Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Normer, verdier og holdninger
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
IKT Orkide Ledelse og Skole
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
”Litt bedre i dag enn i går”
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
1 Jeg og samfunnet.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Kulturteori
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
God intern kommunikasjon vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Hva er et prosjekt? Nylen 2.. Hva er et prosjekt DefinisjonTrekk ved oppgaven Oppgaven er unik. Den skiller seg fra det rutinemessige. Mål og rammer kan.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
KOMMUNIKASJON.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
MAKT OG ORGANISASJONER
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
SKOLEN SOM ORGANISASJON
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Den norske arbeidslivskulturen
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Institusjonelle omgivelser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
SAMLING FOR KOORDINATORER
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Effekivisering Kubr. Kap 5

Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe fra de som tilhører andre grupper

Kultur må forståes og respekteres •Utfordringen er at kulturen er tilstede hele tiden, men likevel på en slik måte at vi ikke registrerer den. Den er vanskelig å måle. •Tabuer •Verdier som sjelden omtales men som likevel er retningsgivende •Kultur er ikke innlært som selvstendig subjekt - derfor er vi oss ikke bevisst hva den betyr for oss.

Elementer som inngår i kulturbegrepet •Symboler •Helter og modeller •Ritualer •Verdier

Rådgiveren og kultur •Han må være bevisst. Genuin interesse for begrepet og innholdet gir god bakgrunn for forståelse. Holdninger preget av empati gir det samme. •Vi bruker egen kultur som verdimål - det betyr at vi kan bli intolerante. Rådgviere som arbeider i andre kulturelle omgivelser enn sine egne må være oppmerksomme på dette og tilstrekkelig tolerante.

Ulike kulturelle nivåer •Nasjonal kultur •Subkulturer •Profesjonell kultur •Organisasjonskultur •Rådgiverkultur

Kulturelle verdier og normer i organisasjoner 1 •Forretningside og profil •Ansiennitet og autoritet •Relativ viktighet av ulike lederposisjoner •Hvordan skal mennesker behandles •Kvinners rolle •Lederutvelgelse •Arbeidsdisplin •Lederstil

Kulturelle verdier og normer i organisasjoner 2 •Beslutningsprosesser •Informasjonsdeling •Kommunikasjonsmønster •Sosialiseringsmønster •Konflikthåndtering •Evaluering av innsats •Identifikasjon med egen organisasjon

Rådgiverens og klientens kultur •Regler for personlig atferd regulerer: –kleskoder, punklighet, når kan et tema behandles, når skal kommunikasjonen være skriftlig, når skal den være muntlig, formell/uformell atferd, bruk av mellommenn, vise følelser, hvilket språk skal brukes, hvilke tabuer skal unngås •I hvilken grad skal rådgiveren identifisere seg med klientens kultur? •Avdekke kulturelle særtrekk er vel så viktig som å avdekke problemer som skal løses. •Tillit og kulturelle forskjeller –høykontekst og lavkontekst kulturer –kost/nytte –økonomisk rasjonalitet kontra personlige, sosiale eller politiske preferanser

Kultur og endring •Det er ikke alle former for metodikk og verktøy som kan overføres fritt mellom kulturer •Holdningen til endring i seg selv kan være kulturelt betinget –Hvilken type endringer er akseptable –Endringstempo –Vil endringen i seg selv bety en helt ny kultur