17 Legg forholdene til rette. 17.1 Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Teknologi i klasserommet
Stressmestring & Mindfulness i skolen
2 Leseferdigheter og lesevaner
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
13 Lese fra dataskjerm.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
INNSTILLING AV STOL OG BORD
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
8 Skumlesing.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Hva er aktivitet og deltakelse?
Skaperen, ordneren og danseren
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Har du en bok som passer til meg, eller
Læringsmiljø Bunntekst.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
10 Superlesing.
3 Les bedre.
Mestringsmodell Breidablikk
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Tilpasset undervisning i matematikk
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Studieteknikk Bison.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Barns utvikling: viktige begreper
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Å skrive noveller.
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Elevenes rettigheter og plikter
Utskrift av presentasjonen:

17 Legg forholdene til rette

17.1 Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold til andre mennesker.

17.2 Legg det fysiske arbeidsmiljøet til rette •Godt lys er viktig for øynene •Hjernen trenger god luft •Passe temperatur - ikke for varmt og ikke for kaldt •Rolige omgivelser bedrer konsentrasjonen

OPPGAVE 17.1 Legg forholdene bedre til rette •Tenk gjennom de forholdene du leser under. •Hva kan du gjøre for å legge forholdene bedre til rette for lesing.

17.3 Legg andre fysiske forhold til rette •Ha en fast leseplass organisert for lesing •Ha en avslappet lesestilling som gir fri pusting •La plasseringen av teksten lette lesingen •Bla effektivt •Pust riktig •Musikk kan forstyrre eller være til hjelp •Få nok søvn og hvile •Finn gode lesetidspunkt •Vær avslappet når du leser •Bruk briller eller kontaktlinser hvis du trenger det •Helse og fysisk form

Figur 17.1 En god lesestilling med bruk av et lesestativ

OPPGAVE 17.2 Organiser leseplassen •Hva slags leseplass bruker du? •Er den god for den typen lesing du driver med? •Organiser eventuelt leseplassen slik at den blir best mulig egnet for lesing.

OPPGAVE 17.3 Finn gode lesestillinger •Hva slags lesestillinger bruker du? •Er de gode? •Hva slags lesestillinger bør du bruke?

17.4 Bedre de mentale forholdene •Trivsel, helse og ernæring. •Motivasjon og konsentrasjon. •Oppfatninger og misoppfatninger om lesing. •La søvnen og underbevisstheten behandle det den skal

17.5 Forhold til andre mennesker •Lesingen påvirkes også av forholdene du har til andre. •Miljøet (de psykososiale forhold) på arbeidsplassen, skolen eller hjemme påvirker både din trivsel og helse, og kan virke både stimulerende og hemmende på lesing og læring. •For at elever skal lære best mulig, er det ikke nok med god studieteknikk, flinke lærere og interessante fag. Elevenes forhold til seg selv, de andre elevene, lærerne og skolen kan ha vel så mye å si for læringen.

OPPGAVE 17.7 Legg forholdene bedre til rette •Gå gjennom dette kapitlet og finn ut hvordan du kan legge leseforholdene bedre til rette.