Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristine Andersson Endret for 9 år siden
1
Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena
2
Konsept og målsetting 2 • Erstatte ett emne til fordypning med flere små • Henvende seg til et større, kritisk publikum • Vektlegging av objektivitet og struktur • Opparbeide kompetanse og trygghet • Bidra til å minske behovet for lærebøker
3
Bakgrunn 3 • Tusener i alle aldre bidrar på wikipedia • Egne erfaringer som bidragsyter på wikier • IKT-muligheter som pedagogisk hjelpemiddel
4
Rammekrav 4 • Elevene må kunne arbeide trygge for vandalisering • Elevene må kunne få individuell veiledning direkte • Wikien må til en viss grad tilpasses uerfarne elever • Elevene skal kunne ha eierforhold til artiklene • Læreren må ha wikierfaring • Læreren må være faglig garantist for artiklene
5
Valg av wiki 5 • Kunsthistorie.com er en relevant fagwiki • Webmaster Nina Aldin Thune har full kontroll • Hun organiserte og la til rette for prosjektet • Elevene fikk laget egne bruker- og kladdesider • Kladdesidene ble stengt for andre enn brukeren På bla. wikipedia var slike tilpasninger vanskeligere å få gjennomført og faren for vandalisme var større
6
Organisering 6 • Det ble utarbeidet en prosjektside • Det ble utarbeidet tilpassete hjelpetekster • Artikkelråstoff ble lagt ut på skolens Classfronter • Veiledning og hjelp skjedde via e-post og telefon • Kladdesidene var åpne bare for administratorene Dermed forekom bare elevens navn i historikken
7
Erfaringer 1 7 • Det tok uforholdsmessig lang tid å komme igang • Elevene var til å begynne med nølende og usikre • Det ble nødvendig å ta av skoletimene • Noen elever klarte seg fullstendig på egenhånd • Det ble mulig å ta seg bedre av de svake elevene • Det forekom utstrakt erfaringsutveksling i klassen
8
Erfaringer 2 8 • Det er viktig å ha prosjektet klart tidlig i skoleåret • Man må ta i bruk skoletimer helt fra starten av • Man må ha innleveringsfrist både til jul og påske • Flinke elever må få noe igjen for å hjelpe svakere • Presumtivt svake presterer over forventet • Det er mulig å høyne kravet til antall artikler
9
Erfaringer 3 9 • Elever er kommet i personlig kontakt med kunstnere • De er stolte av artiklene sine • De har fått ett mer familiært forhold til faget • De er blitt flinkere til å strukturere seg også muntlig • De er blitt mer kildekritiske • De har fått innsikt problemer rundt bruken av lisenser
10
Eksempel 1 10
11
Eksempel 2 11
12
Eksempel 3 12
13
Eksempel 4 13
14
Eksempel 5 14
15
Evaluering 15 •Der er skrevet 20 artikler tilknyttet prosjektet •Atriklene er om kjente og litt mer ukjente kunstnere • Kvaliteten på artiklene er jevt over god • Noen av artiklene utmerker seg som svært bra •Det har vært spennede å se hvordan elevene har jobbet med stoffet •Om anledningen byr seg så vil det bli startet flere prosjekt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.