Vernepleiefaglig kompetansebehov

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Hva er forsvarlighet i LAR?
Spesialisert rehabilitering
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Hva kjennetegner sosionomen?
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Politiske føringer Bolig, utdanning og arbeid Aktivitet og deltakelse
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Marianne Hedlund.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Joachim Bjerkvik
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Nye rammebetingelser for folkehelsearbeidet Samling for folkehelsekoordinatorer/HEFO koordinatorer 13.april 2010 Kjetil Drangsholt Seniorrådgiver Regionalutviklingsenheten.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Pilotkommunesamling Stord 5. og 6. mars 2007 Kompetanseutvikling for brukerrepresentanter - for å nå målet om full deltagelse og likestilling Innledninger.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fagforbund og profesjonsforbund
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Legemiddelhåndtering
Studieplanarbeid.
FELLESORGANISASJONEN YRKESFAGLIG KONFERANSE FOR VERNEPLEIERNE Trondheim 16 og 17 oktober 2007 Siv Karin Kjøllmoen 1. Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Etikk i pedagogisk arbeid
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
FELLESORGANISASJONEN FO Hordaland 30. oktober 2014 BARN I NAV Ved Ellen Galaasen Medlem av arbeidsutvalget og leder av seksjonen for barnevernpedagoger.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Status 3+2 prosess farmasi
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
1 Vernepleierprosjektet – en undersøkelse av vernepleiernes utdanning og yrkesfelt Karl-Johan Johansen Prosjekt ved Program for vernepleierutdanning ved.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Gjennomføring av tilsynet
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Kollektivtrafikkforeningen
Utskrift av presentasjonen:

Vernepleiefaglig kompetansebehov FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad RAMMEPLANEN Vernepleierutdanningen skal være i samsvar med nasjonale og internasjonale helse-, sosial- og utdanningspolitiske føringer som * norske lover, forskrifter og politiske beslutninger * internasjonale deklarasjoner, standarder og politiske føringer om helse-og sosialpolitikk, menneskerettigheter og høyere utdanning FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Formål Utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som er kvalifiserte for å utføre miljøarbeid, habiliterings – og rehabiliteringsarbeid sammen med mennesker med fysiske, psykiske og/eller sosiale funksjonsvansker som ønsker og som har bruk for slike tjenester FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Mennesker med utviklingshemming er en sentral målgruppe for vernepleiefaglig arbeid FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie Autorisasjon som vernepleier i hht lov om helsepersonell FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

Vernepleiefaglige kvalifikasjoner 16 kulepunkt som inneholder direkte og indirekte miljøarbeid FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

Vernepleierens arbeidsmodell Systematisk arbeid FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

Profesjonsutøvelse/ stillinger Miljøterapeut Koordinator Lederstillinger FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

Kjerna i vernepleierutdanningen To bein å stå på! Det sosialfaglige Det helsefaglige Som skiller oss fra våre søskenbarn FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Yrkesutøvelsen Helse- sosial, barnehage/skole/SFO – kommune Norge Direkte og indirekte brukerkontakt Ulike typer funksjonshemmede – engstelse for at målgruppa utviklingshemmede skal bli utelatt FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Konkurranse Konkurranse fra pedagogisk hold, fra somatisk/sykepleiefaglig hold Vanskelig med tilsetting skoleverket/barnehager Vanskelig med aksept på den helsefaglige kompetansen FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Faglig tilfredsstillelse - erfaringene tilsier at den vernepleiefaglige arbeidsmodellen/helhetstenkningen fører til kvalitet Unikt innenfor funksjonshemmingen Utviklingshemning – Kognisjon/kommunikasjon FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

Morgendagen – 3store samfunnsreformer Samhandlingsreformen NAV Barnevern FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

Spesielle fagområder hvor vernepleieren er unik Det helse- og sosialpolitiske, bla tilgjengelighet/universell utforming/antidiskrimineringsloven Levekår/livskvalitet , helsehjelp, arbeid Livsløpsforståelse Autorisasjonen FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Se diagnosen i menneske – se diagnosen i menneske Aktører i miljøet som kan organisere oppgaver GAP modellen FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Samfunnsmessige endringer – Individuell plan - vernepleiere som koordinatorer/ samhandling med brukerne Kunnskapen har stor overføringsverdi FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad

FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad Utfordringer Aksept for kompetansen – den helsefaglige og den sosialfaglige Beskrive og markedsføre vernepleierens kjernekompetanse Avinstitusjonalisering FO Kongress - yrkesfaglig konferanse nov 2010 Marit Rustad