- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Litt mer om PRIMTALL.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Nett-basert-individuell plan SamPro
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Morgendagens kompetanse
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Prosjektleder Inger Svendsrud
Talenter for fremtida, Midt Telemark
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Arbeidsrettede virkemidler
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 1

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken 2 SAVIS  partnerskap  regional næringsutvikling  Brukertilpasset arbeidsverktøy for NAV

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 3 Utdanningsnivå arbeidssøkere

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 4 Antall helt ledige og deltakere på ordinære arbeidsmarkedstiltak, Januar juli 2004

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 5 Flere yrkeshemmede – Årsgjennomsnitt av beholdning yrkeshemmede

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 6 Brukere Sosialsektor Opplæringssektor

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 7 Prosjektidéens utfordringer Informantene er enige om at samordning er positivt og nødvendig, men at det også byr på utfordringer. Det er en langvarig praksis som skal brytes og det er ikke smertefritt: I etatene har det vært og er mye revirtenkning. De har sine egne lover og regler. Dessuten vet etatene lite om hverandre og hvilke virkemidler de andre etatene har. En bruker blir et stykke papir som blir flyttet mellom etatene. Men tankegangen som ligger bak følger ikke papirene. Det forsvinner underveis. Det er for lite fleksibilitet i samhandlinga.

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 8 Mål (ved slutt)  70% av de med behov for kompetanseutvikling har ervervet seg kompetanse som gir tilgang til arbeidsmarkedet eller videre studier  50% av deltagerne skal være i inntektsgivende arbeid  styrke samhandlingen mellom deltagende parter og sikre gode rutiner for dette formålet. (NAV)  avdekke begrensninger i gjeldende regelverk, og søke varige løsninger/forenklinger

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 9

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 10 VARIGHET   prosjektperioden er: –

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 11 Antall  200 deltagere de første 2 årene  500 de 2 påfølgende

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 12 Målgruppe  fremmedspråklige  langtidsledige  sosialhjelpsmottakere med sosialhjelp som hovedinntekt  personer under yrkesrettet attføring  reaktivisering av uføre  uføre under 25 år  personer som omfattes av masseoppsigelser (egen forskrift)  enslige forsørgere  medisinsk rehabilitering

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 13 Økonomi  rett til dagpenger inntil 1 skoleår, så kjeding over på individstønad i samhandling med sosialstønad opp mot kr 6500,- i måneden til livsopphold  Aetat individstønad + sosialstønad kr 6 500,- pr. mnd. til livsopphold  uføretrygd  attføringsstønad  overgangsstønad  rehabiliteringspenger

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 14 Studielengde  Kompetansehevende tiltak inntil 4 år  Fagbrev med full eller redusert kompetansebevis  studiekompetanse  Høyskole,universitetsutdannelse  Tilbudet gis til personer i målgruppen som gjennom motivasjonskurs, eller tidligere avklaring, viser vilje og evne til å gjennomføre et kvalifiseringsløp.  Lengde på studieløpet igangsettes ut fra nødvendighet og hensiktsmessighet.

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 15 Helhetlig oppfølging Organisering av arbeidet - Prosjektet Sosialsektor Opplæringssektor

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 16 Kontaktfase Tiltak Planlegging/handlingsplan JOBB Jobb Bruker Saksbehandler fra Aetat, trygd eller kommune. •Søker inn til SAVIS •Innhenter dokumentasjon Veileder: •Bindeledd •Oppfølging/tilpasning •Regional drifting sammen med PL Regional arbeidsgruppe: Prosjektleder, Aetat, Trygd, Kommune, Veileder,LO/NHO. •Styrer inntak •Kompetanse- vurdering Tilbudspakke: •Motivasjon •Veiledning •Oppfølging •Fagopplegg •Bindeledd mellom skole/arbeidsplass og søker •Jobbformidling Handlingsplan •Beskriver mål/tiltak Kompetanse- vurdering: •Realkompetanse •Yrkestesting •Talenter Ordinære skoleplasser •Videregående •Høgskoler •Universiteter Modulbasert AMO •Nivå tilpasset den enkelte •Bare teori •Teori kombinert med praksis Motivasjonskurs •for ytterligere avklaring av tiltak •Studieverksted •Forberedelse til skolegang/opp- læring

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken 17 Tiltak  motivasjon/avklaringskurs  studieverksted  praksisopplæring etter opplærings-loven kapitel 4  studiekompetansekurs  yrkesteorikurs  ordinære utdanningsplasser

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 18 Tatt inn totalt: 420 Avbrutt: 48 Avsluttet,henvist: 18 Avsluttet, i jobb: 43 Til sammen sluttet:109 Aktive deltagere :311 Deltakerstatus pr

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 19 Studiekompetanse,AMO:20 Motivasjon-avklaringskurs:70 Yrkesfagkurs,AMO:43 Videregående skole, ordinære klasser:57 Videregående skole AMO / andre tilbud:4 Andre kurs:5 Høgskole - universitet:49 Praksis - lærling:27 Utredes / venter på tiltak / permisjon:36 Til sammen :311 Tiltak

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 20 ”Noen er gira på å finne gode løsninger. Andre er mest opptatt av å få redusert utgiftene.” ”Så langt har vi nådd det vi hadde som mål”. ”Det har gått veldig bra hittil. Vi har fått gull ut av gråstein. ”Viss de ikke har tryggheten i at de har inntektssikring, er det vanskelig for deltakerne å gå videre og forplikte seg på et opplegg. Det økonomiske må være på plass først.” Det er flinke folk i prosjektet som jobber på individnivå med oppfølging og veiledning av deltakerne. Vurdering av prosjektet sett fra styringsgruppa

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 21 Brukeruttalelse ”Før var det veldig byråkratisk. Nå er det mer motorvei i stedet for snarveier i ulike retninger?” ”Dette prosjektet er bra. Viss vi får spredd det til andre vil det være bra!” ” Det at vi kan velge fritt – at det ikke er låst til at vi skal følge et bestemt opplegg. Det er en innmari stor mulighet. Jeg er kjempeglad for å ha fått denne muligheten.”

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 22 ”Jeg fikk tilbake motivasjonen til å komme meg videre. Jeg fikk mer fokus på det jeg vil. Jeg hadde mista det – tok bare en dag om gangen. Fikk igjen evnen til å tenke langsiktig”. ”Uten prosjektet ville jeg vel sittet hjemme, ligget til langt på dag og lurt på hva jeg skulle gjøre i dag. Det å komme seg ut om morran er viktig.” ”Jeg var blant de som ikke sa noe i klassen. I dag har jeg lest dikt i klassa, og i morra skal jeg holde foredrag.” ”Jeg var ikke vant til å si noe i klassen. Følte at jeg var dum. Følte at de andre lo når jeg sa noe. Det er mange som er med på dette kurset som har hatt det sånn, og det er godt å vite. For å tørre å prate er det viktig å være trygge på hverandre.

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 23 ”Brukerperspektivet og brukermedvirkning nevnes som viktig målsetting for det offentlige hjelpeapparat. I denne forstand er prosjektet forbilledlig fordi det er SATS sett fra brukernes og ikke etatenes ståsted. Det ligger ikke i de foreliggende planene for SATS noen forslag som innebærer en så radikal samordning av etatene som SAVIS-prosjektet har realisert.” Evaluators utsagn

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 24 Hva er samordningsprosjektet for Aetat i Glåmdal?  ”SATS i praksis” – metodearbeid  Mål og midler satt i system  Ingen rettighet – men mulighet for brukerne  Hindring av ”kasteballeffekter”  Metodikk med arbeidslinja i fokus  Handlingsrom – løsningsorientert  Kilde til positivt omdømme for partene  Sitter i ”førersete” i forhold til fremtidig utvikling

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 25 Hva må på plass? Hensikt: å samhandle med brukere og ressursapparat for å finne løsninger for kompetanseheving som kan føre til jobb Arbeidsform: kartlegge og avklare brukers behov og foreslå, lage og iverksette tiltak tilpasset brukerne Sammensetning: partsammensatt og tverrfaglig hvor veileder er sentral Regionalt løsningsteam

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 26 Dette vil føre til:  Brukermedvirkning  nærhet til deltagere  trygghet for deltagerne  problemløsning  helhetlig opplegg  kort kommunikasjonsvei  kompetansoppbygging for ressursapparatet  samordning av ressursapparatet

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 27 Tiltak  kompetanseoppbygging tilpasset deltagere og markedet  helhetlig, forutsigbar og fleksibel tiltakskjeding for deltagerne  mulighet for tiltakslengde i inntil 4 år  fylkesvis frihet til å bruke tiltaksmidlene

- samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken © samordningsprosjektet 28 Stønader  lik dagpengeperiode  bruk av dagpenger under kompetanseheving  individstønad inntil 4 år  attføringsløp inntil 4 år  øke dagsatsene i individstønad med kr 50,-  rett til sosialstønad under formell kompetanseoppbygging hjemlet i lov om sosiale tjenester