Snuoperasjoner Bedre psykisk helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Samspill og Samhandling
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Hva er aktivitet og deltakelse?
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Å lykkes eller være lykkelig?
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Bokollektivet Målgruppe:
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Det anslås å være mellom 200- og urfolk i Kongo De mangler grunnleggende rettigheter til vann, skole og helsetjenester De bli sett på som urene.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Framtid - Samspill - Skaperglede
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Emilios jobb som assistent
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Snuoperasjoner Bedre psykisk helse Utfordringer for skolen en kilde til mestring

Verden blir fattigere uten galskap En refleksjonshalvtime m/Svein Nossum en kilde til mestring

- og vi er de som har størst grunn til å være glad for det! Livet er urettferdig - og vi er de som har størst grunn til å være glad for det! Sansene er utstyrt slik at vi måler forskjeller. Venstre hånd i varmt vann + Høyre i kaldt -> Begge i lunkent => venstre føler kaldt, mens høyre føler varmt! *Men kontrastene mellom de som har suksess og fiasko større. En som lever i et velferdsamfunn kan ha bedre livskvalitet rent objektivt enn en som bor i andre deler av verden. Subjektivt sammenligner man med de nærmeste. en kilde til mestring

en kilde til mestring

En borromeansk knute teori erfaring følelsesmessig nærvær The Borromean rings consists of three interlocking rings, with the property that if any one of them is removed, then all three separate. The name Borromean comes from the Borromeo family of Renaissance Italy, who used them as their family "crest". følelsesmessig nærvær Lacan i Haugsgjerd -90 en kilde til mestring

Hva krever vi av barn og unge? De skal se pene ut. (BMI og Botox) De skal være flinke på skolen. De skal gjøre det bra i idrett. De skal helst ha en annen kulturell interesse (Kor, ballett, ..) De bør engasjere seg i politikk/religion. Samfunnets krav sett fra den unges ståsted. en kilde til mestring

Et system i krise? 200.000 barn sliter med psykiske plager (Folkehelseinstituttet) 5%-8% av alle barn og unge antas å ha psykiske lidelser som trenger behandling. 20%-25% antas å ha psykiske vansker som går ut over daglige gjøremål. 10% fullfører ikke grunnskolen med bestått i alle fag (NifuStep) 160% stigning i antall barn og unge som får behandling for psykiske plager. 6,9% stigning i antall behandlede fra 2008 til 2009. Halvparten av alle skoleelever sier de har vansker med følelsene, av disse opplever 28% at de er alvorlige. (Psykisk helse i skolen) en kilde til mestring

Elever i krise = Et system i krise? Transport av psykisk smerte I motsetning til projektiv idealisering Transport av psykisk smerte er fellesnevneren for alle de måter indre mangel spilles ut på, med deprivasjon eller krenkelse av andre mennesker som resultat. en kilde til mestring

Bearbeiding av psykisk smerte Gjenkjenne overføringen av psykisk smerte du blir utsatt for Gi deg selv tid til å reflektere Bearbeide (fordøye) inntrykkene Sende dem tilbake i en bearbeidet form som du mener mottaker kan klare å ta imot en kilde til mestring

Vi må tåle en smule vold, en dose terror og fem tonn usunnhet Molekylenes tyranni Vi må tåle en smule vold, en dose terror og fem tonn usunnhet Per Fugelli en kilde til mestring

Fra patologi Til salutogenese Læren om sykdommene Læren om hva som gir god helse en kilde til mestring

Salutogenese Opplevd sammenheng Forventninger til om vi tror …….. - nye situasjoner er påvirkelige - situasjonen er logisk og forutsigbar - det som kreves i den nye situasjonen er overkommelig. en kilde til mestring

Empowerment Å oppnå kontroll over eget liv i en sammenheng hvor en deltar sammen med andre for å endre de sosiale og politiske realiteter en lever under. Motsetningen til empowerment blir kraftløshet, lært hjelpeløshet, fremmedgjøring, manglende konroll over livet. en kilde til mestring

Empowerment Fem faser Mobiliserende episode som utgjør en trussel mot det som oppleves som viktig og bra Fase preget av usikkerhet og begynnende analyse Forståelse av situasjonen. Hvilke ressurser har jeg til rådighet Veksle mellom å prøve ut kunnskap og sammen med veileder reflektere over nye erfaringer Man har nye ferdigheter med evne til deltakende kompetanse Kieffer en kilde til mestring

Erfaring Vi tåler elevenes sterke motstand gjennom godt teamarbeid. Jeg føler jeg mislykkes dersom jeg har en elev som gjør at jeg ikke klarer å være i følelsesmessig balanse. Vi påvirker hverandre på en dårlig måte. Fra ”Containing function”, P.Roland en kilde til mestring

Ekstrovert. Opplevd avvisning, eller andre traumer. Nærhet Introvert. Grensesetting Forståelse Ekstrovert. Opplevd overgrep. Introvert. Opplevd overgrep. Grensesetting – Konsekvenspedagogikk Forståelse – Dialogpedagogikk Nærhet og Distanse forstås både fysisk og psykisk Distanse en kilde til mestring

Nærhet - Distanse Grensesetting og distanse kan være bra. F.eks den utagerende eleven som har vokst opp uten tydelige voksne Nærhet og forståelse kan være bra. F.eks for den introverte eleven med psykiske problemer. Lærerens nærhet overfor elever med overgrepsproblematikk kan være destruktivt. Lærerens distansering overfor elever med et behov for anerkjenning kan være destruktivt Elev med Tourettes syndrom kontra elev med alkoholiserte foreldre. en kilde til mestring

Konklusjon Vanskelige spørsmål har ikke enkle svar. Det er viktig å gjøre de rette tingene. Det enkelte tiltak er ikke vanskelig i seg selv. Flerfaglighet og Helhetstenking må være med på å skape arenaer for undring. en kilde til mestring

en kilde til mestring