Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Slik jobber vi med rekruttering av personer med nedsatt funksjonsevne
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Trondheim Helseklynge
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Næringslivsringen Strategidokument Strategi for
Bransjemøte Statens Vegvesen 2. April 2008 Liv Kari Skudal Hansteen Avministrende direktør RIF.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Strategisk Kompetanse
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Samarbeid fagskole høgskole
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Samspill mot suksess Jan Erik Korssjøen.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Visjon, virksomhetside og verdier
Felles europapolitisk arbeid gjennom
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet Hvorfor ansette PhD-er i Statens vegvesen Radison SAS Plaza 15.oktober 2009 Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet

Hvorfor ansette PhDer i SVV Hvorfor ansette PhDer i SVV ? Vi strever fremdeles med merkevaren Statens vegvesen Denne mannen har forlatt oss !

Stortinget Samferdselsdepartementet Overordnet organisasjon fra 2003 Stortinget Samferdselsdepartementet Planlegging  Bygging  Forvaltning av veg  Tilsyn m førere/kjøretøy  Statseid produksjonsselskap. Fri, kommersiell aktør i markedet. Næringsdep

I dag er Statens Vegvesen en moderne organisasjon som skal utvikle og ta vare på et sikkert, miljøriktig og effektivt transportsystem i Norge.

Statens vegvesen – vår utfordring: Å utvikle en organisasjon som er i god stand til å møte fremtidens utfordringer Være en god tjenesteleverandør Løse oppgaver på en kvalitetsmessig god måte Effektiv bruk av menneskelige og økonomiske ressurser Bli en mer enhetlig organisasjon Utvikle kunnskapsbedriften SVV Styrke organisasjonen for å håndtere klima- og miljøutfordringer

Statens vegvesen – kompetansebedrift Instruks fra Samferdselsdepartementet: Statens vegvesen har et sektoransvar for å utvikle veg- og vegtrafikkfaglig kompetanse i Norge Hvis vi skal ivareta vårt ansvar må vi ha medarbeidere med høy faglig kompetanse innefor en rekke fagområder Hva gjør vi for å skaffe oss spisskompetanse ?

Vi har etablert en stor utviklingsavdeling Enheten skal ha kunnskap på høyt nivå og sikre faglig utviklingsarbeid bl.a innenfor miljø, trafikksikkerhet, ITS, prosjektering av kompliserte konstruksjoner, veg- og materialteknologi, geoteknikk og trafikkteknologi Enheten samarbeider nært med forsknings- og universitetsmiljøer nasjonalt og internasjonalt, og det legges vekt på utveksling av erfaring. Kunnskapen benyttes nasjonalt og internasjonalt. DVS: vi også ha medarbeidere med tittelen Dr.

NY FOU-strategi 2010 – 2014 FoU-virksomhet vil i økende grad foregå i samarbeid med andre både nasjonalt og internasjonalt. FOU skal brukes bevisst for å bygge opp spisskompetanse der vi har et sektoransvar Det foreslås øke rammene for FoU gjennom å knytte FoU - prosjekter til store prosjekt. Alle store FOU-prosjekt bør finansiere minst en PhD som er relevant for prosjektet

Områder for FOU baseres på NTP og internasjonalt samarbeid Planlegging og utforming Overordnet planlegging Transportanalyse Miljøvennlig transport Næringslivets transporter Persontransport og myke trafikanter Universell utforming Infrastruktur Trafikkteknologi Vegteknologi Vegkapital Kunstbygg Bruer Tunneler Trafikksikkerhet/Miljø/Intelligente transportsystemer Energiøkonomisering Intelligente transportsystemer og tjenester – ITS Trafikksikkerhet Sikkerhet, trygghet og sårbarhet Miljø Klima

Måleindikatorer for FOU og kompetanse Kroner til FOU (eller %) (min 100 millioner kroner per år) Antall FOU-prosjekt knyttet til større prosjekt (både drift/vedlikehold og investering) Antall artikler publisert Konferanser (presentasjoner og gjennomføring) Antall PhD initiert av SVV Antall mastergrad/bachelor-oppgaver støttet av SVV

Hovedfokus på to områder: Et eksempel: FoU-prosjektet Kompetanseutvikling Drift/Vedlikehold Delprosjekt 3: Spesialisering og FOU Hovedfokus på to områder: Øke spisskompetanse og forskerkompetanse innen drift og vedlikehold flere PhD-er som kan bidra til fremtidig forskning og undervisning bedre forskningsfasiliteter Videreutvikle fagområdet gjennom fremtidsrettet FOU mer FOU inn i drift- og vedlikeholdskontrakter Denne presentasjonen er basert på Kapittel G: ”Metoder og utførelse”

Dp 3-1 Spesialisering – PhD-studier Hva er gjort Etablert Postdoc-stilling ved NTNU sammen med Avinor. Initiert PhD-studium på Georadar. Startet nytt PhD-studium på salting i samarbeid med SaltSMART. Utlyst nye PhD-stipend innen drift/vedlikehold (flere tema kan være aktuelle, for eksempel: rehabilitering av veger, drenering og drift av høyfjellsveger). Støttet NTNU for opprusting av klima-lab. Anskaffet utstyr til bruk i PhD-studium og FOU. Denne presentasjonen er basert på Kapittel G: ”Metoder og utførelse”

Ny samarbeidsavtale om Utdanning, FOU, rekruttering og kompetanseutvikling mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Statens vegvesen (SVV)

Samarbeid med NTNU - mål : Rekruttering av sivilingeniører til SVV og andre deler av veg- og vegtrafikksektoren. Framtidsrettet og kvalitetsriktig sivilingeniørutdanning Kompetanseutviklingstiltak gjennom etter- og videreutdanning. Kompetanseutvikling og FoU på områder som er av betydning for hele veg- og vegtrafikksektoren. Økt satsning på PhD-utdanning.

Hva gjør vi i dag ? Statens vegvesen finansierer: 2 Professor II-stillinger 2 Studentkontakter PhD-program Finansiering av 5 PhD - studenter 5 -10 PhD - studenter ansatt i SVV som en del av vårt interne FOU-program (8 PhD i 2008) 1 postdoc - stilling 1 laboratoriestilling Støtte til forskningslaboratorium

Status Vi finansierer i dag 12 PhD-studenter De siste 10 årene har vi finansiert 25 PhD-studenter Over halvparten av disse er i dag ansatt i Statens vegvesen

Takk for oppmerksomheten Tore Hoven