FYR Ny GIV 09.11.2012
Hva er FYR? Fellesfag Norsk, engelsk, matematikk Yrkesretting Konkret sammenheng med yrkesfaget Relevans Faglig, samfunns-, ungdoms- Eller: Hvordan få til god undervisning på YF? Ny GIV 09.11.2012
Hvorfor FYR? Stort frafall i videregående skole, spesielt på YF Ny GIV 09.11.2012
Organisering 1 knutepunktskole per fylke 1 knutepunktlærer norsk 1 knutepunktlærer engelsk 1 knutepunktlærer matematikk Akershus = Skedsmo videregående skole Norsk: Randulf Rønningen Engelsk: Marina Bråthen Matematikk: Tor Arne Holm Ny GIV 09.11.2012
Tilbake til FYR Yrkesrette fellesfagene. Gjøre fellesfagene relevante. Er dette «keiserens nye klær»? Noe vi har gjort i alle år? Ja: Nei: Ny GIV 09.11.2012
Utfordringer – vgs YF Elevene er lite motivert for teorifag Læreplanene blir for akademiske/abstrakte Norsk er et 2-timersfag (over 2 år) Engelsk (3+2) har felles eksamen på YF og ST Løsning: Yrkesretting og relevans Ny GIV 09.11.2012
Utfordringer – ungd.sk Mange teoretiske fag Alle elevene skal ha alle fagene Liten mulighet for yrkesretting Løsning: Relevans Ny GIV 09.11.2012
Utfordringer er til for å løses! Ny GIV 09.11.2012
Læreplananalyse – norsk YF Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Kompetansemål Aktuelle undervisningsemner Merknad Mestre ulike skriveroller som finnes i skole, samfunn og arbeidsliv Blogg, leserinnlegg/ nettkommentar, søknad, CV, rapport, logg, instruksjoner Ny GIV 09.11.2012
Læreplananalyse – norsk YF Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Kompetansemål Aktuelle undervisningsemner Merknad Drøfte innhold, form og formål i et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk Skjønnlitteratur – noveller/dikt (Science –fiction/Fantasy?) Sakprosa – instruksjoner, læreboktekster, fagtidsskrifter m.m. Utfordring! Sammenheng med muntlige tekster Ny GIV 09.11.2012
Læreplananalyse – norsk u.sk Presentere viktige temaer og uttrykksmåter i sentrale samtidstekster og sammenligne dem med framstillinger i klassiske verk fra norsk litteraturarv: kjærlighet og kjønnsroller, helt og antihelt, virkelighet og fantasi, makt og motmakt, løgn og sannhet, oppbrudd og ansvar Ny GIV 09.11.2012
Læreplanen er relevant! Du finner aktuelt stoff her! (Bl. a) Ny GIV 09.11.2012
Mal undervisningsopplegg TITTEL/ILLUSTRASJON Interessevekker Involverte fag (yrkesretting/relevans) OM UNDERVISNINGSOPPLEGGET Omfang Rammer LÆREPLANMÅL ELEVENES SLUTTKOMPETANSE Hvilken kompetanse skal eleven oppnå Ny GIV 09.11.2012
Mal undervisningsopplegg – forts. FORSLAG TIL GJENNOMFØRING Hva gjør eleven i programfaget? Hva gjør eleven i fellesfaget? Trinnvis beskrivelse VURDERING FOR LÆRING Tips om vurderingsmåter VURDERING AV LÆRING Tips om vurderingsform Ny GIV 09.11.2012
Eksempelopplegg Munnleg framføring. Forteljing. Ny GIV 09.11.2012
Skriveprossessen Å ha noe å skrive om Samtale Å komme i gang Modelltekst/mønstertekst Startsetning Diktat Tekstlengde Å gjennomføre skriveoppgaven Temasetninger. Innledning og avslutning Tekstbinding Å revidere teksten og gi funksjonell respons Å fullføre arbeidet med en tekst Ny GIV 09.11.2012
Førskriving/tenkeskriving Still konkrete spørsmål (setninger) Gi en kort, men fastsatt tid La alle lese opp svaret sitt Jeg tror novellen «Snømannen til Erling» handler om … Ny GIV 09.11.2012
Førskriving/tenkeskriving Nå tror jeg «Snømannen til Erling» handler om … Ny GIV 09.11.2012
BISON Bilder og bildetekster Innledning Siste avsnitt Overskrifter NB!-ord = kursiv, understreking o.l. Ny GIV 09.11.2012
Skrivehjulet Utgangspunkt i skrivehandling - ikke sjanger Ny GIV 09.11.2012
Skrivehjulet Skrivehjulet Ny GIV 09.11.2012
Konkretisering Lage undervisningsopplegg! Prøve ut undervisningsopplegg! Evaluere undervisningsopplegg! Ny GIV 09.11.2012
2013-2014 Skape Forsøke Dele Ny GIV 09.11.2012
Resultat Fornøyde og motiverte elever (og lærere) Ny GIV 09.11.2012