Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HP Sektor organisasjon, styring og utvikling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HP Sektor organisasjon, styring og utvikling"— Utskrift av presentasjonen:

1 HP 2018-2021 Sektor organisasjon, styring og utvikling

2 Hva slags sektor er egentlig dette?
«Administrasjon» Rådmann m/ ledelse og staber Sentral stab/støtte HTV/HVO Lærlinger Kemner/Revisjon/ Eiendom m/ internfinansierte DigIT m/ internfinansierte «Medarbeidere»

3 Sektoren forvalter betydelige ressurser for kommunen
verdier som samtidig er av avgjørende betydning for tjenesteområdene Hvilke utfordringer, utvikling og tiltak er aller viktigst i i perspektivet «Ett Bærum – tenke langt, handle nå!»

4 Veksten i etterspørsel er betydelig
Samtidig skal prinsipper for god styring og forvaltning utvikles og ivaretas

5 Og gir ressursutfordringer
Det er sterk etterspørsel etter kompetansearbeidskraft innen både eiendom og digitalisering, særlig i vår region Talenter skal rekrutteres i sterk konkurranse med privat og statlig/halvstatlig sektor, det gjelder både ansettelser og ved kjøp av tjenester Kommunens egen kompetansebase er i endring De fleste oppgaver krever nå fag/profesjonsutdanning, og utviklingen vil forsterkes fremover Samtidig faller en del oppgaver bort (automatiseres eller løses utenfor kommunen) Gjør omstillingsprosesser/omplassering mer krevende

6 Men vi har jo fått til en del også!
I er fokuset REALISERING! Og ikke minst gode strategier og planer! Anskaffelsesstrategien Ett Bærum – Digitalt førstevalg Arbeidsgiverstrategi og strategisk kompetanseplan Klimaklok Kommunikasjonsstrategien Eiendomsstrategien PROSJEKTER FOR TJENESTENE Langsiktig styring - LDIP «Best på digitalisering» Innovasjonsstrategien Investeringsreglement og prosjektmetodikk

7 Strategisk ledelse, styring og administrasjon
Synliggjøring av «Bærumskompetansen» Fortsatt styrket strategisk og langsiktig styring Nøkkeltall, prosjektmetodikk og finansieringsmodell DigIT/Eiendom Realisering av (revidert) innovasjonsstrategi Dialog og medvirkning Mer aktiv innbyggerdialog og ny intern kommunikasjonskanal Realisering av ny anskaffelsesstrategi Fra innkjøp til betaling, innovative og klimakloke anskaffelser

8 Gjennomføring optimalisering av stab/støtte
Ny organisasjon er dimensjonert i forhold til gevinstuttak på 25 millioner fom Meste er alt tatt ut! Servicesenteret har mottatt snart henvendelser siden 1.9 Mest gjennom «Serviceportalen», en del per telefon Utfordringer: Arbeidsavtaler Eksterne fakturahenvendelser Fokus videre: Optimalisering av organisasjon, forbedring-forbedring- forbedring og digitalisering

9 Digitalisering og IT Videreutvikling av organisasjonen
Skalerbarhet gjennom bedre bruk av leverandørmarkedet Nasjonal pådriverrolle Samordning og standardisering Styring og finansiering IT-sikkerhet Flytting av digital infrastruktur og fysisk arkiv

10 Eiendom Oppgradering Kommunegården
Fortsatt «rigging» for god styring og gjennomføringskraft – organisasjon og systemer Miljø og energiledelse Økt gjennomføring investeringer og vedlikehold Bygge for fremtiden – Digitalisert, klimaklokt og energigjerrig Oppgradering Kommunegården

11 HR og medarbeidere Godt lederskap Medarbeidere med rett kompetanse
Mangfold og inkludering Flyktninger og lærlinger Kunnskapssenteret / Kunnskapsby i Bærum

12 Stab/støtte påvirker økonomien for sektoren!
Transaksjonsoppgavene er sentralisert og «teknisk» belastet programområdet. Selv om 1 a 3 årsverk er rasjonalisert bort i forhold til hva kommunen tidligere har brukt på oppgavene, blir det dermed en teknisk økning i rammene for PO Dette vil bli omfordelt tilbake til sektorene ved Kostra-tilpasning ved slutten av hvert år. Bærum kommer «høyt ut» på administrasjon i ASSS-statistikker. Administrasjon = «funksjon 120» (ikke bare PO 16) Forklaringer: Fordeler minst ut til tjenesteområdene (annen regnskapspraksis) Mindre innslag av selskapsorganisering Flere interne tjenester Rådmannen vil for 2017 tilrettelegge for en praksis mer i tråd med andre kommuner i ASSS.

13 Økonomiske tiltak Intern organisatorisk, sentralt postert, fellestiltak
Viktige merbehovstiltak Viktige innsparingstiltak Intern organisatorisk: Styrket ledelsesressurs eiendom Sentralt postert: Videreutvikle e-læring Personvernombud Klimaklok-prosjektet Kunnskapssenteret Felles vikarordning skole/barnehage Felles (FDV PO 92/93): Energijeger og brannsikkerhet Allerede vedtatt 22,8 mill interne innsparinger ink. Stab/støtte frem mot 2020. Allerede vedtatt 31,3 mill i innsparinger i fellestiltak/sentralt posterte (anskaffelser, øvrig) Nye tiltak: Ansatt-parkering Utvidet/samordnet kantinedrift kunnskapssenteret

14 Ambisjonen for 2021 er at Bærum skal ha Norges beste og mest effektive kommuneadministrasjon
Der vi velger å bruke mer penger, skal det være fordi det skaper merverdi for tjenestene


Laste ned ppt "HP Sektor organisasjon, styring og utvikling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google