ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Vurdering for læring.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
D ISKRIMINERINGS OG TILGJENGELIGHETSLOVEN – LMU Wenche Dahl/Eiendomsforvaltningen.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Ungdomstrinn i utvikling
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Videre strategiprosess Startet med det nye styret 26 august.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Balansert omstilling for utvikling
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Arbeidsrettede virkemidler
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Miljø for Masteroppgaven?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen ØKO - Økonomi Kvalitet Omstilling Et utviklingsprosjekt ved Avdeling for helse og sosialfag, Program for vernepleierutdanning ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen

Bakgrunn Trangere økonomiske rammer har skapt et behov for å drive virksomheten på en alternative måter og blant annet benytte IKT og fleksibel læring i større grad Utdanningen har tatt i bruk IKT i forbindelse med fjernundervisning til studenter på Fosen samt i forhold til videreutdanning i vernepleie. Personalet har vært motivert for å prøve ut alternative arbeidsformer, men har har hatt varierende kompetanse til dette. ØKO-prosjektet ble startet opp i august 2009

Overordnet mål Skape større handlingsrom gjennom omstilling av faglig aktivitet og utvikling av kvalitet ved bruk IKT og annen teknologi der dette er hensiktsmessig

Delmål Etablering av nye arbeidsformer med hjelp av implementering av IKT og andre digitale læremidler på de områder hvor dette er mulig og hensiktsmessig Systematisk utvikling og kompetanseheving av studen- ter og personale for bruk av IKT-baserte hjelpemidler Tilrettelegging for at seniorer skal kunne ha en arbeids- situasjon tilpasset kompetanse og ønske om å kunne bidra til faglig kontinuitet gjennom dokumentering og publisering av erfaringer og faglig aktivitet Utvikling av nye læremidler tilpasset vernpleierutdanninga sine behov og muligheter

Aktiviteter Utvidet bruk og uttesting av videokonferanser i undervisning på grunn og videreutdanning for eksempel Polycom PVX og CMA, Vidyo, Dimdim Dokumentering av seniorenes faglige virksomhet Veiledning og oppfølging i praksis ved hjelp av videokonferanse, også internasjonal praksis Uttesting av bruk av IKT-basert Academic Coach i oppfølging av studenter Caren Finn Roger Utvikling av internasjonalt samarbeid i forbindelse med studiene David Jean Educause EES CES MESI Etablering av vidioarkiv samarbeid AiTEL

Resultater Vi har testet ulike former for videokonferanse- teknologi og skaffet oss erfaringer fra praktisk bruk om hva som fungerer og ikke i ulike kontekster Vi har kommet godt i gang med dokumenteringen av seniorenes faglig virksomhet Vi har kommet et viktig skritt videre med å tilføre kompetanse til personalet i bruk av IKT, selv om mye gjenstår Studentene har vært involvert i utviklingsarbeidet

Muligheter Det er et stort potensial ved for større bruk av ulike former for IKT ved både grunn og videre utdanningene ved HIST Undervisningstilbudet kan gjennom dette bli mer fleksibelt, mer effektivitet samtidig som kvaliteten opprettholdes og bedres Nedslagsfeltet/markedet kan bli større og muliggjøre større grad av både nasjonal og internasjonal deltakelse i utdanningene