Ole Petter Askheim: Empowerment: ansikt til ansikt gir innsikt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøykasse for brukermedvirkning
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fra prøving og feiling til
Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Pedagogisk analyse.
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Empowerment i teori og praksis
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Mangfold og fellesskap
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Veiledning av studenter
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Barns læring, voksnes ansvar!
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Studieplanarbeid.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Erfaringer fra pårørende arbeid ved SVDPS
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Horten vidergående skole
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Cecilie Thun og Katrine Fangen
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Ole Petter Askheim: Empowerment: ansikt til ansikt gir innsikt. Fra CAB til TPS-seminar 15.03.13

Prosjektet 5 stp valgemne (3 uker) ved bachelorstudiene ved HiL (barnevern, sosionom, vernepleie) Har vært kjørt hvert år siden 2009 Personer med brukererfaring invitert inn til å delta som studenter på like vilkår Hensikt: Ansikt til ansikt gir innsikt!

Interne studenter Eksterne studenter 2009 21 7 2010 17 2011 19 11 2012 20 14 2013 10 101 59

Rekruttering Interne: Fra bachelorstudiene i sosialt arbeid, vernepleie og barnevern. Eksterne: Ulike brukerorganisasjoner, Brukerstyrt senter, Dagsenter (Mange har brukerfaringer pga psykiske lidelser, rusproblematikk, men også funksjonshemminger, mer sammensatt problematikk)

Bakgrunn Mismatch mellom målsettinger i helse-/sosialfaglig arbeid og utdanningene til profesjonene – og brukernes opplevelser Mål: Empowerment (ressursorientering - mobilisere til makt, kontroll, styring over eget liv) Brukeropplevelser: Ydmykelse, skamfullhet i møte med tjenesteapparatet; vi-/de-tenkning; brukerperspektivet filtreres gjennom fagpersonene, mv. Brukerinvolvering i utdanningene: Studentene møter brukerne som klienter i praksis, evt gjennom enkeltforelesninger.

Inspirasjon Universitetet i Lund: ”Social mobilisering och Förändringsarbete” (sosionom) (F.o.m. 2005) Storbritannia: Lærestedene (Social work) forpliktes fom 2003 til aktivt å involvere brukerne i utforming, utøvelse og evaluering av utdanningsprogrammene

Ansikt til ansikt – mål: Gi nye innsikter for begge grupper om hva marginalisering og utenforskap kan innebære og hvordan det kan utfordres og motvirkes ved at brukerkunnskap og fagkunnskap møtes på en positiv og likeverdig måte Mer konkret gi innsikt i: Makt-avmakt i relasjonen bruker – tjenesteyter Hva empowerment innebærer på ulike nivåer (individ-/systen) Hvordan brukerkompetanse og fagkompetanse kan komplettere hverandre Hvordan empowerment kan realisere praktisk

Innhold 3 deler: Oppstartseminar (lunch-lunch) – på nøytral grunn (bli kjent, skape godt læringsklima) – basert på opplevelsesbaserte/erfaringsbaserte tilnærminger (Uttrykkspedagogikk) Forelesninger – diskusjoner i grupper/plenum om ulike temaer knyttet til empowerment Jobbing med arbeidskrav i grupper satt sammen på tvers (interne/eksterne studenter): Ideskisse eller prosjektframlegg som kunne bidra til empowerment av en brukergruppe. Framlegg i plenum. Eksterne studenter med generell studiekompetanse får godkjent emnet som en 5 stp videreutdanning (De andre får studiebevis).

Resultater Forventninger: Begge: Kunnskap om empowerment – hva det innebærer i praksis Interne: Knyttet til framtidig yrkesrolle Eksterne: Knyttet til personlig utvikling

Oppfyllelse av forventninger Begge: Forventningene oppfylt og mer til – både faglig og mer personlig – konkretisering av empowermentbegrepet. Nye innsikter i hvilken betydning holdninger og rolleutførelse innen hjelpeapparatet har Interne: Hva empowerment betyr i praksis – også utfordringer og dilemmaer knyttet til det – større bevissthet på egen rolle/rolleutførelse/språk – bedre innsikt i hvordan virkeligheten fortoner seg for de eksterne studentene - emnet var krevende, de måtte være mer aktive enn de var vant til i studiene. Eksterne: Fått bedre selvtillit – positiv erfaring mht å være student (Eksternstudenter har seinere søkt seg inn som ordinære studenter på HiL)

Hva hadde vært lærerik – utfordrende ved samarbeidet Begge: Godt samarbeid God kontakt i gruppa – ble sammensveisa Barrierer ble bygd ned Samarbeidet med arbeidskravet understrekes Interne: Læring fra de eksterne – deres erfaringer – ny innsikt om hvordan tjenesteapparatet oppleves fra innsida De eksterne bidro med andre argumenter, brakte viktig kunnskap inn Ny forståelse for de eksternes ressurser og kompetanse Bevissthet om språkbruk Interessant læring – ulike bakgrunn – ulike perspektiver Ble behandlet som likeverdige – som studenter Fått bedre selvtillit

Utfordringer Interne: Eksterne: Tilpasse teoretiske kunnskaper til de eksternes bakgrunn, særlig i forberedelsene til arbeidskrav Tøft å møte så mange med sterke historier Opplevelse av forventninger om at de skulle gå inn i en hjelperrolle Dilemma mellom å behandle de eksterne som likeverdig student vs. å høre på deres problemer Eksterne: Oppfylle forventninger om meningsfulle bidrag Å holde selvtilliten oppe Noen av de interne studentene kan mye teori om empowerment, men er ikke like flinke til å praktisere den.

Konklusjon Ansikt til ansikt gir innsikt!!! Bengt Börjeson (2008): ”Deltagandet i kursen för både socionomstudenter och uppdragsstudenter har inneburit viktiga konsekvenser när det gäller deras respektiva subjektpositioner. Men dessa dynamiska förändringar har ulik karaktär för de båda studentgrupperna, det är fråga om ”spegelvända processer”. För socionomstudenternas del har kursen inneburit en möjlighet att förstå ”den Andre” på ett nytt sätt och för uppdragsstudenterna är den nya möjligheten att uppfatta och förstå sig själv i ett nytt ljus. Dessa olika omtolkningar innträffar emellertid under en gemensam förutsättning: upptäckten av uppdragsstudenternas/brukarnas möjligheter och resurser och kunskaper. ”

http://www.powerus.se/