Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Helse i Plan - koblinger til uu? Pilotfylker Gardermoen 12. juni 2009 Seniorrådgiver Asle Moltumyr Helsedirektoratet.
UU og Fylkesmannens rolle
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Mastemyr 12.mai Seniorrådgiver Asle Moltumyr. Hdir
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Helse i Plan Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet
Kommunal planstrategi.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Samspill mellom de nye plantypene
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling 10 rådgivere, fordelt på hele landet.
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Forventninger til lokalt folkehelsearbeid St.meld. nr. 20 (2006–2007)
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Nasjonale mål og hovudprioriteringar for 2010 Koordinatorsamling Skei Hotell.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Samhandling for effektive planprosesser
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Plankonferansen 11 desember 2014
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir

Innlegget vil dreie seg om  Kort om hva - spørsmålet: Litt om folkehelsebegrepet. Hva dreier folkehelse seg om og hvordan gripe ”begrepet” i praksis?  Kort om hvorfor - spørsmålet: Hvorfor planforankre og bruke kommuneplan?  Kjernespørsmålet er hvordan: hvordan planforankrer vi folke - helsearbeidet i praksis? Hvordan gjør vi det egentlig?  Orientering om utviklingsarbeidet: Helse i Plan (Samarbeid mellom MD, HOD og SHdir). Hva er status etter vel 2 års utprøving?  Framover. Nye virkemidler på trappene i folkehelsearbeidet. Ny plandel i plan – og bygningsloven. Forvaltningsreformen – høringsfrist 30. april

Folkehelsebegrepet omfatter  Folkehelsearbeid blir sett på som - samfunnets samla innsats for å styrke faktorer som virker positivt på folkehelsen - samfunnets samla innsats for å styrke faktorer som virker positivt på folkehelsen - svekke faktorer som medfører helserisiko - svekke faktorer som medfører helserisiko  Arbeidet med å fremme folkehelse omfatter innsats både - innenfor helsesektoren – i helsetjenestene - innenfor helsesektoren – i helsetjenestene - samfunnssektorer for å skape gode oppvekst- og levekår som grunnlag for god helse i alle grupper i befolkningen - samfunnssektorer for å skape gode oppvekst- og levekår som grunnlag for god helse i alle grupper i befolkningen

Folkehelse handler også om  Befolkningens helsetilstand og hvordan helse er fordelt i en befolkning. Viktig punkt.  Folkehelse blir ofte sett på som indikator på god samfunnsutvikling.  Javel, og hva så? Hvordan gripe dette helseperspektivet i plansammenheng?

Ser 2 hovedtilnærmingsdimensjoner til dette arbeidet  En dimensjon som går fra det kurativ/be - handlende til det sykdomsforebyggende til det helsefremmende – hva fremmer – hva gir økt livskvalitet? Hvem bidrar her?  En annen dimensjon i dette arbeidet går fra det individrettede tiltak til gruppe - eller befolkningsrettede tiltak

Forsøk på konkretisering av det helsefremmende  Hva fremmer god helse? Fysisk aktivitet, sunnere kosthold, trygge lokal - samfunn, tilrettelegging for universell utforming, rusmisbruk, tobakk osv. Dette vet vi. Spørsmålet er hva gjør vi med det og hvordan? Fysisk aktivitet, sunnere kosthold, trygge lokal - samfunn, tilrettelegging for universell utforming, rusmisbruk, tobakk osv. Dette vet vi. Spørsmålet er hva gjør vi med det og hvordan? Er vi like ”gode” på hvilke faktorer som fremmer psykisk helse? Møteplasser, nettverks - skapende tiltak, andre tiltak? Er vi like ”gode” på hvilke faktorer som fremmer psykisk helse? Møteplasser, nettverks - skapende tiltak, andre tiltak?

Forsøk på konkretisering Vi vet også en god del om hva som kan bidra til å motvirke sosiale ulikheter i helse. (Jfr. St. meld nr ) Vi vet også en god del om hva som kan bidra til å motvirke sosiale ulikheter i helse. (Jfr. St. meld nr ) Vi vet at en rekke tiltak må bl.a. ses i sammenheng. Ulike faggrupper må være på samme arena. Vi vet at en rekke tiltak må bl.a. ses i sammenheng. Ulike faggrupper må være på samme arena. I plansammenheng er utfordring nr 1 å få tak i den kompetanse dere som fagpersoner sitter inne med. I plansammenheng er utfordring nr 1 å få tak i den kompetanse dere som fagpersoner sitter inne med.

Mer konkret: Hvem er da aktørene i det helsefremmende arbeidet  Hvem er sentrale aktører for tilrettelegging av det fysiske miljø? Gang/sykkelveg/turstier osv …..planleggere.. andre.. frivillige..?  Hvem er aktørene for å motvirke rusmisbruk, usunt kosthold …. Politikere, fagfolk, skole/barnehage..andre..osv  Hvordan motvirke isolasjon/ensomhet og psykisk helse? Hvem har ansvar? Planleggingen av møteplasser- formelle og uformelle, kultur som virkemiddel? Hvordan skape nettverk. Planleggere, helse, kultur..  Sosiale ulikheter i helse. Hvordan motvirke? Bolig, arbeid, utdanning osv. Hvem har hovedansvar?

Poenget – behov for breie grep  En rekke kommunale aktører er helt sentrale i tiltakskjeden. Ulike faggrupper, politikere..  Viktig i fellesskap å ta et samlet og sektor - overgripende grep om folkehelse.  Sivile samfunn – frivillige organisasjoner  Behov for nytt folkehelsebegrep? Sosiale determinanter?

| Folkehelse og aktuelle aktører Aktører Faktorer HelseSosialSkoleNAVKultur Plan Arbeidsmiljø Bomiljø Møteplasser Sosialt nettverk Sosial ulikheter Fysisk/ernæring/uu

Hvorfor kommuneplan?  fra ad hoc til kontinuitet. Planforankring bygger på erfaringer fra utviklingsarbeid.  behov for tverrsektorielle løsninger (90:10)  nedbygging av plankrav innen helse - sektoren.

Hvorfor planloven?  alle kommuner har kommuneplan  plan som samordningsarena. økonomiplan – tiltak m/økonomi  samfunnsplanlegging. Helhet. Samfunns - delen  demokratisk verktøy. (Politisk og folkelig medvirkning)  Ny planlov. Tydelig på folkehelse i formål og oppgaver og hensyn i planleggingen

HVORDAN ? HVORDAN BRUKER VI HVORDAN BRUKER VI KOMMUNEPLANVERKTØYET KOMMUNEPLANVERKTØYET PROAKTIVT? PROAKTIVT?

HVA ER HELSE I PLAN?  Samarbeidsprosjekt: MD/HOD/SHdir  Utgangspunkt: Folkehelsemeldingen og Planlovutvalgets NOUer og lovendringer (MD)  Mål:  forankring i kommunale og regionale styrings- og plandokumenter  kompetanseoppbygging/plan- og prosess  Over 30 kommuner i 8 fylker deltar i utprøving

Praktisk tilnærming på kommunalt nivå  Utgangspunkt i nasjonale og regionale føringer.  Grunnlaget for all planlegging er hva er nå - situasjonen og hvor vil vi i vår kommune?  Hvem sitter på kunnskapen om status om folkehelse? Kommunehelseprofiler, levekårs - indeksen, kommunelegen, helsesøster, KOSTRA for tannhelse, SSB, politi, organisasjoner osv?  Viktig å trekke ressurspersonene inn i plan - leggingen. Etablere samhandlings -arenaer.

| Det kommunale plansystemet Kommunal planstrategi Kommuneplanens samfunnsdel Kommunedelplaner Handlingsdel ”Grovmasket” ”Detaljert” Område- regulering Detalj- regulering Gjennomføring Økonomiplan Arealdelen Kommuneplan Reguleringsplan

Erfaringer – noen temavalg  universell utforming  fysisk aktivitet  ernæring  trygge lokalsamfunn/samfunnssikkerhet  psykisk helse  sosiale ulikheter i helse  omsorgsløsninger  motvirke rus

Erfaringer forts….  Nesten samtlige kommuner (26 av 30) har nedfelt folkehelse som overordnet mål i samfunnsdelen  Over halvparten har realisert eller er i ferd med å realisere målformuleringene til tiltak i arealdelen  Enkelte kommuner har synliggjort folkehelse i Økonomiplan  Få på temaplaner/kommunedelplaner

Erfaringer forts …  Det regionale nivå har tatt et hovedansvar for framdriften av kommuneprosjektene i sine fylker.  Etablert samarbeid fk og fm  Veiledere utarbeidet  De fleste fylker har gått inn i rollen som tilrettelegger for seminarer og fagsamlinger samt at de bidrar aktiv i dialogen og i veiledningen overfor kommunene.

Erfaringer forts …  Breiere forankring i ulike sektorer regionalt og lokalt - kontinuerlig  Implementering: Oppbygging av eksempel - database som eksempler på formuleringer både i samfunns – og arealdel. Helsebiblioteket:  Utdanning. Kompetanseoppbygging. Flere høgskoler engasjert  Evaluering. Møreforsk.

Lokalsamfunnsstrategier 2008: På gang:  Tettere kobling Partnerskapsordningen og Plan. Erfaringsoverføring. Felles nasjonal konferanse mellom partnerskap og helse i plan.  Tettere kobling Ernæringsavd og Plan. Piloter.  Tettere kobling Fysisk aktivitet og Plan  Tettere kobling Univers. utforming og Plan  Tettere kobling JD/Politråd og Plan  Tettere kobling St.meld. 25 Pleie/omsorgsmeld. og Plan?

Planlegging som bindeleddet eller limet i strategien  Hovedproblemstilling som det jobbes etter:  Er det mulig å framstille, forankre og videreutvikle folkehelsearbeidet bredt og samlet på lokalt nivå.? Tenker her på kommunen både som organisasjon og som samfunn. (Det sivile samfunn - medvirkning)  Hvilken rolle bør det regionale nivå ha i dette arbeidet?

Folkehelsereform fra 2010?  Stortinget:  Folkehelse som selvstendig virksomhets - område i det regionale utviklingsarbeidet. (Innst 166 på St. meld 12)  Folkehelsearbeid skal gå over fra en frivillig til ordinær oppgave.  Høringsdokument. Frist 30. april 2008

Ny Planlov: Paradigmeskifte i norsk planlegging?  Formålsparagrafen § 1-1:  (Ledd 1) Bærekraftbegrepet er løftet inn og operasjonalisert i forarbeidene med bl.a. med ”folkehelse og helsens fordeling i befolkningen”.  (Ledd 2) Planleggingen skal våre sektorovergripende. Samordnet samfunns - planlegging et sentralt formål med loven - som omfatter økonomiske, sosiale og kulturelle forhold. (Assosiasjoner til LA 21)

Formålsparagrafen forts  (Ledd 2):”Bruken av arealene og andre ressurser skal vurderes i sammenheng med en bredere samfunnsplanlegging”.  (Ledd 4): Bygger på grunnleggende demokratiske prinsipper – åpenhet, forutsigbarhet, medvirkning

Ny § 3-1 Oppgaver og hensyn i planleggingen  ”Loven skal fremme befolkningens helse og motvirke sosiale helseforskjeller”. (ny formulering) Kriminalitetsforebygging skal ivaretas i planleggingen (ny formulering)