Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Advertisements

Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Lillehammer 25. September 2012
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Elev- og virksomhetsbasert vurdering i Kunnskapsløftet
Tidlig innsats for livslang læring
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Individuell vurdering
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Lokal arbeidstidsavtale
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Sagt om utdanning….
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Ledelse av læringsprosessen
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven

VURDERING - SOM ETT AV FLERE VIRKEMIDDEL FOR Å SKAPE ENDRING •St.meld. nr. 16 ( )… og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring –manglende evalueringskultur i norsk skole (opplæring). –utilstrekkelig oppfølging av elevene (lærlingene og lærekandidatene). Stortingsmeldingen pekte på at dette kan ha ført til redusert faglige utviklingsmuligheter for elever, lærlinger og lærekandidater.

ENDRINGER •Utdanningsdirektoratet fikk i oppdrag fra KD å foreslå endringer i bestemmelsene om individuell vurdering i forskriften til opplæringsloven og privatskoleloven. •Forslag til forskriftsendringer ble lagt ut på høring i november 2008 med høringsfrist april 2009.

INTENSJONER MED ENDRINGENE •Gjøre reglene klarere og lettere tilgjengelig for skoleeiere, skoleledere, lærere, elever, lærlinger, lærekandidater, lærebedrifter og andre som er i kontakt med opplæringen. •Få et regelverk som tydeliggjør vurdering som redskap for motivasjon og læring. Vurdering som redskap for læring og ikke bare som redskap for å vurdere læringen.

ENDRINGER PÅ TRE NIVÅ 1. Strukturelle endringer i forhold til kapittelinndelingen i forskrift til opplæringsloven 2. Strukturelle endringer i organiseringen av kapittel om individvurdering 3. Innholdsmessige endringer

1. Kapittelinndelingen •Ett felles kapittel for bestemmelsene om individuell vurdering i grunnskolen og i videregående opplæring. •Ett eget kapittel om individuell vurdering i grunnopplæring særskilt organisert for voksne.

2. Organiseringen •Inndelingen i kapittel 3 bygges opp med utgangspunkt i de sentrale prinsippene underveisvurdering og sluttvurdering ikke med utgangspunkt i vurdering med- og uten karakter som i dag. Et forsterket fokus på læring og mestring

3. Innhold •Styrke elevens, lærlingens og lærekandidatens rettigheter –Grunnlaget for vurdering skal være kjent og tilgjengelig for eleven, lærlingen og lærekandidaten. •Egen bestemmelse om egenvurdering –Eleven, lærling og lærekandidaten skal kunne delta aktivt i vurderingen av eget arbeid, kompetanse og faglig utvikling.

3. Innhold (forts.) •Tydeliggjøring av formålet med vurdering og grunnlaget for vurdering. –Se vurdering i forhold til læring og motivasjon. –Hensikten med underveisvurdering, sluttvurdering og relasjonen mellom disse. –Grunnlaget er kompetansemålene for faget i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. –Skolen og bedriften skal legge til rette for å få tilstrekkelig grunnlag for at vurdering kan gjøres.

3. Innhold (forts.) •Styrking av underveisvurdering og vurdering for læring. –Underveisvurdering fremheves i større grad enn i gjeldende regelverk og blir et ordnende begrep. –Det innføres en halvårsvurdering for lærlinger og lærekandidater. Her skal disse få en vurdering av kompetanse og veiledning i forhold til videreutvikling hvert halvår.

3. Innhold (forts.) •Føring av fravær på vitnemålet også i grunnskolen. –Vil kunne brukes av videregående skoler og gi en indikasjon på om dette er en person som hadde mye fravær i grunnskolen. • Tydeliggjøring av krav til dokumentering. –Det er foreslått at skoleeier avgjør hvilke krav som skal stilles til dokumentering av underveisvurdering.

HØRINGSUTTALELSENE Fire klare tendenser: 1.Ett kapittel for grunnopplæringa og ett kapittel for voksne. 2.Underveis- og sluttvurdering som ordnende begrep (læringsfremmende vurdering). 3.Misnøye med kravet til dokumentasjon av underveisvurdering (skoleeiers rett til å fastsette form og innhold) – ønske om nasjonale standarder. 4.Vurderingskompetansen i skole og bedrift må styrkes.

BEDRIFTSOPPLÆRINGEN SPESIELT •§3-10 Privatistar - praksiskandidat = privatist med egen eksamen og rett til dokumentasjon (§3-37 Rett til dokumentasjon). •§3-47 Fag- og sveineprøve – som hovedregel i den bedriften opplæringen har foregått (også kompetanseprøven §3-48). •§3-55 Prøvenemnd for fag- og sveineprøve – krav til vurderingskompetanse som før (ikke lærere).

GJENNOMGÅENDE DOKUMENTASJON •Høringsinstansen ble bedt om å gi tilkjenne sitt syn på om det bør forskriftsfestes en ordning med gjennomgående dokumentasjon og hva dokumentasjonen eventuelt skal inneholde. •Av de førti (40) instansene som har uttalt seg har trettitre (33) uttrykt seg positivt mens fem (5) går i mot og to (2) er nøytral. •Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag av KD å vurdere SRYs ønske om en gjennomgående dokumentasjonsordning. Innstillingen overleveres KD den 20. mai.

•Bruk av mappe i underveis- og sluttvurderingen i skole –Ingen eksamen etter to år i skole •Mappe som en del av fag- og svenneprøven og kompetanseprøven –Resultat av arbeid under veis i læretiden teller med eller tas hensyn til i sluttvurderingen •Faglig leder/ instruktør deltar i utformingen av fag-/ svenneprøve og kompetanseprøven –Den som gir opplæring er med på å utforme sluttprøven og er med på å gi sluttvurdering •Forpliktende samarbeid mellom skole bedrift og prøvenemnder i vurderingsarbeidet – ”vurderingsteam” –Lærings- og utviklingsteam (LUT) VANDREBOKAS VURDERINGSFORM (iht. søknaden om dispensasjon fra forskriften)

VANDREBOKAS VURDERINGSFORM (forts.) •Styrker –Helhet og sammenheng i i den opplæring som gis både i skole og bedrift (LUT) – mappen er ”limet” - en form for gjennomgående dokumentasjon av opplæring. –Elev, lærling og lærekandidat trekkes aktivt inn i egen læreprosess og vurdering av eget arbeid. •Utfordringer - forhold som avviker fra forskriften –Instruktør deltar i prøvenemnda (både opplæring, utforming av prøven og vurdering). –Tellende underveisvurdering.

•Den som gir opplæring, utformer prøven og vurderer –Rettssikkerhetsproblematikk (sympati/ antipati) •Utkvittering av kompetanse under veis (tellende underveisvurdering) –Fragmentering av kompetanse VANDREBOKAS VURDERINGSFORM (forts.)

FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN (NOU 2008:18) (forts.) For å møte utfordringene på elev- og lærlingvurderingsfeltet mener Karlsenutvalget at det må satses på: –forsterket vurderingspraksis i skole og lærebedrift –videre utvikling av kunnskap om vurderingspraksis som fremmer læring og bidrar til å utvikle kompetansen hos elever og lærlinger. Et sentralt element må være at eleven og lærlingen aktivt er med og vurderer eget arbeid –videre utvikling av vurderings- og dokumentasjonspraksis som bidrar til å sikre sammenheng mellom opplæringen i skole og lærebedrift

–en gjennomgang av tilbudet om kompetanseheving i elev- og lærlingvurdering til lærere og instruktører med tanke på å øke omfanget av effektiv erfarings- og kompetansespredning, for eksempel koblet til det nasjonale kompetansenettverket for elev- og lærlingvurdering –et utviklingsarbeid som tar sikte på å finne måter for å benytte kunnskapen til prøvenemndene systematisk for å øke kvaliteten på og innsynet i opplæringen FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN (NOU 2008:18) (forts.)

–å legge til rette for arenaer for prøvenemnder for å etablere sensurfellesskap og systematisk refleksjon rundt prøvenemndsarbeid, både inn-ad i de enkelte fagområdene og på tvers av fagområder på generelt grunnlag –å legge til rette for og etablere arenaer for systematisk refleksjon rundt faglige standarder, både innad i de enkelte fagområdene og på tvers av fagområder på generelt grunnlag

•Evaluering av vurderingsprosjekt –Vandreboka med LUT –Bedre vurderingspraksis –Forslag fra faglig råd for bygg- og anleggsteknikk og Faglig råd for teknikk og industriell produksjon •Egen St.meld. om kompetanse i løpet av våren VIDERE ARBEID MED VURDERING