NUV Seminar 08.09.2009Prosesskriving med Wiki1 Torunn Gjelsvik og Ragnvald Sannes Handelshøyskolen BI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Peder Inge Furseth Tilbud for BIs bachelor- og siv.-øk.-studenter om studier ved University of California, Berkeley (UCB) Invitasjon til BI-studenter,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Webkommunikasjon og evaluering
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
XP som læringsmetode Hvorfor Mål Metode Resultater Hva så ? Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet. En artikkel.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Bestått/ikke-bestått
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Undervisnings- og vurderingsformer
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Seminarundervisning EXFAC03
Kapittel 14: Tale og lytte
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki1 Torunn Gjelsvik og Ragnvald Sannes Handelshøyskolen BI

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki2 Agenda Prosjektidé og kontekst Hvorfor prosesskriving Hvorfor wiki Erfaringer Evaluering Videreføring

Wikipedia Utgitt av ideell organisasjon Wikimedia Foundation i 2001 Overvåking og kvalitetssikring av frivillige ”wikipedianere” Verdens største encyklopediske verk Over 13 millioner artikler Mer enn 200 språk Basert på dugnad Alle kan bidra Vokser stadig Gratis Prosesskriving med wiki3

Prosjektidé: Skriving på dugnad gir dobbel gevinst – skrivetrening og en felles kunnskapsbase Dele erfaringer og lære av hverandre  Medstudenter  Studenter på annet studiested Engasjere og aktivisere Oppøve kritisk sans – i en wiki kan man stadig forbedre og raffinere innholdet Prosesskriving med wiki4

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki5 BI-kontekst for prosesskriving BI tilbyr et innovativt og spennende læringsmiljø med varierte undervisnings- og vurderingsformer som sikrer høyt læringsutbytte og god gjennomstrømning. Strategisk program, , s. 14

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki6 Hvorfor prosesskriving i kurset Utvikling og design av webløsninger? Kurset  Inneholder abstrakte modeller  Konkrete ”regelverk” (heuristikker) og teknikker  Studentene skal jobbe ”hands-on” med konkrete verktøy  Avsluttende fagoppgave  Hensiktsmessig klassestørrelse på to studiesteder Flytte fokus fra ”instruksjon” til veiledning og problemløsing  Motivasjon og aktivering  Egnet for konkrete oppgaver Engasjere studenter til å arbeide med og systematisere stoff fra kurset gjennom  Anvende stoff i selvstendig arbeid med oppgaver  Drive problemløsing og erfaringsutveksling  Løse ”verktøyproblemer”  Omsette ”teori” til praktiske ferdigheter

Vår egen læringskurve NUV Seminar Prosesskriving med Wiki Vår2009 høst2010 -> Kurs u/wiki • Enkel prosessguide • Fagopppgave Kurs u/wiki • Enkel prosessguide • Fagopppgave TikiWiki frivillig • 2 artikler • Ingen prosesskriving • Ingen diskusjon • Ingen vant en iPod TikiWiki frivillig • 2 artikler • Ingen prosesskriving • Ingen diskusjon • Ingen vant en iPod MediaWiki obligatorisk • Prosessguide • ca. 130 artikler • 2 pr. deltaker • Begrenset prosesskriving • Tilløp til god diskusjon • Forelesere la opp struktur og kommenterte • Studentene positive MediaWiki obligatorisk • Prosessguide • ca. 130 artikler • 2 pr. deltaker • Begrenset prosesskriving • Tilløp til god diskusjon • Forelesere la opp struktur og kommenterte • Studentene positive MediaWiki obligatorisk i nytt kurs • Ingen prosessguide • ’kollektive notater’ • 1 fritt valgt artikkel pr. deltaker • Økt ansvar for prosess på den enkelte • Tidsstyrt publisering MediaWiki obligatorisk i nytt kurs • Ingen prosessguide • ’kollektive notater’ • 1 fritt valgt artikkel pr. deltaker • Økt ansvar for prosess på den enkelte • Tidsstyrt publisering KullWiki for alle på IT- studiet • Deles inn i fagområder og kurs • Hvert nye kull starter med ’blanke ark’ • Lever i 3 år • Utfordring er forankring hos kursansvarlige og forelesere KullWiki for alle på IT- studiet • Deles inn i fagområder og kurs • Hvert nye kull starter med ’blanke ark’ • Lever i 3 år • Utfordring er forankring hos kursansvarlige og forelesere

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki8 Hvorfor prosesskriving i kurset IT i organisasjoner (nytt høsten 2009)? Kurset  Inneholder abstrakte konsepter og modeller  Konkrete teknikker (data- og prosessmodellering)  Studentene skal jobbe ”hands-on” med analyse og design  Avsluttende fagoppgave  Hensiktsmessig klassestørrelse på to studiesteder Flytte fokus fra forelesning til eget arbeid med tilbakemelding  Motivasjon og aktivering  Egnet for konkrete oppgaver Engasjere studenter til å arbeide med og systematisere stoff fra kurset gjennom  Anvende stoff i selvstendig arbeid med oppgaver  Drive problemløsing og erfaringsutveksling  Omsette ”teori” til praktiske ferdigheter

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki9 Slik prosesskriving er tenkt….. Undervisning Oppgave Undervisning Oppgave Prosesskriving Egenaktivitet Fag- oppgave Bøker, artikler, nettsteder, notater og annet materiell Kursgjennomføring

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki10 Hvorfor Wiki? Egenaktivitet som prosesskriving  må organiseres og tilrettelegges  virker best når man blir evaluert på det Wiki er et verktøy med funksjonalitet for  Samskriving (”collaborative writing”)  Redigering og versjonshåndtering  Sammenligning mellom versjoner  Logging av hvem som gjør hva  Diskusjon av artikkelinnhold

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki11 Hva er en Wiki

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki12 Tilrettelegging Alt materiell samlet og linket mellom  Blackboard  Wikien  Serveren som løsninger publiseres på  Notater Studentene må ha klar veiledning  Entydige instrukser  Veiledning (”how to”) Studentene må motiveres  Oppmuntring og støtte  Evaluering Vi kan bli flinkere!

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki13 Helhetlig verktøykasse? Notater Løsninger Kursmateriell

Hva studentene synes I hvilken grad er du kjent med wiki som verktøy for informasjonsinnhenting (for eksempel nettleksikonet Wikipedia)? 4,11 I hvilken grad har du erfaring med å bidra (skriftlig bidrag) i en wiki (eks. Wikipedia)?2,44 I hvilken grad oppfatter du deg som en aktiv bidragsyter på wikien i dette kurset?3,00 I hvilken grad oppfatter du deg som en bidragsyter som har kommet verdifulle bidrag på wikien i dette kurset? 3,00 I hvilken grad mener du det har vært lærerikt å arbeide med egne artikler på kurswikien?3,44 I hvilken grad mener du det har vært lærerikt å bidra på andres artikler på kurswikien?2,78 I hvilken grad mener du kurswikien har vært en nyttig kunnskapskilde i arbeidet med fagoppgaven? 3,28 Hva er din holdning til kurswikien som en del av læringsopplegget i dette kurset?3,06 Hva er din holdning til wiki som verktøy for å samarbeid med andre i studiesammenheng?3,41 Hva er din holdning til wiki som verktøy for å samarbeide med andre i en jobbsammenheng?3,33 NUV Seminar Prosesskriving med Wiki14

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki15 Noen utfordringer Arbeidsbyrde  For fagansvarlig og forelesere  Mer i forkant – mindre underveis  Evaluering og tilbakemeldinger  For studentene – mer selvstendig, passe på omfang Oversiktlighet  Det kan bli for mange steder å forholde seg til Verktøyene  Brukervennlighet  Wiki-syntakst  TikiWiki vs. MediaWiki  Tilpasninger  Spesialsider en forutsetning for effektiv evaluering  Behov for tilrettelegging og support fra IT

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki16 Noen muligheter med bruk av Wiki som del av kursevaluering ”Klassedeltakelse” som element i prosessevaluering  Måling av deltakelse (kvantitet)  Vurdering av bidrag (kvalitet/substans)  Vurdering av rolle i diskusjoner (hjelpsom/faktuell/konstruktiv/negativ) Mappeevaluering  Studentene velger ut sine beste to artikler som vedlegg til fagoppgave  Vurdering av utvalgte kommentarer/bidrag på artikler skrevet av andre studenter Fagoppgave  Hver gruppe skal skrive sin fagoppgave som en wikiartikkel.  Mulighet for vurdering av individuelle bidrag

NUV Seminar Prosesskriving med Wiki17 Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?