Markedsførings- og kommunikasjonsplattform

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Oslofjord alliansen. Status og videre framdrift
Risløkka kompetansesenter
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Hva er Fretex ?.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Aktivitetsplan arkitekter
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Kompetansekartlegging
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Oslofjorden teknologiutdanning Drammen Møte styringsgruppen og ledelsene ved alle 4 teknologi/ingeniørutdanninger.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Nettverk Knutepunkt Sørlandet helse- sosial- omsorg
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
1 VELKOMMEN til Fagkurs i Henningsvær juni 2008.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
”En likestilt barnehage” -
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Gruppeundervisning /
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Gjennomføring av tilsynet
Konsept for nytt nettsted for Høgskolen i Østfold
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Markedsførings- og kommunikasjonsplattform Statusrapport 18.11.08

Om Oslofjordalliansen Universitet for miljø- og biovitensskap, UMB Høgskolen i Buskerud, HiBu Høgskolen i Vestfold, HVE Høgskolen i Østfold, HiØ 14 000 studenter 1500 innen ingeniørfag 1040 på bachelornivå 410 på masternivå 60 på PhD Regionen har vel 2 millioner mennesker

Pilotprosjektets mål Bli Norges fremste industrinære kunnskapstilbyder innen tekologi, forskning og FoU-oppdrag Skal bedre kvaliteten i utdanningene innen tekologi Skape større fagmiljø innen tekologi Bedre søkningen til tekologiske studier i regionen Samle kompetansen innen tekologi i regionen Styrke Oslofjordregionens konkurransekraft gjennom koordinering og synliggjøring av den samlede tekologiske FoU-kompetanse Etablere felles ingeniørutdanning fra 2009 gjennom samordning av tilbudet fra studieåret 2009/2010 og integrering i 2010/2011

Kommunikasjonsutfordringer Fremstå som et felles tilbud innen teknologiutdanning Kunne argumentere positivt overfor ungdom slik at de foretrekker en teknologiutdanning i alliansen fremstår hovedkonkurrenten NTNU Synliggjøre fordelene med å være student ved Østlandets største teknologiutdanning Synliggjøre fordelene ved å være student ved en teknologiutdanning som har tette kontakter med Norges fremste teknologibedrifter Få teknologiutdanninger til å fremstå som et spennende alternativ til studier i media, design, ernæring osv

Oppdraget Utarbeide en felles kommunikasjonsplattform i form av: Ett felles budskap – teknologiutdanninger Visuell profil Innspill til navn

Produkter Profilprogram – navn, logo, design, omdømme og renommé Nettside for teknologiutdanninger Stand – utdanningsmesser Folder/brosjyrer med presentasjon av teknologiutdanningene Reklame som eksempelvis: Kino, T-bane, avis, radio, fjernsyn osv

Felles markedsføring og rekruttering Utarbeide en plan for kommunikasjon, markedsføring og rekruttering Utarbeide materiell, brosjyrer, web-side, messer, bilag, kinoreklame osv Gjennomføre rekrutteringsakiviteter

Styringsgruppens ønsker (jf møte 28.10.08) Kommunikasjon gjennom media, studenter og ansatte – hvilke fordeler får studentene, ansatte og regionen gjennom alliansen? Navnekonkurranse for piloten? Studenter og ansatte inviteres – annonseres i aviser med premier til de tre beste forslagene. Nytt navn på School of Engineering skal inngå som del av framtiden – fakultetsnavn osv Markedsføring – annonse på Facebook fordi alle er der!

Status per 18.11.08 Møte hvor det ble igangsatt markedsføringsarbeid for piloten – teknologiutdanningene; tiltak, tidsplan og fordeling den 29.okt Oppfølgingsmøte med designbyrå 13. november

Markedsføring og kommunikasjon Under møtet 29.nov ble det avklart følgende oppgaver: Profil Navn Nettsider Messestands Stunts Informasjonsmateriell, brosjyrer Markedsføring internasjonalt Målgruppe: skoleelever, egne studenter, rådgivere vgs (eget løp), internasjonale studenter

Aktuelle tiltak Profil - Designbyråer invitert. I oppdraget til byrå inngår – hovedskisse til nettsider, utforming av messestands Navnekonkurranse Fokuset nå bør være på å markedsføre studietilbudene, vi må akseptere at det tar lenger tid på å finne fram til navn.Helheten må inn i tankegangen mht navn og profil – ikke kun ingeniørutdanningen. Flere muligheter mht navnekonkurranse – bruke byrå eller åpen utlysning. Utfordring; navnet burde vært klart før profilen skapes. Messevirksomhet - Messer i 2008: Hamar, Lillestrøm, Oslo Spektrum, Sandefjord – materiell må være klart senest primo januar. Göteborg i 2009 Kombinasjon av Oslofjordalliansen felles stand og profilering på institusjonenes egne stands. De ulike institusjonene må da være med på å identifisere alliansen. Selgerne på stands må instrueres om å informere om felles samarbeid fra 2009.

Aktuelle tiltak Nettsider (Ferdig innen første messe i januar 09) Domenenavnet www.tekologi.no er kjøpt. Egen nettside må opp som en del av markedsføringsarbeidet mot rekruttering høst 09. Byråene som inviteres til å komme med utkast til profil. Stunts Hvilke stunt kan vi gjøre for å fenge studenter der ute? Viktig å huske på: er begrepet Oslofjordalliansen / Oslofjorden kjent for den generasjonen? Russebilkonkurranse- Hydrogenbilløp- Teknobuss m/ innlagte forelesninger Annet - T-bane-reklame i Oslo; vel så effektivt som kinoreklame. Kampanjer på Google, Facebook osv. Viktig å ta på alvor hva slags informasjon ungdom ønsker seg gjennom ulike kanaler – ved bruk av kanaler som feks. Facebook og You Tube. Internasjonalt Det internasjonale aspektet må inn i helheten. Anbefaling; piloten må lanseres først. En totrinns-rakett, der internasjonal markedsføring først kommer inn fom tidligst 2010. Viktig å identifisere hvilken kurs og hva slags profil de ulike institusjonene har. Arbeid mot internasjonale samarbeidspartnere også studieadministrativt avhengig.

Møte med design/reklamebyrå 13.november møtte vi følgende byråer:  Odin Media  Metro  Tank Tangram  Tangram ble valgt som samarbeidspartner

Veien videre Markedsføringen og kommunikasjonsbiten går hånd i hånd på mange områder i fortsettelsen. Gruppene bør slås sammen! Nytt markeds-rekrutteringsmøte 20. november i Østfold, Halden Flere møter med Tangram

Hva får vi for 200” Utvikle felles design/kommunikasjon Bruk av Tangram for logo og profildesign og nettsider ca 150” Lage 4-5 roll-ups ca 20” Brosjyrer ca 20” En midlertidig løsning ferdig før messene

Veien videre Uvikle en design og kommunikasjonsløsning i samråd med byrå. Vi må avgrense hovedbudskapet Utvikle nettsider innen 1. januar 09 Lage rollups til messer innen 1. januar 09 Integrere dette i våre egne messestands Utdanne messeambassadører

Ulike nivåer Intern komm – til eksisterende studenter og ansatte Ekstert komm – til nye studenter, næringsliv, samarbeidspartnere osv Komm overfor media

Spørsmål rundt det å bygge identitet/budskap Framtiden Identitet Kommunikasjon Tenkesett Lokal eller sentral Nasjonalt –Skandinavisk- Europeisk eller globalt? Best samarbeid mellom de fire Studenter Studenter og lærere Faggrupper Forskning Internasjonale skoler

Hva sier vi? Samfunnstrenden er at realfag velges bort. Er vi enige om at hovedfokus må være på rekruttering av studenter (lærere) Kommunikasjonsinnholdet må være troverdig, ærlig og motiverende

Hvordan sier vi det? Vi utvikler komm-plattform sammen med byrå Vi lager nødvendig profilmateriell til annonser, identitet og renommé Interimløsning på messene 2009 (rollups og brosjyrer som skisserer nyheten og de nye mulighetene

Tangrams metodikk Bygge merkevarestrategi for alliansen Lage renommé - den positive delen (ikke omdømme) Gjøre tingene enkelt Brand navigator prosessen – Finne drømme renommeet vårt!

Tangrams vei videre med oss Om prosessen: Dagens renommé Ønsket renommé Løftet Hva er drømmerenommet vårt? Ha planer i step framover Viktig å være attraktive og bygge omdømme Psykologiske og statusmessige Vitnemål felles? Velge vekk alternativene – det er strategi Bruke kreativiteten Begrense til kun de viktigste elementer

Prosessframdrift m/Tangram Versjon 0.9, interim ’under construction’ Oppstart, kick-off, brief; Kontrakt, prosjektplan, budsjetter, detaljerte fremdrifter November, uke 48 Fase 0 Brand Navigator; merkevarestrategi/-plattform Desember, uke 49-50 Fase 1 Identitetsprinsippene (IdP); kartlegging, analyse og rapport Desember, uke 50 Fase 2 Identitetselementene (IdE); kreativ prosess, konsepter og skisser Desember, uke 51 Fase 3 Design og ferdiggjøring; videreutvikling og rentegning av identitetselementene Desember, uke 52/2008 – uke 1/2009 Fase 4 Implementering; avtalte flater iht kontrakt 2009, detaljeres etter nærmere gjennomgang Fase 5 Designhåndbok/identitetsmanual 2009, etterfølger/oppsummerer implementering Fase 6 Evaluering Fase 7 Identitetsvedlikehold Revurdering av IdP-grunnlaget 171108 K. Bryn

Tidsbruk Jobbe fram en interimløsning innen 31.des 08 – bruk og kast løsning! Finne det riktige navnet - navnekonkurranse Vi vil skape gjerne være med på å lage en evergreen ikke bare en hit. (Tangram)

Budsjett 2009 Må innebære minimum 150” ( Ideelt 250”) fra hver av utdanningsinstansene For dette får vi: Ny messestand ca 100” Markedsmagasin Aftenposten ca 100” Trikke eller Kinoreklame i Oslo ca 100” Utdanningsmessedeltagelse 75” Nye brosjyrer 75” Videre web-utvikling 100” Annet 50”

Ubesvarte spørsmål Hvem skal kjøpe tjenestene for OFA? Når er faginnholdet klart? Hva er fordelene for studentene? Hva skiller dette fra tekologimiljø andre steder?