Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)
Ulf Ljungblad, direktør, dr. med Gro Sævil Helljesen, R.N, M.Sc Truls Korsgaard, siv.ing., M.Sc Ledere, medarbeidere, kliniske team og prosessveiledere i 16 (nå 9) Helseforetak i Helse Sør-Øst Et mest mulig ensartet (standardisert) opplegg for utvikling, design og tilgjengeliggjøring av klinisk kunnskap, beslutningsstøtte og resultatoppfølging i Helse Sør-Øst

2 Felles designmal/layout åpningsbilde
Dette er et eksempel på hvordan vi designmessig ønsker at åpningsbildet for en behandlingslinje skal se ut. Antall bokser/piler og tekst vil selvfølgelig kunne varierer litt fra linje til linje, men for brukevennlighetens skyld er det viktig at vi tilstreber et mest mulig likt brukergrensesnitt. Det er også viktig at dere tenker på dette når dere utformer de underordnede flytskjemaene. Forslag til endringer sendes Truls Korsgaard Designet vil, basert på forslag, erfaringer og "beste praksis" oppdateres en gang i året. Behandlingsforløp/pasientforløp Symptomer Problem (Pasienten) Vurdering Henvisning (PHT) Utreding Diagnostisering (PHT/HF) Behandling (PHT/HF) Rehabilitering (PHT/HF) Oppfølging (PHT/HF) Dokumentasjon Kontaktinfo team Diagnose- og prosedyrekoder Beslutningstre behandlingsforløp (Inklusjon- og eksklusjon) Oversikt prosedyrer og annen informasjon Oversikt kunnskapsgrunnlag og evidens Resultater og målinger Målsettinger Verdikompasset (Nøkkeltall) Målinger (SPC) Behandlingslinjeansvarlig lege: Kontaktperson: Godkjent dato: 2

3 5-trinns metodikken Trinn 5 Trinn 4 Trinn 3 Trinn 2 Trinn 1
Kontinuerlig forbedring, målinger og revisjoner Trinn 5 Trinn 4 Modellering og implementering Trinn 3 Forbedring og redesign Trinn 2 Evidens og kunnskapsbasert praksis Oppstart BHL og team Trinn 1

4 Trinn 1 1.1 Definering 1.2 Teametablering 1.2 Rammebetingelser
Oppstart BHL og team Trinn 1 Velge ut og definere pasientgruppen Bestemme omfanget på behandlingsforløpet Utarbeide et beslutningstre, med hovedskilleveier, for pasienter som skal følge BHL Modellere det overordnede pasientforløpet 1.1 Definering Utnevne behandlingslinje-ansvarlig lege (BAL) Tildele prosessveileder (PV) Utnevne teammedlemmer 1.2 Teametablering Definere målsettinger Kartlegge betingelsene for endringsarbeidet (Sustainability) 1.2 Rammebetingelser Etablere teamavtalen

5 kunnskapsbasert praksis
Evidens og kunnskapsbasert praksis Trinn 2 Søke etter evidens og nasjonale ”guidelines” Evt. gjennomføre en risiko og mulighetsstudie Analysere egen praksis 2.1 Kartlegging Evt. foreta studietur 2.2 Diskusjon og refleksjon Diskutere og reflektere over egen praksis Bestemme forbedringsområder. Begynne definering av måleindikatorer i verdikompasset

6 Trinn 3 3.1 Redesign 3.2 System for målinger Forbedring og redesign
Kartlegge og "rydde" i eksisterende dokumentasjon for pasientgruppen, prosedyrer, infoskriv, skjemaer etc. Standardisere iht. nasjonale kliniske oppslagsverk Gjennomføre redesign av aktuelle arbeidsprosesser Utarbeide sjekklister for viktige arbeidsprosesser 3.1 Redesign Bestemme måleindikatorer i verdikompasset Starte kontinuerlig ”datafangst” Presentere utvalgte målepunker i SPC-diagrammer 3.2 System for målinger

7 Modellering og implementering
Trinn 4 Beskrive arbeidsprosessene i vertikale "swim-lanes" (BPMN) Modellere pasientforløpet Linke opp aktuell bakgrunnsinfo, kliniske prosedyrer, etc. 4.1 Modellering Evt. utarbeide kortversjon av behandlingslinjen (Coordinated Care Track) 4.2 Godkjenning og implementering Involvere, implementere og anvende Formelt godkjenne linjen Integrere BHL i introdusjonsprogrammer og opplæring Legge behandlingslinjen ut på intranettet/internett 4.3 Publisering

8 Kontinuerlig forbedring, målinger og revisjoner
Trinn 5 Kontinuerlig måling og oppfølging av resultater Gjennomføre fag-revisjoner (Cinical Audits) Gjennomføre evaluering av behandlingslinjen (Ref US SØ HF) Etablere nettverk og møtepunkter for videre utvikling av behandlingslinjen

9 Administrativ beslutningsprosess Forankring, utprøving og godkjenning Ansvar og roller
BAL/Avd.sjef BHL presenteres for kl.ledelse DLM Avd.sjef BAL/Team Avd.sjeff/BAL Avd.sjef/SL Prioriterer og beslutter BHL Utpeker BAL og team BHL utarbeides evidensbasert Godkjenning prosedyrer nye/reviderte BHL godkjennes i kl.ledelse Imple- mentering Kollegaer Hørings-og Testperiode Nye prosedyrer utarbeides/ gamle revideres. Handlingsplan utarbeides for når evt. resterende prosedyrer blir ferdig Vedlikehold og revisjon BHL tilgjengeliggjøres på intranett. Innspill fra : -støtteavd. -berørte avd -kollegaer Direktørens ledermøte (DLM) Behandlingslinjeansvarlig lege (BAL) Seksjonsleder (SL)

10 Et konsept for prosessorientert virksomhetsutvikling

11 Elektroniske behandlingslinjer = Kjernevirksomheten med fokus på kunnskapsbasert praksis, prosesser og samhandling Utgangspunkt definerte pasientgruppe: eks brystkreft, pneumoni Hjemme Sykehjem Hjemme Sykehjem Kommune- helsetjenester Utredning Behandling Innleggelse Diagnostikk Oppfølging Utskrivelse Kunnskapsbasert praksis og Brukermedvirkning Ressursbruk og aktiviteter knyttet til pasientforløpet (bla. KPP) 11 11 11

12 Normativt Deskriptivt Nasjonale + Aktuell kontekst Behandlingslinjer
Begrepsavklaringer Normativt Deskriptivt Nasjonale retningslinjer, prosedyrer og faglig evidens også internasjonal evidens + Aktuell kontekst Ressurser, lokaler, utstyr, geografi, logistikk etc. Behandlingslinjer Planlagt og forventet pasientforløp for en definert pasientgruppe, forankret i faglig evidens, effektiv ressursutnyttelse og målbare resultater. Tilpasset et bestemt HF med aktuelle kommunehelsetjenester og rehab.institusjoner + Aktuell pasient Individuell helsetilstand, behov, ressurser etc Behandlingsplan Individuell behandlingslinje for aktuell pasient Behandlingsforløp Pasientens gang gjennom helsetjenesten og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer sett fra behandlers ståsted (inkluderer ulike behandlingsteam og enheter =behandlingskjede) Pasientforløp Beskrivelse av pasientens gang, fra symptomer oppstår, gjennom helsetjenesten og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer, sett fra pasientens perspektiv Læringssirkel

13 Et verktøy er aldri bedre en personen som bruker det!


Laste ned ppt "Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google