Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Krav til dokumentasjon i kap
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Utfordringer og muligheter Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler mai 2012 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
NOKUT Fagskoleutdanning Ole Bernt Thorvaldsen. | FAGFORBUNDET obt | 2 NOKUT  Uavhengig statlig organ Formål: Kontrollere og utvikle kvaliteten.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Opptakskrav til master i pedagogikk
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 2 Ny mulighet En ny mulighet er tatt inn i loven: ” Tilbyder av utdanning som er godkjent som fagskoleutdanning, kan på bestemte vilkår få fullmakt til selv å opprette og legge ned fagskoleutdanninger innen avgrensede fagområder (godkjent tilbyder).” (§ 2 annet avsnitt)

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 3 For hvem er det aktuelt å søke om godkjenning av fagområde (1) For de store og veletablerte tilbyderne fordi • Nåværende ordning med godkjenning av enkelttilbud er videreført som hovedregel • Som forutsatt er det stilt flere vilkår og strengere krav for å få fullmakt

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 4 For hvem (2) Husk at alle har fullmakt til å foreta ikke vesentlige endringer i godkjente utdanninger.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 5 Hva er et fagområde? og er det noen forskjell på fagområde og et avgrenset fagområde? Finnes det noen klar definisjon på fagområde som brukes overalt? NEI Veien ble til under arbeidet med de nye retningslinjene

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 6 Begrepsavklaring (1) Kapittel 3 i retningslinjene Fagområde i fagskoleutdanning er karakterisert ved at: • det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang • det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige utdanningstilbud.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 7 Begrepsavklaring (2) Fordypning eller spesialisering innenfor et utdanningstilbud: Når flere utdanningstilbud bygger på en felles grunnstamme som utgjør 3/5 eller mer av tilbudets samlede plan, regnes disse utdanningstilbudene for å være fordypning eller spesialisering, og ikke selvstendige utdanningstilbud.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 8 Vedlegget Veiledende liste som antyder mulige fagområder, listen er ikke uttømmende, det vil si kun eksempelliste • Anleggsteknikk • Design og tekstil • Design og trearbeid • …… • Matfag Baker, Butikkslakter, Fiskehandler, Slakter, Fagarbeider i industriell matproduksjon, Kjøttskjærer, Konditor,Pølsemaker, Fagarbeider - sjømat

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 9 Forutsetninger for å søke Kapittel 4 i retningslinjene Indirekte gjelder forutsetningene 1 – 6 • Det skal søkes elektronisk gjelder også her. • Styringsordning og reglement må være tilpasset fagområde og utdanningsvirksomheten. • Tre forutsetninger fastsatt av departementet.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 10 Departementets tre forutsetninger a) Uteksaminert kandidater i minst én godkjent fagskoleutdanning i minst to år. b) Ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring, jf. denne forskrift § 7. c) Delta i garanti- eller forsikringsordning som sikrer aktuelle studenter erstatning dersom tilbyder frivillig eller pålagt brått stanser en utdanning.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 11 NOKUTs forståelse av forutsetning a) Med ”må ha uteksaminert kandidater” menes at det skal være minst to kull som har fullført hele utdanningstilbudet etter at den ble godkjent. Med ”godkjent fagskoleutdanning” menes utdanningstilbud som er godkjent etter lov om fagskoleutdanning og hører innunder det omsøkte fagområde. Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato NOKUT fattet sitt godkjenningsvedtak.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 12 NOKUTs forståelse av forutsetning b) [og c)] Kravene i kapittel 6 med følgende tillegg. Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye utdanningstilbud (jf. kapittel 6). Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye utdanningstilbud, og hvordan eksterne interessenter trekkes inn i dette arbeidet.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 13 Departementets vilkår som må være oppfylt Som vist tidligere har departementet tydelig gitt tilkjenne at det skal være ekstra vilkår for fagområde: a) Tilbyderens primærvirksomhet skal være utdanning. b) Tilbyderen skal ha fast ansatte i undervisningsstilling og administrative stillinger med en slik kompetanse at tilbyder er i stand til kvalitetssikre og utvikle sine pedagogiske metoder og nye og eksisterende utdanningstilbud innenfor sentrale fagområder som inngår i utdanningene. c) Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med arbeidslivet.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 14 Vilkår a) NOKUTs kriterier (1) 1Utdanning er primærvirksomhet • Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere utdanningstilbud. • Tilbyders strategi for fagskoleutdanning skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 15 Vilkår a) NOKUTs kriterier (2) • Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. • Tilbyder skal ha et system for studentvelferd som er tilpasset antall studenter, deres alder og arbeidsmetoder. • Studentene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av utdannings- tilbudene enn bare gjennom studentevaluering og styremedlemskap.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 16 Vilkår b) NOKUTs kriterier (1) 2. Skal ha fast ansatte slik at det foregår kvalitetssikring og utvikling av pedagogiske metoder og av nye og eksisterendeutdanningstilbud innen fagområdet. • Fagmiljøet tilknyttet undervisningen innen fagområdet må ha fast tilsatte med formell faglig kompetanse utover det nivået det undervises på.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 17 Vilkår b) NOKUTs kriterier (2) • Fagmiljøets kompetanse må være bred nok til å dekke de viktigste delene av fagområdet. • Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. • Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. • Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for fagskoleutdanning, herunder studieveiledning.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 18 Vilkår c) NOKUTs kriterier 3. Samarbeid med arbeidslivet. • Utvikling og gjennomføring av utdannings-tilbudene må inngå i samarbeidet. • Tilbyder må ha kontakt med aktuelle fagråd/referansegrupper som næringslivet har. • Tilbyder må delta i regionale eller nasjonale, eventuelt også i internasjonale, fagligenettverk innen yrkesfeltet relatert til fagområdet.

| NOKUTs fagskoledager 2009 fagområde| 19 Oppsummering • Husk at fagmiljø skal være på plass. • Søker må være seg bevist på hva det søkes om. • Å utarbeide en god søknad krever involvering av styret, studenter, lærere og samarbeidspartnere i yrkesfeltet.