LibQUAL+™ som verktøy i norske bibliotek. Hva, hvorfor og hvordan? Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen 08.03.08/© Bente Saxrud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvordan nå studentene på en god måte?
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Erfaringer fra Handelshøyskolen BI Kristin S. Vigdal og Bente Saxrud Biblioteklokaler og læringsmiljø i dynamisk samspill.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Norwegian Academic Libraries
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Resultater Kundesenter
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Avdeling for sosionomutdanning
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Malverk intern produktopplæring
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Hovedoppgaveforberedende seminar
:16 1. Hvor enig er du i følgende utsagn? Vurderingen er gjort på en skala fra 1 til 6, der 1 er svært uenig og 6 er svært enig Brukerundersøkelsen.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Komité for teknikk, kultur og fritid
Forskningsstøtte ved UBA
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

LibQUAL+™ som verktøy i norske bibliotek. Hva, hvorfor og hvordan? Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Dagsorden •Hva er LibQUAL? •Gjennomgang av undersøkelen •Hvordan lese resultatene - eksempel på rapporter •Fordeler og ulemper ved LibQUAL •Erfaringer fra BIs gjennomføring av undersøkelsen Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hva er LibQUAL? •En brukerundersøkelse som skal måle kvalitetsnivå på bibliotektjenester •Bygget på ServQUAL, en metode som brukes i undersøkelser om servicekvalitet •Driftes av ARL – Assosiation of Reserach Libraries ARL is a nonprofit organization of 123 research libraries at comprehensive, research- extensive institutions in the US and Canada that share similar research missions, aspirations, and achievements123 research libraries •Benyttes over hele verden – alle typer bibliotek •Webbasert. All informasjon samles og bearbeides på en server i USA •Informasjon: Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

•Man kan delta som individuelt bibliotek eller som del av et konsortium •Finnes i mange forskjellige språk, bl.a. på norsk •Norsk oversettelse er gjort av Handelshøyskolen BI i Oversettelsen ble gjennomgått og lett revidert av BI i samarbeid med NHH høsten 2007 Hva er LibQUAL? Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hvordan er LibQUAL-undersøkelsen bygget opp? 1.Core questions / Kjernespørsmål (22 spørsm) 2.General satisfaction / Brukertilfredshet (3 spørsm) 3.Information literacy - outcome / Utbytte av bibliotektilbudet (5 spørsm) 4.Library use / Bibliotekbruk (3 spørsm) 5.Commentbox / Kommentarboks 6.Demografiske spørsmål Totalt er det spørsmål som skal besvares Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Core questions – Kjernespørsmål 22 spørsmål •Affect of service - Betjening •Information control – Tilgang til inf.ressursene •Library as place - Biblioteklokalet Man må gi tre svar på hvert spørsmål: •opplevd nivå (percieved) •lavest aksepterte nivå (minimum) •ønskelig nivå (desired) Svarene angis på en skala fra 1-9, der 1 er dårligst og 9 er best •alternativt svar: I/A (N/A): ikke aktuell Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Affect of service – Betjening Når det gjelder: 1.å ha tillit til bibliotekpersonalet 2.å gi brukeren individuell service 3.høflig og imøtekommende personale 4.vilje til å besvare forespørsler 5.bibliotekpersonalets kompetanse til å besvare forespørsler 6.å bli behandlet med respekt av bibliotekpersonalet 7.bibliotekpersonale som forstår hva brukerne trenger 8.bibliotekpersonalets vilje til å hjelpe brukerne 9.tillit til at brukerproblemer blir tatt på alvor Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Information control – Tilgang til informasjonsressursene Når det gjelder: 1.muligheten for å bruke elektr. inf.ress hjemmefra eller fra mitt kontor 2.en bibliotek-web der du lett kan finne fram selv 3.det trykte bibl.materialet jeg trenger i mitt arbeid 4.de elektroniske inf.ressursene jeg har behov for 5.teknisk utstyr som gir enkel tilgang til ønsket informasjon 6.søkeverktøy som er enkle å bruke for egen søking 7.å gjøre informasjon lett tilgjengelig for eget bruk 8.tilgang til tidsskrifter, papirbaserte og/eller elektroniske – som jeg trenger til studier og arbeid Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Library as place – Biblioteklokalet Når det gjelder: 1.biblioteklokaler som inspirerer til studier og læring 2.stille soner for individuelle studier/arbeid 3.innbydende biblioteklokaler 4.biblioteket som et godt sted for forskning, studier og læring 5.områder for gruppearbeid Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Information literacy - outcome Utbytte av bibliotektilbudet 5 spørsmål Besvares med gradering fra 1-9 der 1 er ”Helt uenig” og 9 er ”Helt enig” 23.Biblioteket hjelper meg å følge med i utviklingen innen mine fagområder 24.Biblioteket bidrar til at jeg gjør framskritt innen mitt fag. 25.Biblioteket gjør meg i stand til å være mer effektiv i mitt akademiske arbeid. 26.Biblioteket hjelper meg å skille mellom seriøs og useriøs informasjon. 27.Biblioteket gir meg de ferdigheter jeg trenger for å finne og bruke informasjon/litteratur jeg trenger i studier og arbeid Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

General satisfaction – Generell brukertilfredshet 3 spørsmål Spm 28 og 29 besvares med gradering fra 1-9 der 1 er ”Helt uenig” og 9 er ”Helt enig” 28.Jeg er som regel fornøyd med måten jeg blir betjent på i biblioteket 29.Jeg er stort sett fornøyd med hvordan biblioteket møter mine behov i forhold til studier, forskning og/eller undervisning. Spm 30 besvares med gradering fra 1-9 der 1 er ”Svært dårlig” og 9 er ”Svært god” 30.Hvordan vil du generelt sett vurdere kvaliteten på bibliotektjenesten? Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Library use – Bibliotekbruk 3 spørsmål Besvares med et av alternativene: Daglig – Ukentlig – Månedlig – Noen ganger i året - Aldri 31.Hvor ofte bruker du ressurser som er tilgjengelige i biblioteklokalene? 32.Hvor ofte bruker du bibliotekets websider for å få tilgang til bibliotekressursene? 33.Hvor ofte bruker du Yahoo(TM), Google(TM) eller tilsvarende søkeverktøy for å finne informasjon? LibQUAL_Survey_Norsk.htm Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hvordan lese resultatene? ønskelig opplevd minimum superiority gap adequacy gap 6 toleransesone Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hvordan lese resultatene? ønskelig opplevd minimum superiority gap adequacy gap toleransesone Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hvordan lese resultatene? opplevd minimum ønskelig superiority gap adequacy gap toleransesone Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Minimum Ønsket Opplevd Adequacy gap Superiority gap Aff. of Servce Inform. control Library as place Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Radarkart – Core questions Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Core question – Dimensions summary toleransesone superiority gap adequacy gap Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Bibliotekbruk Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Kommentarfelt •Fritekstfelt •Svært viktig •Normalt ca 40 % som gir tilbakemelding •mange gir lange tilbakemeldinger (flere temaer) både positive og negative •informasjon om type bruker, men alt er anonymisert Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Ekempel på kommentar ID: Date: 12:28 PM 2/15/2008 Central Europe Time (CET) User Group: Student Discipline: Økonomiske og administrative fag Age: Sex: Mann Stort sett bra, men altfor få individuelle studeplasser. Biblioteket har mye uutbyttet plass som kunne vært brukt på flere leseplasser. Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Fordeler ved LibQUAL •nesten alt teknisk og adminstrativt ligger utenfor ”huset” •relativt rimelig (2008: $ mva) •mulig å følge utviklingen av undersøkelsen fra minutt til minutt •kan sendes ut i flere språk samtidig •fyldig resultatrapport (felles for de språkutg. man sender ut) •gir oss gode svar bl.a på hvordan opplevd nivå ligger i forhold til ønsket nivå •gir en pekepinn om hvilke områder som er viktigere for brukerne enn andre områder •definerer forbedringsområder •mulighet for benchmarking – både mot seg selv og mot andre bibliotek Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Ulemper ved LibQUAL •”tung” undersøkelse -for brukerne -for de som skal markedsføre den -for de som skal lese rapporten •lav svarprosent •lite fleksibel •litt vel ”amerikansk” •få i Norge som har tatt verktøyet i bruk •det er diskusjon rundt metoden Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hva må man gjøre selv? •Legge inn grunnlagsdata •Sende ut undersøkelsen (mail, webside etc) •Markedsføring/Gjennomføring •Følge opp postboks der brukerne sender inn spørsmål. •Analysere svarene og gjennomføre forbedringer •Gi tilbakemelding til brukerne! •Benchmarking Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Planlegging i forkant -1- •kontakt med eventuelle koordinatorer vedr gjennomføringsperiode •vurdere hvem og hvor mange som skal motta undersøkelsen •kontakt med IT-avd –foreta utvalget –utsendelse av mail med lenke –opprettelse av egen kontaktmailadresse –utsending av påminnelse •informasjon og innføring for alle bibliotekansatte –gjennomgang av undersøkelsen og informasjon om alle praktiske detaljer de bør kjenne til Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Planlegging i forkant -2- •testperiode –alle ansatte i biblioteket bør få mulighet til å ta undersøkelsen selv for å se hvordan den ”oppfører” seg •planlegging av stands, informasjonsmateriell, premie osv –sette opp tidsplan og arbeidsplan, –lage materiell –skrive artikler/informasjon til div. websider, eks. eksternside, intranett og evt studentportal/læringsplattform –ha kontakt med studentavis –premie/insitament Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Hva må gjøres i etterkant? •Analysere rapporten fra ARL –se hva som ga dårlig score og definere forbedringsområder –gjennomgå og vurdere kommentarene •Oppfølging –vurdere hvilke områder man må gå videre med –trekke vinner av evt insitatment/premie –gi tilbakemelding til brukerne –gjennomføre endringer •Formidle resutatet til de ansatte – både de positive og de negative resultatene •Evaluere gjennomføringen –lage rapport med statistisk materiale, huskelister, skrive ned erfaringer og registrere hvilke endringer man gjør som en følge av resultatet Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

”Gode” råd •De ansatte må ha god kjennskap til undersøkelsen og ha sett og gjennomført den på forhånd, slik at alle i skranken kan svare på enkle spørsmål •De ansvarlige må kjenne undersøkelsen GODT! •Ikke pøs på med for mye "reklame" - det kan fort virke motsatt av hensikten. •Det var veldig hyggelig å stå på stand - vi fikk snakket med mange brukere av biblioteket •Send kun èn påminnelsesmail. Det er ikke mulig å kun sende til de som ikke har svart. •Vent med å gjøre endringer til undersøkelsen er avsluttet! •Hold de ansatte i biblioteket informert underveis •Ikke minst; LibQUAL bør ses i sammenheng med andre typer statistikk og undersøkelser Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud

Takk for meg! Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud