Psykologisk Førstehjelp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
De dårige følelsene. Veiene ut..
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Post 4, sykehuset Levanger
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Samdata 2012 Somatikk.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Problemløsning.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Time 1 FØLELSER.
HVORFOR PF I SKOLEN? Ungdomstiden er sentral for utvikling av ferdigheter og vaner knyttet til Hvordan forholde seg til egne og andres følelser Hvordan.
HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Psykologisk førstehjelp
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Fysisk og psykisk helse
Sjølvbilete og sjølvtillit
Utskrift av presentasjonen:

Psykologisk Førstehjelp Tid og sted: Kragerø 25. april 2012 Foreleser: Solfrid Raknes

Psykologisk Førstehjelp Selvhjelpkonsept for barn (8 - 12) Selvhjelpkonsept for ungdom (12 - 18) Selvhjelp Assistert selvhjelp Som ledd i behandling

Referansegruppe: Torkil Berge Atle Dyregrov Ida Garløv Marit Hafting Gyldendal Akademisk 2010 Tekst: Solfrid Raknes Illustrasjon og design: Per Finne Referansegruppe: Torkil Berge Atle Dyregrov Ida Garløv Marit Hafting Bente Storm Mowatt Haugland Leif Edward Ottesen Kennair Arne Repål Steinar Sunde Her er det lurt å fortelle hvor skrinene kan kjøpes- På nettbokhandler eller i bokhandler, slikt lurer alltid folk på.

Psykologisk Førstehjelp har fått overraskende varm velkomst! Media: ”Sånn er livet“, TV2, Norsk Ukeblad, Dagbladet, BT, en rekke lokalaviser Tidsskift for helsesøstre, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Psykisk, Fokus på Familien, Utdanning, Tidsskrift for NFKT, Helsevesen, skole, barneverntjenesten, Helsedirektoratet. Internasjonal interesse (på svensk! Interesse fra flere forlag, konferanser) Solfrid Raknes PF

Psykologi til eliten? Psykologien har typisk vært forbeholdt de få Alle har en psykisk helse De fleste som utvikler psykiske helsevansker kommer fra ”vanlige” familier Omlag 20 % av ungdom på 18 år har fylt kriteriene for en ”F-diagnose“ F-diagnose = psykisk lidelse Solfrid Raknes

Psykologien til folket! Ved å lære barn og ungdom grunnprinsippene i kognitiv terapi tror vi at kan man styrke helse og livskvalitet Barn og ungdom kan lære å tenke mer hensiktsmessig og gjøre smartere valg i følelsesmessig vanskelige situasjoner Kognitiv terapi er hjelp til selvhjelp Psykologisk Førstehjelp er «kognitiv lavterskel hjelp» til barn og ungdom

Ulike hjelpesituasjoner der man kan nytte PF Forebygging og behandling Direkte med barn og ungdom I grupper eller klasser med barn, ungdom, foreldre I et vell av situasjoner der KAT har vist seg brukbart - fra enkel problemløsning til mer alvorlige psykiske helsevansker

Hva er innholdet i PF? Hefter med tegninger mange barn/ungdom liker, tekster om hva man selv kan gjøre for seg selv Plastikkfigurer Hjelpehender Jeg pleier å høre ut noen i forhold til deres erfaringer – Det gir mange gode historier og ”mykner opp” litt. Og fortell gjerne at når det er tomt for hjelpehender, kan disse lastes ned gratis på nettsiden til Gydendal

Hjelpehånda - et ryddesystem situasjon følelse tanke hva en gjør hvem kan hjelpe meg? Flott å lære denne utenat – først som sist. Jeg pleier ofte å be dem pugge to og to. Og så sjekker jeg dem på slutten av dagen. Folk pleier å være søte og stolte over seg selv som har lært noe så ”håndfast…”

Vi snakker med oss selv hele tiden Måten vi snakker til oss selv på - innvirker på hva vi føler betyr mye for hva vi får lyst til å gjøre Bruk tid på å la alle forstå at disse guttene ser det samme, men reagerer så ulikt. Utifra sine tanker. At tankene oftest har med tidligere erfaringer å gjøre, som de møter denne situasjonen med.

Tolkning av situasjonen Det vi tenker avgjør hva vi føler og får lyst til å gjøre! En situasjon - mange tolkningsmuligheter

Røde tanker Tanker som gjør vondt verre i situasjonen Som hindrer deg fra å gjøre det du vil Gjør deg mer sint, redd, lei deg

Grønne tanker Tanker som Er hjelpsomme Gjør deg mer glad og trygg Hjelper deg til å gjøre det du vil Som du vil styre etter!

Å få tak i røde tanker De kommer og går fort Bilder/film/ord Situasjonsspesifikk Hukommelsen er følelsesforankra Kan vere flaut å si høyt hva en faktisk tenker

Tankens kraft…

Å kjempe mot Rødtankene Folk trenger ofte hjelp til å minske troen på Rødtankene Og til å komme på hjelpsomme Grønntanker Og hjelp til å styrke troen på Grønntankene

Å styrke Grønntanker Rødtankene er automatiserte De er kanskje tenkt 10 000 ganger! For å tro på Grønntankane trengs gode bevis og mengdetrening

Å styrke grønntanker Tips for å styrke Grønntanker: Skriv dem opp på steder du ser dem ofte, som på telefonen eller skjermspareren på dataen Skriv opp og heng over senga Del tankene med venner og familie som kan ”heie” på deg!” Bestem deg for å gi grønntankene mer makt og plass Bruk Grønn som påminner i situasjoner der du tenker Rød vil komme andre?

Hvordan styrke Grønntanker? Sette fram Grønn ting Smelle røde ballonger, la de grønne være igjen La foreldre/venner hjelpe til å styrke Grønntankene - å dele de Samle på bevis for Grønntankar – loggføring. Fotoalbum!

Det vi gjør påvirker følelser For å være glad, trenger vi å oppleve glede og mestring Å bruke aktivitet for å gi mer glede Å bruke aktivitet for å stoppe tristhet, sinne og redsel

Én venn er noe helt annet enn ingen! Hvem kan hjelpe meg? Alle trenger noen Én venn er noe helt annet enn ingen! Identifisere nettverk Lav sosial støtte er en viktig sårbarhetsfaktor for psykiske plager mens god sosial støtte gir beskyttelse. I Norge oppgir rundt ni av ti å ha god sosial støtte og de fleste har en fortrolig venn, viser en fersk rapport fra Folkehelseinstituttet. Rapport 2011:2 Psykisk helse i Norge. Tilstandsrapport med internasjonale sammenligninger. Sosial støtte og ensomhet - faktaark Publisert 26.08.2008 , oppdatert: 03.03.2009, 14:46 
Opprettet 26.08.2008
Stikkord:Psykisk helse

Når følelser lager kaos i hodet Hjelpehånden Når følelser lager kaos i hodet Hjelpehånden kan hjelpe deg å rydde! Rydding skaper mer ro og orden, og kan hjelpe oss til å se situasjonen mer tydelig

Kvisam Redd Nervøs Usikker Eg skal halda eit foredrag for klassen Det går ikkje bra Eg kjem til å dumma meg ut Det blir flaut Eg klarer det ikkje Eg skal halda eit foredrag for klassen Eg har jo klar det før Det går fint Lærarar Familie Venner Førebu meg godt Bruke denne handa

skuffa lei meg sint flau Eg får dårlege karakterar i matte, alltid! Eg prøver alt eg kan, men får alltid dårleg resultat, uansett kva eg gjer. Eg blir sint! Eg får dårlege karakterar i matte, alltid! Eg er jo god i andre fag. Alle er dårlege i noko. Foreldre Lærarar Meg sjølv Pugge meir Øva, øva og øva. Få hjelp av nokon andre.

Trist, skuffa, lei meg, sint, irritert, såra. Dei elskar ikkje kvarandre lenger. Dei hatar kvarandre. Dei vil skiljast. Dei vil aldri snakka saman lenger. Eg må velja kven eg vil bu hos Foreldra kranglar Er sikkert berre ein filleting. Dei kranglar ikkje om noko stort. Det er berre ein liten krangel. Venner, familie, lærar Prøve å få dei til å slutte. Spørje kva problemet er. Prøve å løyse problema deira med dei

Hjelpehånden – LÆR DEN! Fordeler med å skrive ned Vansker med å skille situasjon, følelser, tanker? Hånda - mulig å lære utenat I kaos kan det være godt og lurt å få ryddet!

DESIGN ALTERNATIV1 ALTERNATIV 2 A) Spørreskjema før oppstart B) Spørreskjema for evaluering av kurs C) Utfylling av LOGG D) Tre måneders oppfølging: Spørreskjema om bruk og nytte av PF E) Seks måneders oppfølging: Spørreskjema om bruk og nytte av PF Kursdag 1 Trening på egenhånd Trening + kursdag 2 + veiledningx3

Psykologisk Førstehjelp Å få kjøpt i bokhandler Kan brukes av foreldre; ressurssterke også uten opplæring Helsesøstre: Som assistert selvhjelp Implementering; systematisk opplæring og oppfølgning med veiledning

test