukturert metode som er i overensstemmelse med hovedmål i den individuelle planen. Se på dette tiltaket som en del av en helhetlig plan. Hvordan sikre tettere veiledning og oppfølging fra spesialisthelsetjenesten (Avdeling for barnehabilitering) til 1.linjen. Hvordan bruke videokonferanse som hjelpemiddel i veiledningsprosessen. Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Etablering av veiledningsavtaler Vi har ei problemstilling og evt. et prosjekt Etablere kontakt – ambulant besøk bli kjent med alle aktører Gjennomgang av problemstillinger, bli enig om felles agenda og avgrensninger Hvor mange aktører skal delta videre i veiledning - rolleavklaring Kartleggingsfase – iverksettelsesfase Beregner ett til tre besøk for å etablere god nok kontakt og felles forståelse og enighet om mål Veiledningskontrakt og tidsperspektiv Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Tiltak i prosjektet Omfattende registrering av tale og dialog ”Skrift Til Tale” metodikk (gule lapper) Skriving av logg Strukturert drill - program Dette i tillegg til den/de aktiviteter og struktur som skolen allerede jobbet med i henhold til IOP Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Prosjektets struktur Viktigheten av kontinuerlig kartlegging Konkrete og målbare tiltak Fast agenda på møtene Forberedelse til møtene i forkant kommunisert via e-post og telefon 3 til 4 punkter til diskusjon Toppen en time (legg inn 15 min ekstra hvis teknikken svikter) Hvis tekniske vansker må nytt møte avtales og settes tid til via telefonmøte Tydelig ledelse og struktur på møtene Kjøreregler for møtene Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Deltakere på møtene har vært: Studio 1: Skolen v/ lærerne og mor Studio 2: Studio v/ Habiliteringsenheten for barn eller studio ved NST Prosjektansvarlig og medarbeidere ved NST. Studio 3: Studio ved PPT i xxxx kommune Studio 4: Veileder fra autismeenheten (AE) Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Møteaktivitet i prosjektet, Videokonferanse 4 studioer Høstsemestret 2002. 3 samlinger på skolen (24/9, 24/10, 5/12) 2 videokonferanser (4/10, 20/11) 4 andre møter/ telefonmøter Div. korrespondanse pr. E.post Vår semesteret 2003 3 samlinger på skolen (6/2, 6/3, 8/5) 6 videokonferanser (23/1, 20/2, 27/3, 10/4, 22/5, 5/6) 3 andre møter/ telefon Høst 2003 3 samlinger (10/9, 12/11, 12/12) 4 videokonferanser (1/9, 29/9, 23/10, 2/12) Korrespondanse/ kontakt via e-post og telefon. Vår 2004 2 samlinger (19/2, 27-28/5) 6 videokonferanser (22/1, 5/2, 18/3, 1/4, 29/4, 10/6) Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Eksempel på bruk av videokonferanse gjennomført under prosjektet. Ordinært 4 – partsmøte, en om gangen får ordet, mikrofonstyring (mikrofon av/på i studioer som ikke var aktiv/aktiv), med panorering og zooming av bildet for å få mest mulig nærhet til aktørene. Dokumentkamera, vist bøker, skjemaer, skisser osv. PowerPoint presentasjoner, vist bilder, hatt undervisning på tema. Videoopptak av tiltak som ble prøvd ut, med tilbakemelding, drøfting og veiledning på videokonferansen Vist ”live” undervisning via camcorder, med mulighet for direkte tilbakemelding og justering av undervisningen. Her ble det prøvd å filme og zoome inn på vesentlige detaljer i undervisningsopplegget slik at veileder i et annet studio umiddelbart kunne gi tilbakemelding til guttens lærer. Demonstrert telemedisin teknologi til andre aktører (kommuneadm. ved markering av prosjektavslutning) Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Hvorfor møteformen i prosjektet gikk så bra. Svært god og konkret kontakt mellom skole og foreldre Utplassert eget studio på skolen i prosjektperioden Lokal avtale med PPT var allerede etablert Min eksterne veileder ble en konkret kjent person for alle aktørene via to besøk hjemme og på skolen Allerede et godt opplegg og god struktur på skolen Svært stor motivasjon for å komme videre faglig og metodisk Møteplanene for hele semesteret ble fastsatt i god tid Gode og konkrete problemstillinger, enighet mellom hjem og skole mht mål og metoder Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Andre utfordringer i bruk av IKT: Foreta fjernundervisning: I vårt tilfelle - en gutt som er meget flink og glad i å male og tegne. Han er samtidig musikalsk og glad i musikk. Han bor i en liten utkantkommune der det ikke er utbygd kulturskoletilbud. Koble dette til faglærere/ musikkterapeut. Kollegaveiledning/ nettverksgruppe: Sette sammen en gruppe med fagpersoner som jobber med liknende problemstillinger Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen

Sluttkommentar Prosjektet ble avsluttet våren 2004 Det har vært lite kontakt med fagmiljøet siden da – de har vært selvhjulpen. En problemstilling vedr. pubertet/seksualitet, veiledet av annen fagperson. Råd på veien videre Etter etablert lokal/ambulant kontakt, anbefales frekvens på minst et møte/videokonferanse pr. 14 dag. Ordinær oppfølging/veiledning: Viktig med gode problemstillinger, veiledningskontrakter, evalueringsprosedyrer og tidsavgrensninger. HUSK – bruk av videokonferanse er ressursbesparende Ikke mist ”hodet” når teknikken svikter. HUMOR viktig faktor for godt samarbeidsklima Videokonferanse i veiledning, 26. mai 2009 Jens Bjørnar Jensen