Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
12. Oppsummering.
Hvorfor mister vi gjester?
Markeder med asymmetrisk informasjon
Styrearbeid i Norwegian
Service møte-trekanten
Om å få det til!.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Markedsstruktur - teori og empiri
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Markedsføring i det 21. århundre:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Merkevarer Kapittel 9.
Kap 1: Merkevarehistorie
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning 4 12.september 2012
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Kapittel 15: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
En kontrakt som koster dyrt
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Velkommen til Academic Day!
Økonomisk integrasjon
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Relasjonsmarkedsføring
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Organisasjoners kjøpsadferd
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Posisjonering og differensiering
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene

Del 1: Effekter for kunde og bedrift

Læringsmål Hvilke økonomiske effekter for bedriften skaper sterke merkevarer? Hvordan skaper merkevarer verdi for bedriftene? Hvordan kan sterke merkevarer gi økt prispremie, mer lojale kunder, bedre distribusjon og mer makt i distribusjonskanalene, mer effektiv markedsføring eller tilgang til attraktive vekststrategier?

Hentet fra Propaganda 17.november 2005

Sluttmålet med merkevarebygging er å tjene penger!

Er dette en merkevare? Har det merkeverdi? OLSEN COLA

Merkeverdi Alle merker har merkeverdi! Så lenge noen har hørt om det OG merket assosieres med noe positivt *Coca-Cola er verdt 68,7 Mrd USD (Interbrand – Business Week august 2009)

Merkeverdi kan ikke observeres direkte Ingen samfunnsøkonomer har tatt, følt eller sett nytte... Ingen har heller direkte sett merkeverdi MEN! Du kan observere effekter av merkeverdi…

Bruttolisten om merkeverdi Redusert risiko for kunden Forenklet informasjonsbehandling Øket tilfredshet og mer lojale kunder Mulighet for økt prismargin Bedre effektivitet i markedsføringen Øket makt i verdikjeden Tilgang til attraktive vekststrategier Kort sagt: øker konkurransekraften!

Merkeverdimodellen – effekter for bedriften

Merkevarer har ofte høyere prismarginer Utvalgte merker i Orkla med høyest topplinjevekst Kilde: Orklas årsrapport 2004

Kvalitetshjulet

In branding the point is to avoid fair competition We want market failure! Kilde: Jon Czpiel, Stern School of Business, NYU – foredrag høsten 2003

Fri konkurranse Pris Volum Forbrukeroverskudd Tilbud P (fritt marked Produsentoverskudd Etterspørsel Volum X (fritt marked)

Merkevarebygging = kognitivt monopol! Pris Forbruker- overskudd Tilbud P (monopol) Kapret fra forbrukerne Tapt overskudd (effektivitetstap) P (fritt marked) Produsentoverskudd Etterspørsel X (monopol) Volum X (fritt marked)

Merkevarebygging betyr å maksimere verdi for kunden OPPFATTET NYTTE VERDI = KOSTNAD

Etterspørsel etter sterke merkevarer vs. PL

Verdi kan økes på to måter Vi kan øke nytten, enten ved å lage et bedre produkt eller tjeneste eller ved å kommunisere eksisterende behovsdekning til kunden Vi kan redusere kostnadene ved å bruke produktet eller tjenesten

Økt nytte?

Jan Blichfeldt, DN 2000

Merkevarer kan gi bedre distribusjon Positiv smitteeffekt mellom merkevaren og distributørens merke Tiltrekke kunder som er opptatt av bestemte merkevarer Fremstå som leverandører av kvalitetsprodukter Høyere prismarginer også for distributøren Redusere arbeidet med reklamasjoner Oppnå bedre service og produktstøtte Bedre opplæring for de ansatte hos distributøren

Merkevarer gir bedre effekt i markedskommunikasjon Markedskommunikasjon har mer effekt for sterke merkevarer enn for mindre sterke merker Man kan oppnå samme effekt med lavere investeringer i i markedskommunikasjon sammenliknet med mindre sterke merker

Merkevarer kan gi mulighet for attraktive vekststrategier Merkeutvidelser Merkeallianser Lisensiater Vi skal komme tilbake til disse strategiene senere i boken

Kapittel 3 - Oppsummering Merkevarer gir ulike effekter for bedriften Merkevarebygging handler i stor grad om å konstruere et kognitivt monopol i hodene hos kundene Vi kan påvirke merkeverdien ved å øke verdien for kundene gjennom verdilikningen