Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunikasjon i Rotary – et viktig bidrag til godt omdømme og medlemsvekst
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305 Dombås 16. mars 2019

2 Distriktets Kommunikasjonskomite
Kari Løken, Giske Rotaryklubb Robert Bekkesletten, Grue Rotaryklubb Fred Loe, DICO 7 AG-områder er tilbudt Kommunikasjonsseminar opplæring i bruk av web og sosiale media Vi ser fremgang!

3 Positive endringer i løpet av 15 måneder
Web 2017: 3 klubber kun med mal Web 2019: 0 klubber kun med mal FB 2017: 27 klubber aktive FB 2019: 38 klubber aktive Kommunikasjonen har også blitt bedre! Nå er målet å bli enda flinkere – jobbe mer strategisk når det gjelder kommunikasjon på alle nivå! 2017: 9 websider ihht mal nyheter forside 2019: 21 websider ihht mal nyheter forside

4 Rotarys kommunikasjonsplan
Vedtatt av våre Distriktsguvernører den 13. april 2018 Gjeldende for Målsetting: Medlemsutvikling og rekruttering Synlighet og anerkjennelse

5 Rotary International Vi må jobbe sammen! Distriktet Norfo Klubb
Alle må bidra – vi må samarbeide! RI er fantastiske flinke på et overordnet plan – og med å legge til rette for at vi andre skal ha alt vi trenger for å gjøre en god kommunikasjonsjobb! NORFO, som gjør en god jobb for alle distriktene, jobber nå aktivt for å legge forholdene godt til rette for at både distriktene og klubbene skal kunne gjøre en god kommunikasjonsjobb. De har levert en kommunikasjonsstrategi for Rotary i Norge. De er i innspurten for en Strategi for bruk av sosiale media – og med en Håndbok for bruk av sosiale media. De er også i sluttfasen med en Håndbok for mediebruk. Distriktet satser også. Vi har nå en Kommunikasjonskomite med representanter både fra øst og vest. Disse jobber med kommunikasjon til daglig og kan det de holder på med. De har besøkt mange klubber allerede i år, og er beredt til å besøke flere. Klubbene vil også bli inviterte til å delta på workshops i AG-distriktene sine – der bør flere medlemmer fra klubben stille» Rotary International Distriktet Klubb Norfo

6 Klubbens kommunikasjonsplan …?

7 Levende websider En aktiv webside, kontinuerlig oppdatert, der vårt engasjement kommer tydelig frem! Her er en kanal vi styrer selv – her kan vi få frem det vi vil  RI har, for en del år siden, besluttet at alle klubbene skal ha en webside – og det har vi! Enten vi vil eller ikke … Men for at den skal være interessant for andre, slik at vi får spredt budskapet vårt, MÅ det hele tiden skje noe inne på siden. Jeg kunne vist eksempler på hvordan en webside IKKE skal se ut, men det skal jeg ikke. Jeg velger heller å rette fokus mot en webside der klubben virkelig viser engasjement – Elverum rotaryklubb sin webside. Der legger de kontinuerlig ut nye, aktuelle saker, og disse fremstår svært positivt. Godt jobbet! Jeg har imidlertid ikke oversikt over hvor mange som faktisk besøker denne siden, men jeg håper i hvert fall at alle medlemmene i klubben er innom hver eneste uke. Jeg vet dessuten at nye, potensielle medlemmer som googler Elverum Rotaryklubb, får opp en lenke til denne siden. Går de inn, vil de bli interesserte – ha et ønske om å finne ut enda mer.

8 Facebook er et verktøy for å lede interesserte inn til websiden

9 Budsjett må til for å kunne annonsere poster/øke spredning

10 Vi brukte kr 155 – vi nådde 2. 637 forhåndsdefinerte mottakere + 1
Vi brukte kr 155 – vi nådde forhåndsdefinerte mottakere andre Det er sikkert flere, men en vesentlig faktor er fremmingen av innlegget. Her ser dere at vi har betalt 155 kroner for å nå ut til en bestemt gruppe; kvinner og menn i aldersgruppen i Møre og Romsdal. Disse kronene har vært avgjørende for at vi nådde over personer!! Tro hva det koster å annonsere i lokalavisen, eller hva det ville kostet av tid og krefter å få en journalist til å skrive om dette??

11 Hvilke hjelpemidler kan Rotary International tilby?
Grafisk profil – håndbok Maler; presentasjoner, visittkort, klubblogo, brev, brosjyrer Bilder og banner; web, FB og annonser Filmer … Du finner dem på News and Media

12 Komite for PR/kommunikasjon Kommunikasjonsplan og handlingsplan
Kort oppsummert: PR-ansvarlig Komite for PR/kommunikasjon Kompetanse og kontinuitet vesentlig Kommunikasjonsplan og handlingsplan Ukentlig oppdatering web Nyheter og engasjement på åpningssiden Ukentlig oppdatering på Facebook Åpen side - husk hvem dere skal snakke til! Medlemmene må «Like» klubbens side Medlemmene må like, kommentere og dele klubbens poster! Fremming av utvalgte poster mot definerte målgrupper Bidra ved nasjonale kampanjer Vis dere frem!

13 Takk for meg! www.d2305.rotary.no
Gå inn og «like» distriktets FB-side: Rotary International District 2305 Takk for meg!

14 Facebook


Laste ned ppt "Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google