Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitale innbyggertjenester - målbilde

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitale innbyggertjenester - målbilde"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital utsending av ventelistebrev Digitalisering av dagens papirvedlegg

2 Digitale innbyggertjenester - målbilde
Helse Sør-Øst skal ta i bruk Digitale innbyggertjenester som: Understøtter den deltakende pasient Bidrar til høy kvalitet på utredningen, behandlingen og oppfølgingen som gis ved sykehusene Sikrer likeverdige tjenester til alle som mottar behandling i regionen Sikrer pasientsikkerhet og personvern Understøtter effektive arbeidsprosesser og gir bedre ressursutnyttelse og reduserte kostnader for sykehusene

3 OPPFØLGING OG BEHANDLING
2018 2019 2020 2021 SENERE Veikart Utvide innsyn Innsyn i journal og logg Prøvesvar INNSYN Timer, dialog og informasjon om timen Behandlingsrettet dialog E-konsultasjon Behandlingsretta skjema Digitale brev Oppstart tjeneste/pilot TIMER OG ADM Behandlingsretta skjema Skjema Fase 1 (administrative) Regional tjeneste etablert Tjeneste i MinJournal erstattet OPPFØLGING OG BEHANDLING

4 Hvorfor sende brev digitalt?
Helse Sør-Øst I dag: 3,3 millioner ventelistebrev 4,5 minutter print-pakk-send Fra 6,71 til 20 kroner i porto Over 2300 vedlegg Ved Digital utsendelse av ventelistebrev Spart tid Spart porto Brevet kommer raskere frem

5 Hvorfor kan vi ikke bare ha det som i dag?
Høsten 2016 ble det bestemt at Helse Sør-Øst skal starte sin digitale reise for løsninger ut mot pasient. Digitale innbyggertjenester ble etablert for å modernisere pasienttjenester. Så vi står rustet til å møte morgendagens utfordringer. Høsten 2018 kan digitaliseringsarbeidet starte. Vi må digitalisere det vi har på papir. Dette for å understøtter fremtidig løsning på helsenorge.no hvor brevet ikke lenger eksisterer og all informasjon gis knyttet til timetjenesten på helsenorge.no.

6 Type vedlegg i dag Type Formål Informasjon
Informere om diagnose, behandlingstilbud, sykehus, servicetilbud ol Skjema MRSA, Egenerklæring og sykdomsoppfølging Prøveglass Rekvisisjoner Brosjyrer Svarkonvolutter Retur av utfylt skjema

7 Type informasjon til pasient
Må informasjon Dette er informasjon om pasienten må få før konsultasjon for å komme riktig forberedt. Bør informasjon Nyttig informasjon som ikke er avgjørende for konsultasjonen, men som kan gis ved oppmøte eller linkes opp på nett. Kan informasjon Nyttig informasjon som ikke er avgjørende for konsultasjonen og kan oppsøkes ved nødvendig på nett.

8 Vedlegg/informasjon til pasient
Løsningen for digital utsending av brev realiseres i ny versjon av DIPS Classic. Det er ikke støtte for å legge til vedlegg i brevet utover frase funksjonalitet som benyttes i dag. Regional prosedyre for Fraser følges slik som i dag. Dokument: Fraser, opprette, redigere og bruke fraser_BV Helse Sør‐Øst ‐ regionale dokumenter/HSØ DIPS elektronisk pasientjournal Bekymring knyttet til at fraser kan slettes. Tiltak: I ny versjon av DIPS Classic vil det komme tilgangsstyring på fraser. Dette har vi bestilt og vil bli levert sammen med løsning for digital utsending av brev. Ferdig utviklet innen 1.november 2018, kommer sammen med DIPS Classic 7.4.

9 Hva sender vi med brevet
Prosedyre/inngrep/undersøkelse Hvordan inngrepet vil påvirke pasienten (like etter, og på sikt) Mulig risiko Viktige forberedelser Oppfølging etter behandling Skjema for informasjonsinnhenting Personopplysninger Sykehistorie/egenerklæring Praktisk informasjon Parkering Kart –veibeskrivelseEgenerklæring MRSA Forespørsel om deltakelse i studier og kvalitetsregistre

10 Hva vil det si å digitalisere dagens informasjon?
Vi må analysere Vi må gjøre en språkvask Vi må få en godkjenning Vi må rådføre oss med riktig kompetanse Kaste det gamle dokumentet Publisere i riktig kanal

11 Helseforetakets hjemmeside
Informasjonskilder i dag: ca Foldere, informasjonsark - papirbaserte Informasjon som er digitalisert som frase Hjemmesidene til helseforetakene Helsenorge.no Kvalitetssystemet(WEB) Informasjonskilder til pasientinformasjon Nasjonal helseportal Informasjon Rettigheter Diagnose +++ Selbetjeningsløsninger Nyttig informasjon om behandling Før-under-etter, samt praktisk informasjon om sykehusoppholdet HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside Ekstern webside (Masterdata) HF hjemmeside Helseforetakets hjemmeside Eksterne Interne Fraser DIPS Classic (minimumsløsning) Kvalitetssystemet Internt Fraser benyttes for å komplementerer brevet med viktig informasjon I dag ligger det pasient informasjon her, men det er startet en oppryddingsjobb

12 Før – under – etter behandling Pasientportal
Diagnoser Informasjon hentet fra helsenorge.no Før – under – etter behandling Timeavtaler Dialog Innsyn Pasientportal

13 Gevinster X = Tid som kan benyttes på andre pasientrelaterte oppgaver.
4,5 minutter Tid som kan benyttes på andre pasientrelaterte oppgaver. Brevet kommer raskere frem Sporbarhet på det digitale brevet Mer miljøvennlig Økt informasjonssikkerhet Sparte kostnader knyttet til materiell og porto X Antall brev sendt digitalt = Spart tid

14 Hva skal vi begynne med? Informasjon om prosjektet og verktøy for å digitalisere finner du her: innbyggertjenester-i-Helse-Sør-Øst.aspx

15 Er det noe dere lurer på?


Laste ned ppt "Digitale innbyggertjenester - målbilde"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google