Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
-ikke bare for zippylæreren…
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Et program for ungdomsskolen
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Hva er aktivitet og deltakelse?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
FIRST LEGO League i Molde ?
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Dette er SMART.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Global Dignity Day Klikk for film:.
-ikke bare for zippylæreren…
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Cafédialog – elevmedvirkning
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Idrettsrådets ansvar og rolle
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Politisk påvirkning.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Sosialkonstruktivisme
Velkommen til klimatoppmøte!
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Ungdomsbedrift på Mære
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
Samfunnsfag.
Kommunen og Fylkeskommunen
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
OBSERVASJON av tolærertimer
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn

Vårt Lokalsamfunn Et program tilrettelagt av Ungt Entreprenørskap for å fremme entreprenørskap i utdanning.

Rammer for programmet Omfang: 5 temaer à ca. en time Gjennomføres av ekstern veileder i samarbeid med klassens lærer Tilrettelagt for 3.-4. trinn

Programmet er basert på elevaktivitet

Hva lærer elevene? Elevene oppdager hvordan mennesker, lokalt næringsliv og offentlige tjenester påvirker hverandre i et lokalsamfunn. De vurderer forskjellen på behov og ønsker og hvordan man kan påvirke sine omgivelser gjennom engasjement og demokratiske prosesser

Emner som berøres Hva er et lokalsamfunn Skille mellom behov og ønsker Næringsvirksomhet og yrkesgrupper Offentlige tjenester og yrkesgrupper Demokratiske prosesser Skatter Hvordan penger sirkulerer

5 arbeidsøkter Lokalsamfunnet Hva skal vi gjøre med den tomme butikken Bygge et lokalsamfunn Myndigheter og skatter Hvordan penger sirkulerer

Forberedelser til gjennomføring Forankre programmet på skolen og hos ekstern veileder, partnerskapsavtale. Skolering av ekstern veileder og lærer, ca. 3 time. Bli enige om ”spillereglene i klasserommet Kort forberedelse før hver økt. Gå gjennom sjekkliste s. 3 i veilederheftet

Første økt Lokalsamfunnet Elevene jobber kreativt med å fylle lokalmiljøet illustrert på plakaten med liv. De identifiserer yrkesgrupper, næringsvirksomhet og offentlige tjenester og sammenligner med deres eget lokalmiljø med det på plakaten.

Elevene skal kunne: fortelle hva et lokalsamfunn er identifisere folk, butikker, og annen aktivitet i et lokalsamfunn se forskjeller og likheter mellom lokalsamfunnet på plakaten og sitt eget.

Andre økt Hva skal vi gjøre med den tomme butikken? Elevene jobber med problemløsing i forhold til hva de skal bruke et tomt butikklokale til. Gjennom ulike prosesser skal de i fellesskap komme fram til det beste forslaget ut fra lokalsamfunnets behov

Elevene skal kunne: beskrive hva slags butikker og serviceinstitusjoner som er viktig for et godt lokalsamfunn samarbeide i grupper om å løse et problem lytte til andre og kunne presentere argumenter på vegne av flere lære seg betydningen av å stemme for å avgjøre et problem

Tredje økt Bygge et lokalsamfunn Elevene jobber i grupper på 4-5 Personer med å bygge opp sitt eget lokalsamfunn. De må gjøre prioriteringer i forhold til hva de mener er viktige å ha med, å begrunne dette overfor klassen.

Elevene skal kunne: beskrive viktige elementer i et lokalmiljø være bevisst på forskjellen mellom ønsker og behov for hva vi trenger. jobbe sammen om å bygge opp et lokalsamfunn se at det de har bygget opp, representerer nødvendige elementer i et ordentlig lokalsamfunn

Fjerde økt myndigheter og skatter Elevene finner forskjellen mellom to versjoner av et lokalsamfunn. I det ene mangler det flere offentlige ansatte. Gjennom et lite rollespill skal de finne ut hvordan offentlig ansatte lønnes gjennom det som betales inn av skatt.

Elevene får bevissthet om: Statens og kommunens betydning for lokalsamfunnet. Nødvendigheten av å betale skatt. Konsekvensene av at det ikke betales skatt og hvordan et lokalsamfunn kunne sett ut dersom ikke det offentlige tok ansvar.

Femte økt Hvordan penger sirkulerer Gjennom rollespill viser elevene hvordan penger sirkulerer i en lokal økonomi. De viser hvordan man er gjensidig avhengig av hverandre og at det er lurt å spare litt til uforutsette ting. Økten avsluttes med en oppsummering av hva de har lært gjennom hele programmet.

Elevene skal kunne: Forstå hvordan penger sirkulerer Verdsett nødvendigheten av at folk, næringsliv og lokale myndigheter jobber sammen for å få et godt lokalsamfunn Forstå nødvendigheten av å spare, ikke bare bruke Ha forståelse for konsekvensene for et lokalsamfunn hvis ikke folk og lokalt næringsliv sammen får penger til å sirkulere

Attest Hver elev får utdelt attest for god gjennomført arbeid med programmet Vårt Lokalsamfunn

Til slutt Ekstern veileder og lærer fyller ut evalueringsskjema. Diskuter mulighetene for å gjennomføre samme programmet neste skoleår for en ny elevgruppe.

Suksessfaktorer Informasjon i god tid. Partnerskapsavtale Entreprenørskap forankret i skolens virksomhetsplaner Elevaktiviteter knyttet til lokalsamfunnet mellom øktene med ekstern veileder

En takk til Young Enterprise, United Kingdom for å ha gitt oss rammene for utvikling av dette programmet. Lykke til! Hilsen Ungt Entreprenørskap