Førsteaman. Ove Jakobsen Handelshøgskolen i Bodø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Språk, tanke og kommunikasjon
Samfunnskunnskap - Makt
Hauge-Partner Presentasjon.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Regionrådets Landskonferanse for Interkommunalt Samarbeid
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Sosiologi i barnehagen
Førstelektor Øystein Nystad Senter før økologisk økonomi og etikk
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Undervisning om Joyce Travelbee
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Nyere sosiologisk teori
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Suksesskriterier.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lek og Læring i barnehagen

Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Lekens egenverdi.
Den norske arbeidslivskulturen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Tverrfaglige tema.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Konkurranse eller samarbeid: Komplementære prinsipper i en bærekraftig økonomi? Førsteaman. Ove Jakobsen Handelshøgskolen i Bodø Etikk og butikk – hva mer enn retorikk? Åpent seminar om etikk og bedriftenes samfunnsansvar NTNU 09.12.2004

Disposisjon 1. Problemavgrensning 2. Virkelighetsoppfatning 3. Utviklingstrekk i det (sen) moderne samfunnet 4. Konkurranse eller samarbeid 5. Konklusjon

1. Problemavgrensning Outsourcing og konkurranse blir lansert som løsning på en rekke problemstillinger innenfor stadig flere samfunnssektorer Handlingsalternativer kan ikke prioriteres uavhengig av verdigrunnlag Verdivalg er forankret i virkelighetsoppfatning (ontologi/kosmologi)

Antakelser til diskusjon Konkurranseprinsippet er forankret i en mekanistisk virkelighetsoppfatning Problemstillinger som ikke lar seg plassere innenfor en mekanistisk modell blir vanskelig å håndtere (anomalier) Anomaliene aktualiserer behovet for å utvikle økonomisk forståelse basert på en organisk virkelighetsoppfatning (jfr. Whitehead’s ”Philosophy of organism”) Innenfor en organisk virkelighetsoppfatning er samarbeide like relevant som konkurranse

2. Virkelighetsoppfatning Kjennetegn ved det Mekaniske verdensbildet Natur og samfunn som avanserte urverk Atomisme – Helheten er lik summen av delene Samspillet mellom delene fungerer ut fra fysiske lovmessigheter og juridiske lover Virkeligheten er som en maskin uten følelser, verdi og hensikt Mekanisk solidaritet - de sosiale molekylene holdes sammen gjennom ytre ”tvang” Etikk som instrumentelt verktøy for økonomien

Kjennetegn ved det organiske verdensbildet Natur og samfunn som levende organismer Holisme - Helheten utgjør mer enn summen av delene Samspillet bygger på livskrefter og moralske normer Virkeligheten som en levende organisme med følelser, verdi og hensikt Organisk solidaritet – Organismen holdes sammen gjennom indre frihet og gjensidig avhengighet Etikk som en grunnleggende forutsetning for økonomien

3. Utviklingstrekk i det (sen) moderne samfunnet a) Individualisme (ego-fokusering og narsissime) Positivt Vi kan velge vår egen livsform Negativt Den sosiale og kosmiske horisonten for handlingslivet er gått tapt (sneversyn har erstattet vidsyn) Redusert bevissthet om spørsmål som overskrider selvet Det individuelt gode liv er løsrevet fra det gode samfunn

b) Instrumentell fornuft (effektivitet) Alt (også andre mennesker) blir behandlet som midler for å oppnå (egen) nyttemaksimering Overordnede formål blir ”formørket” av krav om nyttemaksimering (økonomisk vekst prioriteres foren rettferdighet og miljøhensyn) Teknologisk utvikling tillegges egenverdi og trenger inn i stadig nye livssfærer (pasienter trenger ofte personlig omsorg som et helt menneske ikke spesialisert teknologisk apparatur) Individuell selvrealisering går foran forpliktelser overfor fellesskapet ”Mangesidig engasjement” blir erstattet med ”spesialisering”

Valgene er ofte påtvunget utenfra; ledere må tenke ”cost-benefit” mot sin vilje, byråkrater må treffe beslutninger som de vet strider mot humanitet og fornuft (jfr. Weber’s ”jernbur”) Konsekvens: Mørklegging av formål

c) Økonomisme Økonomi Økonomi Natur Natur Kultur Kultur

Økonomisme Økonomiens økende innflytelse innenfor dagens samfunn har bidratt til en relativ svekkelse av kulturelle verdier Økt vektlegging av markedsmekanismens rasjonalitet har bidratt til forvitring av kulturelt betingede etiske verdier (moralsk kapital) som f. eks. tillit og ansvar Kvalitet innenfor et en-dimensjonalt perspektiv kan aldri bli helhetlig Det er derfor nødvendig å etablere en kommunikativ arena for å balansere samspillet mellom økonomiske og kulturelle verdier

Verditrianglet Økonomisk dimensjon Økonomiske verdier Velferd Sosial dimensjon Kulturelle verdier Livskvalitet Økologisk dimensjon Naturverdier Livsgrunnlag

4. Konkurranse eller samarbeid Markedet er satt sammen av mange små uavhengige aktører Aktørene har motstridende interesser Aktørene konkurrerer om knappe ressurser (Sosial Darwinisme; ”survival of the fittest”) Konkurransen bidrar til effektiv bruk av samfunnets ressurser (Smith; ”the invisible hand”) Markedsmekanismen sikrer fellesnytten

Kritikk av konkurranseideologien Oppsplitting (”outsourcing”) av økonomiske enheter kan føre til at velfungerende øko(nomi)systemer bryter sammen Konkurransen har en tendens til å oppheve seg selv (må reguleres utenfra; ”konkurransetilsynet”) Monopoldannelser Samarbeidende nettverk For å beskytte seg mot konkurransens negative virkninger er det behov for økt vektlegging av etikk (Caroll; ”ansvarhierarkiet”) Etikk som konkurransemiddel (instrumentell verdi) Etikk som grunnleggende forutsetning (egenverdi) Konkurransen øker betydningen av sterke etiske normer

Samarbeid Markedet (samfunnet) består av integrerte nettverk av aktører (Whitehead; ”nexus”) Motstridende interesser koordineres gjennom dialogbasert samspill (Bakhtin; ”dialogisme”) En-dimensjonale verdier erstattes med verdimangfold Økonomi utvikles innenfor rammene av et balansert samspill med kultur og natur Samarbeidet bygger på ideen ”mennesket-i-fellesskapet”

5. Konklusjon Innenfor en organisk virkelighetsoppfatning må økonomi (markedet) forstås som et samspill mellom integrerte aktører (ontologisk kollektivisme) Etiske verdier er begrunnet i erkjennelsen av at alle er avhengige av hverandre (i tid og rom) Økonomiens etiske fundament revitaliseres (utenfra) gjennom en livskraftig kultur Samarbeide og konkurranse er komplementære prinsipper for samspillet på markedet

Litteratur Ingebrigtsen, Stig og Ove Jakobsen, (2004) Økonomi, natur og kultur, Abstrakt forlag Ims, Knut og Ove Jakobsen (2004) Moralsk dannelse eller etisk instrumentalisme? Nordisk Pedagogik (s. 162-172) Jakobsen, Ove og Jan Mehlum (1992) Miljø, myter og markedsføring, ad Notam Gyldendal