Vernepleiefaglig kompetansebehov FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad RAMMEPLANEN Vernepleierutdanningen skal være i samsvar med nasjonale og internasjonale helse-, sosial- og utdanningspolitiske føringer som * norske lover, forskrifter og politiske beslutninger * internasjonale deklarasjoner, standarder og politiske føringer om helse-og sosialpolitikk, menneskerettigheter og høyere utdanning FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Formål Utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som er kvalifiserte for å utføre miljøarbeid, habiliterings – og rehabiliteringsarbeid sammen med mennesker med fysiske, psykiske og/eller sosiale funksjonsvansker som ønsker og som har bruk for slike tjenester FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Mennesker med utviklingshemming er en sentral målgruppe for vernepleiefaglig arbeid FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie Autorisasjon som vernepleier i hht lov om helsepersonell FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
Vernepleiefaglige kvalifikasjoner 16 kulepunkt som inneholder direkte og indirekte miljøarbeid FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
Vernepleierens arbeidsmodell Systematisk arbeid FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
Profesjonsutøvelse/ stillinger Miljøterapeut Koordinator Lederstillinger FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
Kjerna i vernepleierutdanningen To bein å stå på! Det sosialfaglige Det helsefaglige Som skiller oss fra våre søskenbarn FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Yrkesutøvelsen Helse- sosial, barnehage/skole/SFO – kommune Norge Direkte og indirekte brukerkontakt Ulike typer funksjonshemmede – engstelse for at målgruppa utviklingshemmede skal bli utelatt FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Konkurranse Konkurranse fra pedagogisk hold, fra somatisk/sykepleiefaglig hold Vanskelig med tilsetting skoleverket/barnehager Vanskelig med aksept på den helsefaglige kompetansen FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Faglig tilfredsstillelse - erfaringene tilsier at den vernepleiefaglige arbeidsmodellen/helhetstenkningen fører til kvalitet Unikt innenfor funksjonshemmingen Utviklingshemning – Kognisjon/kommunikasjon FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
Morgendagen – 3store samfunnsreformer Samhandlingsreformen NAV Barnevern FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
Spesielle fagområder hvor vernepleieren er unik Det helse- og sosialpolitiske, bla tilgjengelighet/universell utforming/antidiskrimineringsloven Levekår/livskvalitet , helsehjelp, arbeid Livsløpsforståelse Autorisasjonen FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Se diagnosen i menneske – se diagnosen i menneske Aktører i miljøet som kan organisere oppgaver GAP modellen FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Samfunnsmessige endringer – Individuell plan - vernepleiere som koordinatorer/ samhandling med brukerne Kunnskapen har stor overføringsverdi FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad
FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Utfordringer Aksept for kompetansen – den helsefaglige og den sosialfaglige Beskrive og markedsføre vernepleierens kjernekompetanse Avinstitusjonalisering FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad