Nytt fra naturfagfronten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Læreplanen Historie Vg2.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Valgfag på Kastellet skole
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Engasjement og undring B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Revidert læreplan i engelsk
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kjerneelementer under arbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Nå er de revidert!.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Utskrift av presentasjonen:

Nytt fra naturfagfronten Bodø 29. oktober 2013 Anders Isnes Naturfagsenteret

Læreplaner Revidert læreplan for naturfag 1.-11. trinn Ny veiledning til læreplanen

Hva har skjedd med naturfagplanen og hvorfor? Ambisjonsnivået…..

Tydeliggjøre grunnleggende ferdigheter (grf) Hvordan kan dette gjøres? I Forskerspiren? I kompetansemålene i de fagspesifikke hovedområdene? Svaret ble: Ja takk, begge deler

R

Ferdighetsområder Å kunne lese Å kunne skrive Å kunne regne Muntlige ferdigheter Digitale ferdigheter Forberede, utføre og bearbeide Planlegge og bearbeide Gjenkjenne og beskrive Forstå og vurdere Tilegne og behandle Finne Utforme Bruke og bearbeide Produsere og bearbeide Tolke og sammenholde Kommunisere Reflektere og vurdere Digital dømmekraft

Endring i hovedområder: Fra:  Forskerspiren  Mangfold i naturen  Kropp og helse  Verdensrommet  Fenomener og stoffer  Teknologi og design Til:  Forskerspiren  Mangfold i naturen  Kropp og helse  Fenomener og stoffer  Teknologi og design

Hovedtrekk i endringene…. Skrevet grf tydeligere inn i Forskerspiren og i kompetansemål ellers Flytting av noen kompetansemål mellom trinn og mellom hovedområder Slått sammen kompetansemål og sløyfet noen Styrket formuleringer som bidrar til mer vekt på utdanning for bærekraftig utvikling Forandret på verb i mange kompetansemål

Hovedtrekk forts…. Mer vekt på å lese og forstå faremerking på hverdagsprodukter Prøvd å ikke øke, heller redusere totalt omfang Splittet opp skriftlig og muntlig ferdigheter

Tydeligere rolle til Forskerspiren ….Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen og integreres i de andre hovedområdene. Alle tekstene som beskriver de grunnleggende ferdighetene er skrevet på nytt med to hovedavsnitt: Hva grunnleggende ferdighet er Utvikling av grunnleggende ferdigheter

Lk06 Forskerspiren 4. trinn bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser Revidert plan bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det en har observert bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige og presentere disse med eller uten digitale hjelpemidler skrive rapporter og beskrivelser, revidere innhold etter tilbakemelding, vurdere innholdet i andres tekster og lage enkle digitale sammensatte tekster innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene

LK06 Forskerspiren 10. trinn planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsmåte skrive logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale hjelpemidler forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen demonstrere verne- og sikkerhetsutstyr og følge grunnleggende sikkerhetsrutiner i naturfagundervisningen Revidert plan formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av disse og diskutere observasjoner og resultater i en rapport innhente og bearbeide naturfaglige data, gjøre beregninger og framstille resultater grafisk skrive forklarende og argumenterende tekster med referanser til relevante kilder, vurdere kvalitet ved egne og andres tekster og revidere tekstene forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier og vurdere innhold kritisk følge sikkerhetstiltak som er beskrevet i HMS-rutiner og risikovurderinger

Tydeliggjøre utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) Bruke nærområdet i større grad Bli kjent, få bevissthet om og respekt for naturen Progresjon: fra samtale om og oppleve til mer systemisk forståelse og handlingskompetanse (foreslå, argumentere, handle)

UBU og kompetansemål gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen, og samtale om hvorfor dette er viktig (2.trinn) praktisere kildesortering og diskutere hvorfor kildesortering er viktig (4.trinn) fortelle om hvordan noen planter, sopp og dyr brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske, og diskutere om bruken er bærekraftig (7.trinn)

Endringer på barnetrinnet Finnes på nettsidene på naturfag.no: http://www.naturfag.no/binfil/download2.php?tid=2012706

Endringer på ungdomstrinnet Finnes på nettsidene på naturfag.no: http://www.naturfag.no/binfil/download2.php?tid=2012708

Endringer Vg1 Finnes på nettsidene på naturfag.no: http://www.naturfag.no/binfil/download2.php?tid=2012710

Veiledning til læreplanen Vise eksempler på hvordan læreplanen kan forstås og settes ut i praksis i hovedområdene Fenomener og stoffer og Forskerspiren Her finnes tips og råd om innhold, arbeidsmåter, tilpasset opplæring, arbeid med grunnleggende ferdigheter og vurdering Læringsmål er fordelt på årstrinn fra 1. trinn til 11. trinn. Veiledning til læreplan i naturfag Støttemateriell til veiledningen

Struktur i veiledningen Hvordan arbeide med utvalgte kompetansemål fra hovedområdet Fenomener og stoffer med Forskerspiren som en rød tråd Et refleksjonsverktøy for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning Elevers forkunnskaper og argumentasjon som læringsaktivitet

Kompetansemål er utgangspunktet Læringsmål med forslag til innholdselementer, metoder og grunnleggende ferdigheter Tips til aktiviteter Nøkkelord og begreper som er sentrale i de utvalgte læringsmålene Noen eksempler er svært omfattende og noen er korte

Kap 3 Praktiske eksempler Trinn 1-2: Observere og sortere stoffer Trinn 1-2: Lys Trinn 3-4: Endringer av stoffer Trinn 3-4: Luft og vær Trinn 5-7: Mineraler og bergarter Trinn 5-7: Energi og miljø Trinn 5-7: Stoffers oppbyggning og omdanning

Praktiske eksempler forts…… Trinn 8-10: Stoffers egenskaper Trinn 8-10: Elektrisitet og elektrisk energi Vg 1: Energi for framtiden Vg 1: Batterier Vg 1: Bioenergi

Sentralt i veiledningen: The 5 E`s: inquiry learning Engage Explore Explain Elaborate Evaluate Engasjere Utforske Forklare Utdype Vurdere

5E modellen

Didaktiske prinsipper Gjør det! Si det! Skriv det! Les det! Tenk over det

Vurdering 10. trinn – viktige tillegg til veiledningen Kjennetegn på måloppnåelse for 10. trinn bør «spille sammen» med denne veiledningen Karakterstøttende prøver i naturfag Høsten 2013 foreligger 2 prøver i naturfag Veiledningen blir lagt ut sammen med prøvene Men like viktig er følgende tiltak som hjelp til læreren

Styrking av vitensentrene Ny strategiplan Forskning på hvordan vitensentrene fungerer og påvirker 1 stipendiat 4 masterstudenter Kurs på UMB for ansatte ved vitensentrene (15 studiepoeng)

Nye skolelaboratorier Skolelaboratorier i geofag opprettes ved universitetene i Oslo og Bergen Finansiert ide første årene av Statoil

Etter- og videreutdanning Naturfagsenteret har fått midler til å spre Forskerføtter og leserøtter for de lavere trinnene i grunnskolen (1-4). Nasjonal dugnad for 5.-7. trinn over 3 år:Naturfagsenteret samarbeider med skolelaboratoriene, UH-sektor og vitensentrene, spesielt fysikk- og kjemidelen av læreplanen. 5 regioner, utvikling i høst og start våren 2014

Nytt nasjonalt senter Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet Høyskolen i Bergen

Andre nyheter fra Naturfagsenteret Vi ønsker å vite mer om grunnleggende ferdigheter og forskerspiren: Spørring Nytt viten-program: Ernæring og helse Ny struktur på naturfag.no

Muntlige ferdigheter Snakke fag – argumentere – diskutere Grubletegninger (naturfag) Grubleoppgaver (fysikk og naturfag)

Ord for dagen ”The biggest effects on student learning occur when teachers become learners of their own teaching, and when students become their own teachers.” J. Hattie