Astrid Grydeland Ersvik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Fra prøving og feiling til
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Fra prøving og feiling til
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Nordisk tilsynskonferanse
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
HELSESØSTERKONGRESSEN 2014 Balansekunst i hverdagen
Didaktisk relasjonstenkning
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Pedagogisk utviklingsarbeid
Veiledning av studenter
Kompetanseplan for helsesøstertjenesten
HELSESØSTERKONGRESSEN 2014 Balansekunst i hverdagen
Helsesøster som samfunnsaktør
Erfaringer med og nytte av tilsyn « Sjølmeldingstilsyn» – Stavanger kommune Helsesøsterkongressen – balansekunst i hverdagen Torsdag 24. april 2014 Torunn.
Åpning av helsesøsterkongressen 2012 Astrid Grydeland Ersvik Leder LaH NSF.
Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering 4.Juni 2012
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Barneverntjenesten ISK
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
God kommunikasjon på nettet
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
Barnevernets målsetting og oppgaver
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
TRYGG, TYDELIG,TILGJENGELIG
LaH Akershus Rapport 2014 Aktiviteten tar utgangspunkt i landsmøtevedtak, LaHs målsettinger og egen virksomhetsplan.
EPDS – screening, erfaringer fra helsestasjonen Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Landsgruppen av helsesøstre NSF Astrid Grydeland.
«Ett minutt er ikke nok!» «Helsesøstre jobber med, og bidrar til å definere fremtida di» - Jostein. 600 elever foran Stortinget våren 2014 Fakkeltog i.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Politisk påvirkning.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Utdanningspolitisk dag 30.April 2009 Sola strandhotell.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
LaH Akershus Rapport 2016.
Migrasjonshelse, rådslag 2
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Målsetninger som fungerer
Styring, økonomi og oversikt
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

Astrid Grydeland Ersvik Helsesøster som samfunnsaktør Årsmøte/fagdag LaH NSF Møre og Romsdal 18.januar 2013 Astrid Grydeland Ersvik Leder LaH NSF lah@sykepleier.no www.sykepleierforbundet.no/helsesostre

Agenda: Nytt fra LaH NSF Hvordan kan dere gi ledere, politikere og administrasjon et godt beslutningsgrunnlag? Mer konkret: et verktøy for å lage en sak eller en presentasjon

Nytt fra LaH NSF Gla’meldinger fra myndighetsnivå: Det blir nasjonale faglige retningslinjer for helsestasjon og skolehelsetjenesten Forskriftsarbeidet fortsetter Nasjonalt tilsyn med helsestasjonen i 2013

Hva jobber vi blant annet med: Utprøving av etterutdanningstilbudet Helsesøster som samfunnsaktør Sluttevaluering Pilot helsestasjon og skolehelsetjeneste Spesialistgodkjenning (HOD/Hdir) Pilot regnskapsføring lokale faggrupper

Hva jobber vi blant annet med: Media: Undervektige barn og unge (Aftenposten, Dagbladet Magasinet) «Skrikekurer» (Aftenposten, blogg http://www.babyverden.no/Nyheter/Mindre-grat-hos-barn-og-foreldre/ Folkehelsearbeidere, Vårt Land Klamydiatesting, Adresseavisen Slankepress, NRK, regionsaviser Høringer, noen aktuelle: Barneloven: beskyttelse mot vold og overgrep Barnevernloven: bla. styrket rettssikkerhet for barna i barnevernet Markedsføring av usunn mat Retningslinjer for barselomsorgen Adopsjonsloven Om kjærlighet og kjøletårn Innspill til NSF Valgkamp 2013 Oppfølging av Utviklingsstrategien

Helsesøsterkongressen Målet for kongressen er å bedre forståelsen for kulturmangfoldet helsesøstre møter i et samfunn i endring. Første påmeldingsfrist: 12.februar Poster? Frist 01.02. Årets helsesøster/Gylne penn? Frist 01.03.

Datoer å merke seg: 23.-25.april 2014: 23.-24.oktober 2013: Helsesøsterkongress 2014, Stavanger Balansekunst i hverdagen; fysisk aktivitet, vekt og ernæring 23.-24.oktober 2013: Lederkonferanse, Oslo

Oppfordringer! Artikler og Lederstafett i hver utgave av Tidsskriftet. Ta tastaturet fatt og skriv! Send til lah@sykepleier.no innen 6.januar, 6.mai, 6.september. Bruk nettsiden!

Helsesøster – en tydelig samfunnsaktør - fordi barn og unge trenger oss!

Kilder: Didaktisk relasjonsmodell, Smart-modell: Athenae AS Stikkordmanus: Retorisk Institutt Øvrige kilder: Spesialistgodkjenning av helsesøstre, LaH NSF

Helsesøster som samfunnsaktør- case De siste årene har kommunen kuttet i en rekke lovpålagte oppgaver. Lag en sak til ledelsen/kommunestyret med faglige argument og henvisning til aktuelt lov- og rammeverk.

Helsesøster som samfunnsaktør, læringsmål Kunnskaper: kunne begrunne behov for ressurser Ferdigheter: kunne skrive en sak Holdninger: anerkjenne rollen som samfunnsaktør

Helsesøster som samfunnsaktør, metodikk Didaktisk relasjonsmodell Smart-modellen (målformulering) Modell for saksfremlegg Case i grupper Eksempler i plenum METODENE JEG SKAL GI DERE EN SMAKEBIT AV, ER: DET MÅ SIES AT DERE KUN FÅR ET OVERFLADISK INNBLIKK I DISSE METODENE. EN FULLGOD OPPLÆRING I DETTE VILLE KREVD FLERE DAGER. DEN DIDAKTISKE RELASJONSMODELLEN OG SMART-MODELLEN HAR VI KONSEKVENST BENYTTET I LAHS PILOTPROSJEKT , OG I PILOTKOMMUNENE – BLANT ANNET SOM HJELPEMIDDEL FOR Å UTVIKLE KOMPETANSEPLANER OG VURDERE KOMPETANSETILTAK. MODELLEN FOR SAKSFREMLEGG ER NY OGSÅ FOR MEG. DET KAN VÆRE EN NYTTIG, RYDDIG OG EFFEKTIV MÅTE Å STRUKTURERE ARBEIDET MED ET SAKSFREMLEGG PÅ – ENTEN DET SKAL SKJE MUNTLIG ELLE ROGSÅ SKRIFTLIG. DET ER INGEN ABSOLUTT FASIT, MEN ET BIDRAG TIL STRUKTUR – SOM HAR VIST SEG Å VÆRE EFFEKTIV I MANGE SAMMENHENGER. DERE SKAL FÅ JOBBE LITT SAMMEN OG TIL SLUTT SKAL VI DELE NOEN AV ERFARINGENE DERE GJØR DERE UNDERVEIS I DAG.

Didaktisk relasjonsmodell   DA SKAL VI SE PÅ DIAMANTEN, ELLER DEN DIDAKTISKE RELASJONSMODELLEN. DEN ER ET NYTTIG ANALYSEVERKTØY BÅDE I FORHOLD TIL DET CASET DERE SKAL JOBBE MED ETTERPÅ, I FORHOLD TIL UTARBEIDELSE AV KOMPETANSEPLANER – OG I FORHOLD TIL UTVIKLING AV ENKELTTILTAK. JEG GIR HER EKSEMPLER PÅ HVORDAN DERE KAN BENYTTE MODELLEN I FORHOLD TIL PROSESSEN MED Å LAGE EN SAK. FORMÅL HVEM SKAL SAKEN – I DETTE TILFELLET – RETTE SEG MOT, HVILKEN SITUASJON TAR DEN UTGANGSPUNKT I, OG HVA ØNSKER MAN Å OPPNÅ MED DEN SAKEN SOM NÅ SKAL FREMMES? TIL HJELP I MÅLFORMULERINGENE, SKAL VI SE PÅ SMART-MODELLEN (NESTE SLIDE). SÅ TILBAKE TIL DIAMANTEN, OG INNHOLDSDELEN: BESKRIV I STIKKORD HVA INNHOLDET I SAKEN SKAL VÆRE – DERE SKAL SENERE FÅ BESKRIVE DETTE GRUNDIGERE. DENNE SAKEN OMHANDLER…. DEN TAR UTGANGSPUNKT I ….. SITUASJON, KOMMUNALE VERDIER, LOVGRUNNLAG, KOMMUNALT PLANVERK ARBEIDSMETODER: SKAL DERE JOBBE I GRUPPER, BRUKE REFLEKSJONSNOTAT, FORDELE OPPGAVER OG ANSVAR, HVEM SKAL LEGGE FREM RAMMEFAKTORER: RESSURSER, ØKONOMI, PERSONELL, TID, LOKALITETER, TILGANG MM DELTAKERFORUSETNINGER: DE SOM DELTAR I PROSESSEN - HVEM ER DERE, HVA ER STYRKENE I DETTE ARBEIDET? DE SOM SKAL FÅ PRESENTASJONEN – HVEM ER DE, HVA KAN OG VET DE, HVILKE MENINGER KAN DE TENKES Å HA? EVALUERING EVALUERING UNDERVEIS FOR Å EVT. KORRIGERE ARBEIDET EVALUERING AV SLUTTPRODUKTET: SAKEN7PRESENTASJONEN OG RESULTATET. OPPNÅDDE VI DET VI ØNSKET? HVIS IKKE, HVORFOR? Modellen ble utviklet av Bjørndal og Lieberg ved Universitetet i Oslo i 1978

SMART-MODELLEN, til hjelp i målformuleringen HVA I PRAKSIS S - SPESIFIKT Er det tydelig hva som skal oppnås? Ikke en god hensikt, men et tydelig mål M - MÅLBART Hvordan vet vi om målet er nådd – lar det seg måle? A - AKSEPTERT Er dette noe dere er enige om – er det akseptert at det er dit vi skal? R – REALISTISK Er det mulig å oppnå målsettingen – og ligger det en utfordring i dette som gir dere noe å strekke seg etter? T – TIDSAVGRENSET Angir målet noe om når dette skal være gjennomført?

Eksempel Prosess Presentasjon Mål: etablere en ny helsesøsterstilling Innhold: saksfremlegg og presentasjon i kommunestyret Arbeidsmetoder: refleksjon, stikkordmanus, innhente statistikk, fakta/forskning, Rammefaktorer: tidsramme til forberedelse og fremlegg, ansvarsfordeling, evt. økonomi, teknikk Deltakerforutsetninger: kunnskap om tjeneste, lov og rammeverk, lokale forhold. Behov for ekstern bistand? Hvem presenterer? Evaluering: underveis – er vi der vi skal? Mål: etablere en ny helsesøsterstilling Innhold: fakta, statistikk, ROS-analyse Arbeidsmetoder: saksfremlegg og presentasjon i kommunestyret Rammefaktorer: tidsramme, teknikk, hvem presenterer Deltakerforutsetninger: politikere i ulik alder/begge kjønn, med begrenset kunnskap om tjenesten, stramt kommunebudsjett Evaluering: på selve saksfremlegget, på resultat

Helsesøster som samfunnsaktør- case Grupper a 3 Diamanten-15 min De siste årene har kommunen kuttet i en rekke lovpålagte oppgaver. Lag en sak til ledelsen/kommunestyret med faglige argument for en ny helsesøsterstilling, og med henvisning til aktuelt lov- og rammeverk.

Didaktisk relasjonsmodell   Modellen ble utviklet av Bjørndal og Lieberg ved Universitetet i Oslo i 1978

Pause fra 1315-1330

Stikkordmanus Disposisjon fremlegg Disposisjon forberedelse 1 INNLEDNING 4 2 BAKGRUNN 3 TESE/BUDSKAP ARGUMENTER (påstand + bevis) MOTARGUMENT 5 AVSLUTNING

Tese/budskap Mitt budskap er løsningen på et problem Kort, klart og konkret BUDSKAPET ER DET LOV Å FREMFØRE MED ET SMIL! I EN SKRIFTLIG SAK ER DET VANSKELIGERE Å BRUKE SMIL, MEN BUDSKAPET MÅ HA EN SCHWUNG! ET OPTIMALT BUDSKAP BØR VÆRE PÅ MAX. 7 ORD (MEN INGEN ABSOLUTTER).

Argumenter (3 - logos, ethos, pathos) Påstand A Kommunen bryter lov og forskrift Bevis A1 Tilbyr ikke… Bevis A2 Nye oppgaver Bevis A3 Ingen ressursøkning siden…. Påstand B Helsesøster har kompetanse barn og unge trenger Bevis B1 Skreddersydd utdanning Bevis B2 Tett på målgruppen Bevis B3 Statistikk/fakta Påstand C Bevis C1 Bevis C2 Bevis C3 Motargument Utgifter/andre mer presserende behov Bevis R1 Bevis R2 Bevis R3 ARGUMENTENE BØR VÆRE FÅ OG GODE – HELST TRE. TRE HAR VIST SEG Å VÆRE MAX DET VI KLARER Å HUSKE I ETTERKANT. ET ARGUMENT BESTÅR AV EN PÅSTAND OG BEVIS; OGSÅ HER MAX. 3 ARGUMENTENE BØR BÅDE APELLERE TIL FORNUFTEN (LOGOS) OG HJERTET (ETHOD/PATHOS). I KOMMUNALE SAKSFREMLEGG BØR NOK LOGOS DOMINERE…., MEN I ET MUNTLIG FREMLEGG KAN DU TILLATE DEG Å APELLERE MER TIL FØLELSENE OG HJERTET – MEN IKKE OVERDRIV! KOM OGSÅ EVT. MOTSTAND I FORKJØPET OG BELYS ET FORVENTET MOTARGUMENT, FØR BEVIS MOT DETTE.

Bruk konkrete eksempler! Manglende måling av hodeomkrets første leveuker-uoppdaget hjernesvulst Kun vi ser barn regelmessig første leveår. For lang tid mellom: oppdager ikke vold, omsorgssvikt Forsinkede vaksiner – smitterisiko Vær etterrettelig, faktabasert og troverdig! Det er lov (og klokt) å også appellere til hjertet…. IKKE VÆR REDD FOR Å BRUKE KONKRETE EKSEMPLER.

Bakgrunn Skape velvilje, tillit og troverdighet Presentere problemer/trusler, kjente fakta Etablere et felles ståsted Kontroversiell tese/budskap trenger noe lengre bakgrunn BAKGRUNNEN ER DEN SAKLIGE, FAKTABASERTE DELEN AV FREMLEGGET. HER SKAL DU VÆRE «TRAUST METEOROLOG» – DVS. IKKE KOMME MED PÅSTANDER ELELR STERKE UTSAGN, MEN FAKTA. DU SKAL SKAPE VELVILJE, TROVERDIGHET OG TILLIT TIL AT DU KAN DET DU SNAKKER ELLER SKRIVER OM.

Innledning Skape interesse! Skriftlig: I muntlige presentasjoner; vær gjerne personlig, direkte, gjør stoffet du skal presentere gjenkjennelig, Spør Eks. dere har sikkert et bilde av helsesøster som… Vet dere hvor mange barn som hver dag… Skriftlig: lokale eksempler (anonymiserte) konkret gjenkjennelig SÅ SKAL DU SKRIVE INNLEDNINGEN! NÅ HAR DU GRUNNLAGET FOR SAKEN DU SKAL LEGGE FREM. INNLEDNINGENS OPPGAVE ER Å SKAPE INTERESSE.

Avslutning Gjenta tesen/budskapet Knytt til innledningen Oppfordring til handling Eksempelvis: Vi foreslår derfor opprettelse av 100 % helsesøsterstilling. Dette med bakgrunn i de utfordringene vi har beskrevet…. En ny helsesøsterstilling vil bidra til …. (budskapet) TIL SLUTT SKRIVER DU AVSLUTNINGEN. HER GJENTAR DU BUDSKAPET DITT, KNYTT AN TIL DET DU SA I INNLEDNINGEN – OG LEGG INN EN OPPFORDRING TIL KONKRET HANDLING. EKSEMPELVIS….. LA OSS OPPSUMMERE DET VI NÅ HAR VÆRT GJENNOM: FØRST MÅ VI FORMULERE TESEN/BUDSKAPET SÅ KORT OG PRESIST SOM MULIG SÅ MÅ VI SAMLE ARGUMENTER, FOR UTEN ARGUMENTER KAN VI IKKE OVERBEVISE NOEN. DET KAN VÆRE NYTTIG Å SAMLE ARGUMENTER – SOM ALTSÅ BESTÅR AV PÅSTAND + BEVIS) BÅDE FOR OG I MOT EN SAK. PÅ DEN MÅTEN OPPDAGER VI SVAKHETENE OG RISIKOEN LIGGER I VÅR EGEN ARGUMENTASJON. DET ER VANLIG Å KOMBINERE NYTTEARGUMENTER (LOGOS) MED MORALSKE/FØLELSESMESSIGE ARGUMENTER (ETHOS/PATHOS). DET ER JO VANLIG Å HEVDE AT NOE ER PRAKTISK, BILLIG, LETT TILGJENGELIG, DRIFTSSIKKERT ELLER NØDVENDIG, OG AT DET SAMTIDIG GIR ANSEELSE, BEUNDRING, STATUS, NYTELSE ELLER LYKKE. HELLER ENN Å BRUKE EN MASSE ARGUMENTER BØR VI SATSE PÅ 3 SOM ER HOLDBARE OVERFOR MÅLGRUPPEN HUSK AT ARGUMENTER OG PÅSTANDER MÅ VÆRE UNDERBYGD MED KLARE BEVIS: FAKTA/STATISTIKK SITATER/REFLEKSJONER EKSEMPLER/SAMMENLIGNINGER ALLE EKSEMPLER BØR DREIE SEG OM NOE SOM TILHØRERNE SELV HAR OPPLEVD ELLER HØRT OM. SAMTIDIG BØR DE INNEHOLDE NOE NYTT OG SPENNENDE. EKSEMPLENE BØR IKKE VÆRE FOR OMSTENDELIGE. DE MÅ RASKT, KLART OG LOGISK KUNNE KOBLES TIL PÅSTANDEN HVIS DU BRUKER AUTORITETSBEVIS I FORM AV FAKTA ELLER STATISTIKK, MÅ DU ALDRI BLØFFE. DU MÅ VERIFISERE DINE FAKTA, ELLERS RISIKERER DU Å MISTE TROVERDIGHET. AVSLUTT MED OPPFORDRING TIL HANDLING ELLER OPPFØLGING. VÆR REALISTISK OG KONKRET! DA SKAL VI TA EN PAUSE FØR VI IGJEN GÅR SAMMEN I GRUPPER OG JOBBER OSS GJENNOM ET STIKKORDMANUS.

Pause fra 1415-1430

Helsesøster som samfunnsaktør- case De siste årene har kommunen kuttet i en rekke lovpålagte oppgaver. Lag en sak til ledelsen/kommunestyret med faglige argument for en ny helsesøsterstilling, og med henvisning til aktuelt lov- og rammeverk. Grupper a 3 Stikkordmanus Oppsummering i plenum, 2-3 eksempler NÅ HAR DERE VED HJELP AV DIAMANTEN KARTLAGT MÅLGRUPPE OG FÅTT EN OVERSIKT OVER HVORDAN ARBEIDET MED SAKEN SKAL LEGGES OPP – DERE HAR EN PLAN! NÅ SKAL DERE JOBBE MED STIKKORDMANUSET, OG GI LITT MERE «KJØTT PÅ BEINA» TIL PLANEN, OG SELVE SAKEN. BRUK STIKKORDMANUSET, OG HUSK AT DERE I ARBEIDET MED DET SKAL STARTE MED: TESEN/BUDSKAPET ARGUMENTENE BUDSKAPET, SÅ INNLEDNINGEN, OG TIL SLUTT AVSLUTNINGEN NÅR DERE SKRIVER/HOLDER SELVE FREMLEGGET, KOMMER PUNKTENE I DENNE REKKEFØLGEN (NESTE SLIDE):

Stikkordmanus Disposisjon fremlegg 1 INNLEDNING (4) 2 BAKGRUNN (3) 3 TESE/BUDSKAP (1) 4 ARGUMENTER (påstand + bevis) MOTARGUMENT (2) 5 AVSLUTNING (5)

Helsesøster – en tydelig samfunnsaktør - fordi barn og unge trenger oss!

God helg!