SKOLEN OG BARNAS BESTE...

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Samhandling.
TØYENSTANDARDEN.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samarbeid mellom skole og hjem
Klasseregler.
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Motivasjon.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Veiledning av elever / lærlinger
KLASSELEDELSE.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Læreren som læringsleder
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Didaktikk Undervisning Planlegging Tilrettelegging Gjennomføring
Ledelse i læringsfelleskap –2010 ”KLASSELEDELSE”
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Utfordringer i familien
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
HelART i Ulåsen barnehage
Ledelse i læringsfelleskap –2009
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Opprettholdende faktorområder
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
«Den gode timen på Saltvern»
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEN OG BARNAS BESTE..

”Children need people to become human” 1917 - 2005 Uri Bronfenbrenner: ”Children need people to become human”

Hvordan skaper vi en god lærer ? Utvikle personlige egenskaper: Autoritet, humor, kontaktevne, samarbeidsevne, kreativitet og fleksibilitet Relasjonskompetanse: Skape vilje til og motivasjon for å sette seg inn i elevers og foreldres situasjon og vise interesse for deres liv Planlegging og gjennomføring av undervisning: Sikre relevant faglig kunnskap, profesjonalitet og evne til å planlegge for læring, struktur, varierte metoder, utnytte redskaper (også IKT…), kunnskap om læring, vurderingskompetanse Planlegging og gjennomføring av sosialpedagogiske tiltak: Bidra til å utvikle evne og vilje til å skape et trygt og inspirerende miljø for elevene Sosialisering og nettverksbygging: Skape kompetanse og motivasjon for å arbeide med oppdragelse og grensesetting, mobilisering av foreldre i samarbeid, lærersamarbeid og utnytting av det profesjonelle nettverket rundt skolen Læreren som forsker: Utvide forståelsen av lærerrollen til også å omfatte skoleutviklingskompetanse og endringsvilje

Hva slags kompetanse trenger vi til møtet med elevene og foreldrene? Gode planleggere - forberede oss godt Kunne skape tillit Kunne respektere - likverdighet Ydmykhet Kjenne til kommunikasjonsprosesser: Verbale og kroppslige Kunne skaffe oss veiledning eller henvise videre...

Hva slags “råd” trenger elevene? Hjelp til konfliktløsing? Lykkes i vennskap - sosial kompetanse? “Faglig” rådgiving og støtte? Samtale om vanskelig ting hjemme? Hjelp til å se sin egen rolle i samspillet på skolen? Om sitt forhold til sanksjonssystemet? Dette er min erfaring med hva som er elevenes behov - mangler det noe? Poenget er at vi må skaffe oss oversikt over hvilke forhold som er mest presserende i en sak, finne en vinkel og mulige innspill som kan dytte litt på systemet. Ta litt ekstra om sanksjonssystemet. Noen må kunne snakke med elevene om hvordan det de gjør virker i forhold til hva de selv og de voksne tenker. Realitetskonfrontering med støtte til alternative valg. (Plast om sanksjoner?)

Hvordan kan du skape bedre relasjoner til ”problematiske” elever og dermed bedre utgangspunkt for samtalen? 1.Sett opp en liste over alt du har prøvd og som ikke har virket….. 2.Sett opp en liste over endringstiltak som vil gi barnet ”overraskende” reaksjoner på uønsket adferd... 3.Sett opp en liste over det du kunne og ville gjøre for å gi barnet en litt bedre dag i morgen….

Forutsetninger for grensesetting….. Viktig med ”innvendig” oppdragelse – ikke overflatisk og ”utvendig” regulering av atferd Foreldre og lærere må ha en strategi mot aggresjon – ikke møte den med egen aggresjon og opptrapping Sanksjoner og konsekvenser må komme sikkert, og eleven må vite at den kommer Sanksjon og konsekvenser må komme i en sammenheng, og barnet må skjønne sammenhengen mellom handling og konsekvens Harde straffer virker dårligst – Utøveren er modell for barnet. Og husk: Vi blir sintere mens vi slår! Viktig med et godt forhold mellom den som setter grenser og barnet – det demper aggresjonseffekten Utstøting av den aggressive fra det sosiale fellesskapet er like farlig som aggresjonen i seg selv!

Tiltak i elevsamtalen 1. Bruk få ord i grensesettingen, ros samarbeid, men ikke takk barnet for positiv adferd (som en tjeneste mot deg) 2. Spør med henvisning til regler og avtaler: Hva gjorde du? Hva er regelen? Hva skulle du ha gjort? Hva kommer du til å gjøre? 3. Spør deg fram til en avtale eller kontrakt:Hva gjorde du? Hva tjente du på det? Hva kan du gjøre som hjelper deg mer? Hva vil du helst gjøre? 4. Unngå: Hvorfor? HVIS DE FØRSTE TILTAKENE IKKE HJELPER, SÅ MÅ VI PRØVE UT ENDRINGER I DE VOKSNES TAKLING AV UTFORDRINGSSITUASJONENE: 4. Klare meldinger, men ikke trusler når du setter grenser/griper inn i situasjoner - få ord, fordi de skal oppfattes og være svært målretta og utvetydige 5. Disse spørsmålene skal bevisstgjøre og forankre samtalen i det som var forventningene til adferden, nemlig formelle og uformelle regler i miljøet 6. Nytt handlingsgrunnlag forhandles fram: Gjerne skriftlige kontrakter som skrives under og besegles med håndslag. Reforhandling hvis kontrakten brytes - straff erstattes med at forventede konsekvenser av avtalebrudd blir realisert straks.

Virkemidler i samtalen Bruk følelsesuttrykk bevisst, men naturlig (Humor, vennlighet, fasthet, negative signaler) Ikke-fiendtlighet virker sterkere en følelsesladde sinneutbrudd Administrering av realistiske sanksjoner er bedre enn urealistiske trusler om straff Bygg relasjonen videre som grunnlag for forpliktende samarbeid i ettertid – sosial binding Fokuser på avtaler - rydd unna det som åpenbart er mulig først Gjør klart hva som skal skje videre og hva som er gjenstand for diskusjon og hva som bestemmes av deg som voksen og profesjonell

Sosiallæreres samtaler med elever og foreldre Voksenkontakt og jeg-støtte Oversikt-og struktursamtale - kartlegging Faglig veiledning Problemløsende samtale Foreldresamtale uten elev Foreldresamtale med elev Kollegasamtale – utvikling eller problemløsing Samarbeidssamtale med representanter fra tverrfaglig nettverk

Rutter - 79: ”15000 hours” 12 ungdomsskoler i London 4 hovedområder: Fravær Eksamensresultater Atferd i skolesituasjonen Involvering i ungdomskriminalitet Gode resultater på ett område - ofte bra på resten også!

Positive skolefaktorer: Lekser gis regelmessig og rettes… Lærerne kommer presis til timene… Godt forberedt undervisning… Faste og kjente rutiner… Lærerne gir uttrykk for positive forventninger…. Mulige elevroller med ansvar og modenhet… Rent og ryddig på skolen…. Lærerne stiller opp når elevene trenger dem, faglig og sosialt...

Andre viktige forhold... Jo flere faktorer, jo bedre virkning… Faglige og disiplinære tiltak hadde samlet støtte i personalet og var ”fellesprosjekt”.. Lærerne samarbeidet om undervisningen…

Norske lærere om tiltak (prioritert rekkefølge…) Styrk undervisningen! Sats på støttende og positive reaksjoner overfor elevene! Forhandlinger framfor kommando! Korrigering og irettesettelse om nødvendig! Negative sanksjoner og formelle reaksjoner er siste utvei! OGDEN -99

Hvordan bør lærere tenke og handle som ledere i læringsmiljøet? Send ikke elever til rektor! Bruk ikke straffesystemer knyttet til glemmekryss eller andre ”dødslister”! Send ikke elever på gangen! Send aldri ”brev hjem” til elever som har brutt skrevne eller uskrevne regler! Hvorfor ikke??!!

Noen nyttige tips ? Lavt tilsnakk er bedre enn høyt tilsnakk! Berøring/handling er bedre enn mas! Nærhet i grensesetting er bedre enn avstandskorrigering! Generelt lavt stemmevolum er bedre enn generelt høyt stemmevolum! Kollektivt fokus og oppmerksomhet er bedre enn individuelt fokus! Overlapping (grensesetting uten å avbryte undervisningen) er bedre enn avbrudd! Positivt fokus på elever/atferd er bedre enn negativ fokus! Bruk av tegn/øyekontakt er bedre enn verbal korrigering! Planlagt grensesetting med plan/modell for opptrapping er bedre enn spontaninngrep! Fokus på aktivitet er bedre enn fokus på atferd! Ros er bedre enn negativ kritikk! Å gjennomføre naturlige konsekvenser er bedre enn stadige trusler! Å involvere seg er bedre enn å være overflatisk og ikke tørre å gå inn i konflikter! (Kilde: Frode Jøsang - Ramsvik skole)

Foreldresamtalen: Fins det en idealfamilie?

Utgangspunktet vårt bør være: Foreldre gjør helst sitt beste - vil barna vel! Foreldrerollen er vanskelig og må læres! Foreldre ønsker og trenger støtte, info og forsterking! Foreldre har også egne behov! Fokuser på samarbeid med familien om de ressursene som finnes - ikke feil og mangler! Målet er å myndig-gjøre familien - ”empowerment”!

Om foreldresamtalen: Målsetting Observasjon/analyse Holdning Nedtone personlige følelser/moral Forståelig språk og bilder Følge opp avtaler 1. Hva vil jeg oppnå med samtalen - ha en strategi og planlegge spørsmål som er i tråd med denne. 2. Høre foreldrenes versjon og så legge fram ditt grunnlag for samtalen - beskrive bakgrunnen: Beskrivende og ”objektiv” form Saklig framstilling - finne en felles plattform 3. Gjensidig respekt for personen - uavhengig av hvor råtten saken er - hvorfor? 4. Viktig i startfasen - mulig å vise følelser, men det må være slike som tjener strategien, ikke som bygger på våre behov. 5. Sjekk at den du snakker med faktisk forstår deg - kulturforskjeller - språk og begreper kan være vanskelige. Ord har ulik betydning. Vær klar og tydelig 6. Grunnlaget for videre arbeid er tillit. Ikke svikt tilliten.

Hva er hovedutfordringene for rådgivere og sosiallærere? Utvikle oversikt over skolens miljø og skape gode relasjoner til barn og foreldre som sliter Utvikle kompetanse til systematisk arbeid for mobilisering av elevenes ressurser Etablere et profesjonelt nettverk av sosialiseringsaktører i lærerpersonalet – målbevissthet Etablere og håndtere det tverrfaglige samarbeidsnettverket rundt skolen til beste for elever og læreres skolehverdag Odd Eriksen HiØ

Et oppvekstmiljø…… Skolen Hjemme SFO ”UTE” Fritidsklubben Super´n Far Tante Skolen SFO ”UTE” Bestemor Fritidsklubben Barnevern Super´n Speider´n PPT BUP

Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell Roller… Aktiviteter…. RELASJONER….. MAKRO…… EKSO MIKRO MIKRO MESO MAKRO…… MIKRO MIKRO EKSO