Forventninger til vegen videre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Tema for presentasjonen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen Et livslangt pedagogisk prosjekt???? Hva har vi fått til i Nord-Trøndelag? Eli Hansen
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Samhandlingsreformen – Prosjektdirektør Tor Åm
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Morgendagens kompetanse
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Modernisering av det faglige tilbudet - krever økt samhandling Trude Grønlund, klinikksjef Psykisk Helse og Rus- klinikken.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Samhandlingsreformen – Hvor langt har vi kommet?
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Samhandlingsreformen Ønsker fra Holmestrand Kommune SERVICE – STOLTHET - TRIVSEL.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for Samhandlingsreformen –
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreforma Samhandling er vedtatt,… vi er igang! Men mykje gjenstår Virkemidlane; verkar dei? Tor Arne Gangsø,
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Forventninger til vegen videre Takk for invitasjonen Presentasjon/ bakgrunn Værnes 18. november 2013 Erfaringskonferanse om kommunalt ø.hjelp døgntilbud KS og Helsedirektoratet Tor Åm Prosjektdirektør, Helse- og omsorgsdepartementet

Samhandlingsreformen; Utfordrings-bildet; Vi må gjøre endringer! Tiltak; Dempe veksten i behov for helsehjelp Et bedre helsevesen Bred politisk og faglig enighet om utfordringsbildet To lovproposisjoner og en stortingsmelding oversendt Stortinget; regjeringens forslag til hvordan vi kan møte utfordringene og sikre kvalitet og bærekraft Bred politisk og faglig enighet om virkemidlene; Hvordan omsette dette til handling? Mer enn en helsereform; dette er en samfunnsreform 04.04.2017

Erfaringer 2012 - 2013 Reformen oppleves som nødvendig og riktig i kommunene Bekymring for finansieringen Likeverd i samarbeidsforholdet? Skepsis til reformen i sykehusene; Mulig å få til endring? Vanskelig med nullsums-finansiering Lovpålagte avtaler på plass – men ikke tatt i bruk over alt? Betydelig reduksjon i antall liggedøgn for utskrivingsklare Kommunal medfinansiering; Stor interesse for forbruk av spesialisttjenester i kommunene Kommunale ø. hjelp døgntilbud under utbygging Gjennomføringsapparatet synes å fungere Mye gjenstår; Satsing innen rus, psykisk helse og rehabilitering Utnytte kompetansen innen allmennlegetjenesten Ny brukerrolle Folkehelse-satsingen 4. april 2017

Ny regjering Analysen bak- og målene for reformen står fast Samhandlingsreformen skal videreføres med full styrke! Noen virkemidler i reformen vil bli påvirket av valgresultatet; Kommunal medfinansiering i dagens form skal avvikles - Hva kan være alternative insentiv? Tydeligere kvalitetskrav til kommunehelsetjenesten Opptrappingsplan for rehabiliteringsområdet Styrk tilbudene innen psykisk helse og rus Fritt behandlingsvalg - konsekvenser? Kommune-reform; Økt ansvar og flere oppgaver til kommunene 4. april 2017

Ikke-planlagte tilbud Ikke-planlagte tilbud Hvorfor kommunale ø.hjelp døgntilbud? Tilgang til helsetjenester – ulike kulturer Spesialisthelsetjenesten; Inntak; 365 dager i året, 24 timer pr døgn Kommunehelsetjenesten; Inntak; Utenom legevakt; bare på dagtid, daglig?? 30% 70% 99% ?? 1% ?? Planlagte tilbud Ikke-planlagte tilbud Planlagte tilbud Ikke-planlagte tilbud 5 4. april 2017

Samhandlingsreformen; Nye oppgaver for spesialisthelsetjenestens Helsefremmende og forebyggende arbeid; Bidra til å dempe behovet for helsetjenester Desentralisere tjenester der dette er mulig; Poliklinisk virksomhet og ambulante tjenester i samarbeid med kommunene Bygge ut støttetjenester for kommunene; Tilgjengelig breddekompetanse for rådgivning/ dialog; tlf, videokonferanser etc Utplassering av diagnostisk utstyr; service på sentralisert tolkning Samarbeid om å finne de rette pasientene for kommunale ø.hjelp døgntilbud? Andre ønsker/ behov?

Ønsket utvikling 1; Folkehelse Folkehelsemeldingen; Norge skal være blant de tre landene i verden som har lengst levealder Befolkningen skal oppleve flere leveår med god helse og trivsel og reduserte sosiale helseforskjeller Vi skal skape et samfunn som fremmer helse i hele befolkningen

Ønsket utvikling 2 Ny arbeidsfordeling; Spesialisthelsetjenesten; Vekst for å; Kunne håndtere demografisk utvikling Kunne ta i bruk nye utrednings- og behandlingsmuligheter Bedre kvalitet Etterkomme økende forventninger Kommunehelsetjenesten; Avlaste spesialisthelsetjenesten for oppgaver som kan håndteres i 1. linje Bedre ressursutnytting Bedre rekruttering Spesialisthelsetjeneste Kommunehelsetjeneste

Ønsket utvikling 3 Dempe veksten i spesialisthelsetjenesten; Økende behov og økt kapasitet Økt kvalitet Kortere ventetid Ingen fristbrudd Ressurser/ bemanning Effekt av samhandlingsreformen; folkehelsesatsing og effektivisering av helsetjenestene Tid Tid 9

Ønsket utvikling 4 Samhandling; Kommune- helsetjenester Spesialist- helsetjenester Kommune- helsetjenester Forløpsorganisering; Utredning, behandling, rehabilitering, omsorg; MESTRING Tjeneste- og profesjonsorganisering

Ønsket utvikling 5 En enda bedre allmennlegetjeneste; Fastlegeforskriften; Tjenesten et kommunalt ansvar Det kan stilles kvalitets- og funksjonskrav Presiserer listeansvaret for alle på lista Krav om rapportering Mulighet; Avtaler mellom kommuner og sykehus om forløp, grenseoppgang, krav til henvisninger, epikriser og oppfølging mellom sykehus og kommuner Fastlegene må rådføres! Avtaler mellom kommunen og fastlegene om oppfølging av slike faglige krav Fastlegeordningen har vært en suksess. I brukerundersøkelser er befolkningen veldig fornøyd med ordningen. Svakheten er at ikke alle benytter fastlegens tjenester; syke eldre, personer med store psykiske problemer, tunge rusmiddelmisbrukere, utviklingshemmede… Ikke alle vet når de trenger hjelp fra helsevesenet og ikke alle er i stand til å oppsøke tjenestene v/ behov slik det store flertallet i befolkningen kan. Samfunnsoppdraget/ hva som forventes av fastlegene har til nå blitt definert i forhandlinger mellom stat/ KS på den ene siden og Dnlf på den andre siden. Regjeringen foreslår nå at dette samfunnsoppdraget blir fastsatt gjennom en revisjon av Forskrift for fastlegeordningen. Her vil det bli stilt krav til hva fastlegene skal gjøre. Det foreslås at fastlegen får et populasjonsansvar for pasientene på sin liste; de som ikke oppsøker fastlegen skal følges opp. Dette betyr ikke en overvåkning og en oppfølging av de friskeste. Men fastlegene skal ha systemer for å kunne følge opp de som selv ikke er i stand til å benytte tjenesten slik den er utformet i dag. Fastlegene får også en rapporteringsplikt mht hvordan slik oppfølging av de utsatte gruppene sikres. På denne måten foreslår regjeringen å styrke fastlegeordningen slik at den også når de mest utsatte. Alternativet om i stedet å bygge opp en rekke ulike lavterskeltilbud til de mest utsatte gjennom å beordre fastlegen ut fra praksis 2 dager pr uke har man gått bort fra. Regjeringen fremmer ikke forslag om endringer i finansieringen av fastlegene nå.

Ønsket utvikling 6 En ny brukerrolle Kvalitet på tjenester; Tjenesten oppfyller lovkrav Tjenesten oppfyller faglige krav Tjenesten oppfyller brukernes forventninger Opplevd kvalitet forutsetter bruker/ pasientmedvirkning både på individ- og systemnivå Hvordan gjør vi dette bedre enn i dag? 4. april 2017

Samhandlingsreformen - Vegen videre; God start – men det blir vanskeligere nå! Arbeidsmåter og kulturer skal endres Reelt likeverd skal realiseres i praktisk samarbeid Hva kreves; Lokale initiativ, lokal ledelse, organisasjonskulturer og vilje til å prioritere dette arbeidet Ta i bruk avtaler og nye dialogarenaer Tåle motstand og vanskeligheter Ydmykhet og tilpasningsevne mht ting som ikke fungerer Forventninger til partene; Følge opp krav til endring av egen virksomhet Søke å løse konflikter og vanskeligheter lokalt – og bygge nye kulturer på slike løsninger Omstillinger må skje synkront og etter avtale Statlig innsats; Erfaringsoverføring, veiledning, utdanning, styringsdata, IKT, tilsyn mm

Ønske om mer informasjon? Behov for bistand? www.regjeringen.no/samhandling Nasjonalt nettverk for samhandling; Prosjektdirektør Tor Åm Tlf; 911 12 137 E-post; tor.am@hod.dep.no