FRA PASIENT TIL FORBRUKER. VALGFRIHETENS KONSEKVENSER - Thor Øivind Jensen Inst for adm org, UiB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Kompetanseutveksling i Stavanger
Ta livet og øyeblikket tilbake
Møteplass for etisk refleksjon
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
…for deg som liker nye og spennende reisemål…
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Forbrukernes ønsker til primærproduksjonen
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Tilpassede helsetjenester
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Å lykkes eller være lykkelig?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Utdanningsforbundet Halden
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
"God bagasje på livets reise."
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Hvorfor foreldremedvirkning?
Pust Liv eller død.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Morten William Knudsen
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Arendal kommune mottar den nasjonale innovasjonsprisen 2014 Med hjerte for Arendal ett av prosjektene.
Velkommen til et nytt skoleår!
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Bli møtt med verdighet og respekt Bli forstått og verdsatt som medmenneske Ikke bli møtt med fordommer og stigmatisering Bli sett på som medspiller og.
Lekens egenverdi.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
Kapittel 1 SAMSPILL.
SAMLING FOR KOORDINATORER
Utskrift av presentasjonen:

FRA PASIENT TIL FORBRUKER. VALGFRIHETENS KONSEKVENSER - Thor Øivind Jensen Inst for adm org, UiB

Tenner, kropp og dannelse  Min besteforeldre fikk innsatt plomber som statussymbol  Mine foreldre så daglig tannpleie og regelmessig avsetning av penger til tannlege som grunnleggende for oppdragelse og anstending mestring av verden  Jeg er i en verden der tenner er et sentral element i personlig kroppskontroll, image og anseelse. Vise ansvar for egen kropp, dens helse og dens framtredelse.  Kontrasten er de systemer som ikke har forebyggingsmoral og –praksis, mens om må ta kriser når de oppstår.

Det helt spesielle i Norge  Tennenes spesielle posisjon for oss gjennom mange generasjoner er koblet til  NORSK PRIVATMARKEDSLØSNING  Underlig, paradoksal, betinget av spesielle historiske betingelse (V. Erichsen)  Den norske tannløsning skaper også en VALGFRIHET som er unik og paradoksal i det norske velferdssystemet  Valgfrihet skaper ansvar og former oss som borgere  Markedsbasert valgfrihet gir oss sosial skjevfordeling i fri utfoldelse  Skoletannhelsetjenesten unik i å skape ansvar, moral, og praksiser for et langt liv

Møte i svingdøra ?  Tannhelsetjenesten står overfor deprivatisering i større eller mindre grad. Inkludering i et tradisjonelt statlig velferdsregime.  Det tradisjonelle velferdsregime var basert på standardisering, behovsprøving ovenfra og lite valgfrihet. De er på vei mot delprivatisering, rettighetsorientering, marked og valgfrihet

To hovedtema  1. Hva er særtrekk ved den norske ”post”moderne forbruker. Særtrekk som skal og må forme tannhelsetjenesten ?  Gitt at tannhelse skal sterkere innunder velferdstaten :  2. Hvilke problemer og dilemma reises ved velferdsstatsgjøring. Hvorfor er folks valgfrihet smertefull.

VALGFRIHET I HELSEPOLITIKKEN  Styringsvirkemiddel (NPM, fritt sykehusvalg etc)  Del av rettighetsutvikling og inkludering av borgerrettigheter i helsesektoren  Grunnlegende del av kulturendringen hos borgere/forbruker. Retten og plikten til å ta ansvar og velge/handle  Store implikasjoner for informasjon, organisering, rettigheter

De nye forbrukerne –og deres tenner

Den moderne norske forbruker 1  VALGFRIHET er i senter for mange prosesser  Et marked av muligheter  Framprovosere endring  De norske kunder til tannhelse i ØstEuropa, Spania etc  Å etablere seg som aktør. Å kunne ta ansvar  Valgfrihet den mest grunnleggende forbrukerettighet som styrer de andre, for eksempel informasjon og rettigheter  Valgfrihet er frihet til å være ”irrasjonell, inkonsistent etc”  Irrasjonell bekymring ofte bra (kugalskap)  Forbrukeren må og skal prioritere, de er ikke bare lunger eller tenner

Den moderne norske forbruker 2  Store ressurser av penger, kunnskap og ambisjoner  Vil bruke MYE på helse, vil ta ansvar  Og krever ”bang for the buck” inkl klagerett, kvalitet og rettigheter  Er bekymret for helse  En kvalitativt ny type tilleggsbekymring  Ser det som mulighet og plikt å ”designe seg selv” (trim, kosthold, utseende)  Sterkere toleranse for forskjeller  Sterkere krav om minimumsrettighter og verdighet for alle  Helse, image og egendesign glir over i hverandre

Den moderne norske forbruker 3 (alternativistproblemet)  Både tillit og mistillit til ekspertise  Stor interesse for fakta og nye sannheter  Vil velge sine sannheter og terapiformer  Markant økning i ”alternativ helse”  30 % bruker siste år  Etablerte systemer møter mistilitt og usikkerhet (med gode grunner)  Amalgam  Nye holdninger og nye inforessurser skaper aktiv shopping og store kunnskaper av mange typer

De klassiske velferdstatsproblemer (mye norsk forskning )  Litt sosial skjevfordeling også her  Velferdsstatens paradoks  Andre typer skjevfordelingsmekanismer  Tilgjengelighet  Venterom, telefon, ventelister, tilgangstruktur, behovsprøving  Det vanskelige totalansvaret, kvalitativt ulikt etterspørselsansvaret  Informasjon gis ikke ved dørene  Åpningstider, tilgang, muligheter, rettigheter  Rettigheter ses ikke som naturlige  Likhetskravet er vanskelig å realisere

Oppsummering (noen ganger er det framtidsretteet å være gammeldags)  Tannhelsetjenesten lang tradisjon i å ikke ha de problemer de klassiske systemet sliter med (tilgang, informasjon, valgfrihet)  Ikke vant til å håndtere totalansvar  Sosial skjevfordeling som ansvar  Også de alternatives helsetjeneste  Har brukere med en helt spesiell kultur med mange generasjoners trening i å ha eget ansvar i ryggraden.