Elevtekster og ortografi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fonologi.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Med sekken full av penger!
Vurdering for læring, samling 2. april 2009 Tonje Hellstrøm
Sentrale begrep i fonologien
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Fonologi.
Modell for analyse av elevtekster
Forskjeller på tale og skrift
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Bokpresentasjon Bergen
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Signatur 3.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Skriving og skriveutvikling med IKT. IKT – pedagogisk gevinst? Lærer elevene noe de ikke ville ha lært hvis de ikke jobbet på pc? Gir IKT-baserte arbeidsmåter.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Matematikkvansker.
Munnleg og skriftleg.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lesskriv 4.
Å skrive både nynorsk og bokmål
Utskrift av presentasjonen:

Elevtekster og ortografi

Er norsk et klønete språk? Skal vi bry oss om språket?: http://www.youtube.com/watch?v=D9UutpkkbKY

Hvordan er norsk rettskriving? ”Liberal”, dvs mange valgfrie former Elevene skal få velge former som ligger nært opp til talemålet deres Dette krever at læreren kjenner både elevenes talemål godt og hvilke former elevene har lov til å bruke I hvilken grad brukes valgfrie former/sideformer?

Hvorfor drive med rettskrivingsopplæring? Lang og tung tradisjon Rettskriving har hatt høy prestisje Usikker rettskriving er fortsatt sosialt stigmatiserende God rettskriving signaliserer dannelse – dårlig rettskriving at en mangler denne dannelsen

Hvorfor drive med rettskrivingsopplæring? Viktig å ha for øye at elevene skal bli ”glade skrivere” Men: Elever som er grunnleggende usikre i rettskriving, blir neppe glade brukere av skriftspråket Ingen oppsøker frivillig situasjoner der de må bruke redskap de føler de ikke behersker

Hvorfor drive med rettskrivingsopplæring? ”Derfor er arbeid med rettskriving og andre formelle sider ved språket, slik jeg ser det, ikke et hinder, men en forutsetning for at eleven skal utvikle skrivelyst og skriveglede” (Skjelbred 2006:177)

Læreplanene og ortografi Hva sa L97 om rettskriving? Hva ser L06?

I opplæringa skal elevane 3. klasse I opplæringa skal elevane byrje å arbeide med ulike typar hovudsetningar og teiknsetjing, mellom anna punktum, ropeteikn, spørjeteikn,

I opplæringa skal elevane L 97 forts. 5. klasse I opplæringa skal elevane arbeide med rettskriving ut frå individuelle behov. Bruke ordliste

I opplæringa skal elevane L 97 forts. 6. klasse I opplæringa skal elevane Arbeide med avsnitt og rettskriving i eigne tekstar og få rettleiing etter behov

I opplæringa skal elevane L 97 forts. 8. klasse I opplæringa skal elevane arbeide med teiknsetjing og arbeide grundig med å tileigne seg korrekt ortografi i hovudmålet

Kompetansemål etter 7. årstrinn Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne mestre ortografi, tegnsetting, variert ordforråd og bruk av ulike setningskonstruksjoner

Faktorer som gjør rettskriving vanskelig Norsk bygger på det alfabetiske skriftsystemet, men er av flere grunner ikke rent ortofont. De mange talemålsvariantene er en viktig årsak til det manglende samsvaret mellom tale og skrift.

Faktorer som gjør rettskriving vanskelig Vi mangler grafem for enkelte fonem: Sang, sanke Ski, sjel, skjell, giro Enkelte grafem gjengir to fonem Du, dum Konge, sol

Faktorer som gjør rettskriving vanskelig Det etymologiske prinsippet Huset, det, land, kveld, hjem, hvilken Sammenhengsprinsippet Stygg - stygt, blyg - blygsel, liv -livstruende

Faktorer som gjør rettskriving vanskelig Lånord Bridge, chic, display, keyboard, rock, show Ikke Britsj, sjikk, displei, kibård, råkk og sjåv

Noen vanlige normavvik Gjengivelse av lange og korte stavelser: takk – tak Bortfall av bokstaver jgdrs san uner

Noen vanlige normavvik (forts.) ”Inkonsekvent gjengivelse av fonem”: J- lyden: jem Kj-lyden: kjirke Skj-lyden: sjiro Bruken av og og å

Særskriving eller sær skriving? Er virkelig forelesningen kjempe dårlig? Og er ei nynorsk bok alltid ei ny norsk bok?

Noen vanlige normavvik (forts.) Tegnsetting er strengt tatt ikke rettskriving, men blir ofte regnet med her. Særlig kommafeil har hatt relativt mye fokus.