Avdeling for klinisk IKT, kunnskaps- og prosesstøtte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Advertisements

“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Samhandling i kommunene mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten.
Elektronisk samhandling
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Nytt østfoldsykehus.
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Sykehuset Innlandets satsingsområde
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Elektroniske Behandlingslinjer…og bedre skal det bli……
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Samhandling Samhandlingsutvalg – Kommuner og Helseforetak Nasjonalt Pilotsykehus.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Pasientforløp alkohol
Møte i samhandlingsnettverket kommunene og St. Olavs Hospital Tema – Barn og unge Nye reviderte retningslinjer mellom St. Olavs Hospital og kommunene Ved.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! EPJ-prosjektet Delprosjekt Løsning Prosedyrer og brukerveiledninger
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold.
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
RIS-metoden for prosessforbedring
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Kvalitetsindikatorer St. Olavs Hospital HF
Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)
Skype for Business i pasientbehandling
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Avdeling for klinisk IKT, kunnskaps- og prosesstøtte Behandlingslinjer - kliniske arbeidsprosesser og behov for elektronisk beslutningsstøtte Gro Sævil Helljesen 22 september 2010 Avdeling for klinisk IKT, kunnskaps- og prosesstøtte Helse Sør-Øst RHF

Elektronisk integrering av kunnskapsbasert praksis og behandlingslinjer....til det beste for pasientene!! Best practice Best process Best results Vi må tenke nytt og frigjøre oss fra gamle systemer og tenkemåter

Hva styrer vi etter når vi mangler elektroniske prosess- og resultatdata? Driver vi management? Hvordan styre & planlegge? Hva vet vi om ressursutnyttelse? Hvordan utøve kontroll? Hvordan sikre faglig kvalitet? Hva vet vi om ventetider og ledetider? Brukerperspektiv – har vi koordinerte tjenester? Hva vet vi om pasientsikkerheten? Hva er det egentlig vi holder på med?

Paradigmeskifte – i helsetjenesten Pasienten som resultatbærer Helsetjenesten er knyttet til tradisjonell organisatorisk tenkning der den organisatoriske enheten/avdelingen er resultatbærer og ikke pasienten og forløpstankegang (system, prosess, variasjon”) Paradigmeskifte: Pasienten, pasientgrupper og pasientforløp som resultatenhet/resultatbærer PASIENTEN SOM DATABÆRENDE ELEMENT

Normativt Deskriptivt Elektroniske behandlingslinjer kopler det forskningsbaserte, klinisk praksis og pasientens behov Normativt Deskriptivt Nasjonale retningslinjer, prosedyrer og faglig evidens, inkludert internasjonal evidens + Aktuell kontekst Ressurser, lokaler, utstyr, geografi, logistikk etc. Behandlingslinjer Planlagt og forventet pasientforløp for en definert pasientgruppe, forankret i faglig evidens, effektiv ressursutnyttelse og målbare resultater. Tilpasset et bestemt HF med aktuelle kommunehelsetjenester og rehab.institusjoner + Aktuell pasient Individuell helsetilstand, behov, ressurser etc Behandlingsplan Individuell behandlingsplan for aktuell pasient Behandlingsforløp Pasientens gang gjennom helsetjenesten og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer sett fra behandlers ståsted (inkluderer ulike behandlingsteam og enheter =behandlingskjede) Pasientforløp Beskrivelse av pasientens gang, fra symptomer oppstår, gjennom helsetjenesten og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer, sett fra pasientens perspektiv Læringssirkel

PUBLISERINGSLØSNINGER Elektroniske behandlingslinjer Normativt Input til PAS/EPJ KURVE KJERNEJOURNAL PROSEDYRER PUBLISERINGSLØSNINGER ETC INPUT utføring Deskriptivt Nasjonale retningslinjer, prosedyrer og faglig evidens, inkludert internasjonal evidens + Aktuell kontekst Ressurser, lokaler, utstyr, geografi, logistikk etc. Behandlingslinjer Planlagt og forventet pasientforløp for en definert pasientgruppe, forankret i faglig evidens, effektiv ressursutnyttelse og målbare resultater. Tilpasset et bestemt HF med aktuelle kommunehelsetjenester og rehab.institusjoner + Aktuell pasient Individuell helsetilstand, behov, ressurser etc Behandlingsforløp Pasientens gang gjennom helsetjenesten og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer sett fra behandlers ståsted (inkluderer ulike behandlingsteam og enheter =behandlingskjede) Pasientforløp Beskrivelse av pasientens gang, fra symptomer oppstår, gjennom helsetjenesten og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer, sett fra pasientens perspektiv Læringssirkel

Prosessmodellering og elektronisk støtte – nødvendig i fremtiden Hvilke labprøver og undersøkelser skal taes og når Nødvendig Kontroll - elektronisk generert Epikrise Beste praksis? Kunnskapsasert ? Hovedbehandlings-vei ADL Rehabilitering Hva virker? Hategrad? Henvisning Hvor sende? Elektronisk oppslagsverk Besutnings-støtte Behandlingsforløp/pasientforløp Forebygging Symptomer (Pasienten) Vurdering Henvisning (PHT) Diagnosti- sering (PHT/HF) Behandling (PHT/HF) Rehabilitering (PHT/HF) Oppfølging (PHT/HF) Pasientopplæring og pasientinformasjon Relevant info til pasientene om sykdom elektronisk tilgang Empowering the patient Dokumentasjon Oppstartdokument Symptomer, forekomster og årsaker Overordnet flytskjema Kunnskapsgrunnlag og forskning (Linker) Prosedyrer og annen informasjon (Linker) Resultater og målinger Hva er nyttig for fastlegen og PHT? Kompetanse-overføring Hvilke indikatorer måle på? Verdikompasset (Nøkkeltall) Kontinuerlige målinger (SPC) Ventetider Kunnskaps basert praksis Hva er beste praksis nasjonalt og internasjonalt? Emnestruktur Terminologi Standarder Grensesnitt Behandlingslinjeansvarlig lege: Kontaktperson: Godkjent dato: Hvilke rapporter generere?

Black box ? ? output input Prosesser ”Black box”

KAPP-Detaljdata på pasientnivå (bedre enn dagens journal)

Trinnvis elektronisk datafangst Eksisterende datagrunnlag Innlagte Intensiv Operasjon/anestesi Røntgen Lab Blodbank Mikrobiologi Strykninger på operasjon Intern poliklinikk Trinn 2 Eksisterende datagrunnlag Patologi Fysioterapi Postoperativ Hjerteintensiv Fødeenhet Liggetid Akuttmottak Avviksmeldinger Medisinske registre Ambulanse Trinn 3 Generere nytt datagrunnlag Prosessdata tidsregisteringer og ventetider, flyt Behandlingstyngde Pasienttilfredshet Funksjonsevne Dyre implantater Dyre medisiner Dyrt med. forbruksmateriell ”Strekkoder” ”RFID/Tilsvarende”

Nøkkel resultater - pasientgruppenivå automatisk elektronisk generert AKTIVITET I DAGLIGLIVET ADL EQ5D PASIENT TILFREDSHET Tilfredshet hos pasienter = % Informasjon Involvert Ventetider Koordinerte tjenester Klager og skader KLINISKE RESULTS Komplikasjoner = % Reoperasjoner = % Ventetid Mortaliet =0 Morbiditet etc. RESSURSUTNYTTELSE Preoperativ tid timer = Liggedager Totalpasienter = Sammme dags innleggelse = Reinnleggelser = antall KPP

Gjennomsnittlig preoperativ LOS Identifisere viktige KPIs for pasientgrupper Preoperativ timer (automatisert SPC-kurver) (DRG 257, 258, 259, 260 N=56) mastectomi and breast conserving surgey 2006 (n=171) and 2007 (n=148) Gjennomsnittlig preoperativ LOS redusert fra 22,6 timer til 6,4 timer 2007 for reflection and follow up SDA started 15. Mai 2006 46 % improvement 2006 2007

Organisasjonsutvikling Driveren i organisasjonsutvikling er kollektiv refleksjon over egen praksis Den primære virkningsmekanismen er å tilbakeføre data til det systemet som samlet utfører en helhetlig oppgavestrøm

”Time management” automatisk generert Motatt datokl. Vurdert datokl. Dato polikliniske konsultasjoner/Lab/Rtg Dato hofteskole Henvisninger Vurdering av henvisninger Poliklinisk utredning Hofteskole Etterspørsel Antall per mnd (sesongvariasjoner) Trend og prognose (Økning/minkning) Retur fastlege, avslag på henv. (kategrorisering) Tid vurdering Ofte en serie av labprøver, billeddiagnsotikk og undersøkelser Ledetider lab Type prøver Ledetider bilediagnostikk Typer undersøkelser Ledetider polikliniske undersøkelse Type underøkelser Tid vurdering av henvisninger Ventetid(er) Ventetid(er)

Hvis jeg var sykehusdirektør ville jeg ønske at jeg hadde minimum følgende ”på bordet” real time for daglig monitorering Akuttmottak Hvor mange pasienter finnes der Hvor lenge har de ventet? Hvilke tentative diagnoser? Hva er kompetansen for å ta hånd om pasientene? Hvilken kapasitet har operasjonsenheten for det som venter? Operasjonsstuen Går dagens program som planlagt? Hvor mange tilgjengelige senger finnes? Hvor mange skrives ut i dag kl12.00? Kl 14.00? Hvor mange skrives ut i morgen? Hvor mange pasienter følger behandlingslinjen, der det foreligger? Hvordan følger personalet opp i forhold til dette? Etc….. Mortalitet som helhet og for enkelte grupper Infeksjoner (antall, type) Komplikasjoner Etc.etc

Dagens situasjon Morgendagens situasjon Sykehusene vet ikke hva de trenger Dagens situasjon Leverandører kan undervurdere kompleksiteten Morgendagens situasjon

Architectural Overview Clinical Workflow Suite: Incorporating: Results Viewer, Clinical Documentation, Electronic Orders, Disease Management , Whiteboard, Bed Management and Others Capture and report on information Messaging capabilities Clinical Data Repository: Designed to store clinical information Utilised by Concerto applications and often populated via Rhapsody Flexible data modeling, storage and retrieval 19

Virksomhet og IT - løsninger 20 Virksomhet og IT - løsninger Virksomhet Virksomhets arkitektur Aktiviteter Arbeidsflyt Entiteter/ dokumenter Forretningsaktører IT Løsninger Informasjonsflyt Forretningsobjekter Brukere Meldinger/ operasjoner Interaksjonsdiagram Informasjons arkitektur Applikasjoner Brukergrensesnitt Applikasjonsservere Database Grensesnitt, integrasjonsserver, mellomvare System arkitektur Sammenhenger Foretningsprosesser understøttes av it, direkte (automatisering) eller indirekte Teknologi arkitektur Fysiske tjenere Disker Artbeidsstasjoner Nettverk Brannvegger 20