FYR Ny GIV 09.11.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Om å skrive om litterære tekster
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Strategier og kompetanse
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Signatur 3.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Hildegunn Støle Lesesenteret
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Forrådt Av Amalie Skram.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Gro Dahle: «Blå amason»
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Argumenterende tekster
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Studieteknikk Bison.
Leseprosjekt VG1.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Samfunnsfag.
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

FYR Ny GIV 09.11.2012

Hva er FYR? Fellesfag Norsk, engelsk, matematikk Yrkesretting Konkret sammenheng med yrkesfaget Relevans Faglig, samfunns-, ungdoms- Eller: Hvordan få til god undervisning på YF? Ny GIV 09.11.2012

Hvorfor FYR? Stort frafall i videregående skole, spesielt på YF Ny GIV 09.11.2012

Organisering 1 knutepunktskole per fylke 1 knutepunktlærer norsk 1 knutepunktlærer engelsk 1 knutepunktlærer matematikk Akershus = Skedsmo videregående skole Norsk: Randulf Rønningen Engelsk: Marina Bråthen Matematikk: Tor Arne Holm Ny GIV 09.11.2012

Tilbake til FYR Yrkesrette fellesfagene. Gjøre fellesfagene relevante. Er dette «keiserens nye klær»? Noe vi har gjort i alle år? Ja: Nei: Ny GIV 09.11.2012

Utfordringer – vgs YF Elevene er lite motivert for teorifag Læreplanene blir for akademiske/abstrakte Norsk er et 2-timersfag (over 2 år) Engelsk (3+2) har felles eksamen på YF og ST Løsning: Yrkesretting og relevans Ny GIV 09.11.2012

Utfordringer – ungd.sk Mange teoretiske fag Alle elevene skal ha alle fagene Liten mulighet for yrkesretting Løsning: Relevans Ny GIV 09.11.2012

Utfordringer er til for å løses! Ny GIV 09.11.2012

Læreplananalyse – norsk YF Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne   Kompetansemål Aktuelle undervisningsemner Merknad Mestre ulike skriveroller som finnes i skole, samfunn og arbeidsliv Blogg, leserinnlegg/ nettkommentar, søknad, CV, rapport, logg, instruksjoner   Ny GIV 09.11.2012

Læreplananalyse – norsk YF Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Kompetansemål Aktuelle undervisningsemner Merknad Drøfte innhold, form og formål i et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk Skjønnlitteratur – noveller/dikt (Science –fiction/Fantasy?) Sakprosa – instruksjoner, læreboktekster, fagtidsskrifter m.m. Utfordring!   Sammenheng med muntlige tekster Ny GIV 09.11.2012

Læreplananalyse – norsk u.sk Presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteraturarv: kjærlighet og kjønnsroller, helt og antihelt, virkelighet og fantasi, makt og motmakt, løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar Ny GIV 09.11.2012

Læreplanen er relevant! Du finner aktuelt stoff her! (Bl. a) Ny GIV 09.11.2012

Mal undervisningsopplegg TITTEL/ILLUSTRASJON Interessevekker Involverte fag (yrkesretting/relevans)   OM UNDERVISNINGSOPPLEGGET Omfang Rammer LÆREPLANMÅL ELEVENES SLUTTKOMPETANSE Hvilken kompetanse skal eleven oppnå Ny GIV 09.11.2012

Mal undervisningsopplegg – forts. FORSLAG TIL GJENNOMFØRING Hva gjør eleven i programfaget? Hva gjør eleven i fellesfaget? Trinnvis beskrivelse VURDERING FOR LÆRING Tips om vurderingsmåter VURDERING AV LÆRING Tips om vurderingsform Ny GIV 09.11.2012

Eksempelopplegg Munnleg framføring. Forteljing. Ny GIV 09.11.2012

Skriveprossessen Å ha noe å skrive om Samtale Å komme i gang Modelltekst/mønstertekst Startsetning Diktat Tekstlengde Å gjennomføre skriveoppgaven Temasetninger. Innledning og avslutning Tekstbinding Å revidere teksten og gi funksjonell respons Å fullføre arbeidet med en tekst Ny GIV 09.11.2012

Førskriving/tenkeskriving Still konkrete spørsmål (setninger) Gi en kort, men fastsatt tid La alle lese opp svaret sitt Jeg tror novellen «Snømannen til Erling» handler om … Ny GIV 09.11.2012

Førskriving/tenkeskriving Nå tror jeg «Snømannen til Erling» handler om … Ny GIV 09.11.2012

BISON Bilder og bildetekster Innledning Siste avsnitt Overskrifter NB!-ord = kursiv, understreking o.l. Ny GIV 09.11.2012

Skrivehjulet Utgangspunkt i skrivehandling - ikke sjanger Ny GIV 09.11.2012

Skrivehjulet Skrivehjulet Ny GIV 09.11.2012

Konkretisering Lage undervisningsopplegg! Prøve ut undervisningsopplegg! Evaluere undervisningsopplegg! Ny GIV 09.11.2012

2013-2014 Skape Forsøke Dele Ny GIV 09.11.2012

Resultat Fornøyde og motiverte elever (og lærere) Ny GIV 09.11.2012