Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
2B: Nåværende empirisk analyse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
FYR Ny GIV
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Melding til Stortinget…
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Samarbeidsmøte GLU Januar 2013.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Vurdering for læring.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Cafédialog – elevmedvirkning
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Etablering av profesjonsrettede verksted ved Høgskolen i Vestfold Språk – metode - transformasjon (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011,
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Relevant questions for the Reference Group
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Resultater for Rettsvitenskap &
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Ledelse av læringsprosessen
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Å legge til rette for djupnelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?

Innhold Hvorfor er dette viktig? Utfordringer Hvem kan løse disse? Hvilke løsninger er tilgjengelig? Konklusjon og et blikk videre

Hvorfor er dette viktig? Teori som beskriver virkeligheten Livslang læring og forskning på egen praksis “Praxis without theory is Lame, Theory without practice is Blind” (Adaptert fra Einstein 1954)

Utfordringer Kontekstløs fagundervisning Kunnskapsmangel Empiriløs teori For lavt utviklet profesjonsspråk For lite samarbeid (Bråthen 2012) Ingen eksplisitt diskusjon om teori og praksis

Hvem? Praksislærere, studenter, elever, lærere, kontaktpersoner, seminarledere, forskere, professorer, pedagoger, didaktikere, fagfolk. Alle disse, kanskje med unntak av elevene, må ha en klar forståelse for hvordan teori og praksis kobles sammen og må praktisere og anvende denne kunnskapen i samhandling med studenter i lærerutdanningen.

Hvilke løsninger er tilgjengelig? Eksemplifisere og modellere teori i undervisning (Loughran 2005) Reflektere over og kritisere praksis gjennom teori (Darling-Hammond et al. 2011) Stille tydelige krav til studenters bruk av fagbegreper og teori fra begynnelsen Teoriene må være åpne for kritikk og må kunne utvikles eller forkastes når god evidens og erfaring motbeviser teori.

Hvilke løsninger er tilgjengelig? 5. Alle som er involvert i lærerutdanningen bør ha kunnskap om relevant teori men også om hvordan denne teorien kan anvendes og blir anvendt av lærere til å forbedre undervisningspraksis.

Hvilke løsninger er tilgjengelig? 6. En må være åpen om grunnlaget for teorier i lærerutdanningen. Hva er basert på evidens? Hvilket empirisk grunnlag støtter denne teorien seg på ? Hvordan passer denne teorien inn i min opplevde erfaring fra skolen?

Konklusjon og et blikk videre Det er med andre ord mulig å gjøre temmelig mange temmelig enkle grep for å bedre koblingen mellom teori og praksis. Jeg er engasjert i dette temaet. Jeg skriver for tiden masteroppgave med prosjektet CATE.(Klette 2012) Dersom dere likte denne praten kan dere se fram til den artikkelbaserte masteren som vi skal levere (publisere) i Juni.

Kilder Loughran, J., & Berry, A. (2005). Modelling by teacher educators. Teaching and teacher education, 21(2), 193-203. Darling-Hammond, L., Hammerness, K., Grossman, P., Rust, F., & Shulman, L. (2005). The design of teacher education programs. Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do, 390-441. Bråthen, A (2012). Prinsipper for samarbeid om praksis. UiO Einstein, A. (1940, November). Science and religion. Conference on Science, Philosophy and Religion Their Relation to The Democratic Way of Life. Klette, K. (2012) http://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/cate/, UiO