Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skype for Business i pasientbehandling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skype for Business i pasientbehandling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skype for Business i pasientbehandling
Monica Schwartz

2 Målet med avstandsbehandling
Redusere belastningen for pasienten Redusere bruk av transport Redusere pågang på sårpoliklinikken Effektivisere behandlingstilbudet - Skype for business er godkjent til bruk i pasientbehandling, viktig å presisere at det er forskjell på vanlig Skype og Skype for Business. - Det er foretatt risikovurderinger og laget EQS prosedyrer for å sikre bruken. - Trafikken styres via interne servere i Helseforetaket og ikke via sky som eies av Microsoft. - Skal ikke brukes ved førstegangskonsultasjon, men ved oppfølging og kontroller. Pasientsamtykke må innhentes før Skype konsultasjonen gjennomføres, mest hensiktsmessig å gjøre det ved konsultasjon på sårpoliklinikken. Må være 4G og god dekning. Vi vet at dette kanskje bare er oppnåelig i 90% av tilfellene i pasientenes hjem. De andre 10 % må kanskje reise inn til legekontoret eller sykeheimen.

3 HELSEHJELP PÅ NYE MÅTER
3 NY TEKNOLOGI HELSEPLATTFORMEN + ORGANISERING UTREDNING BESLUTNING BEHANDLING OBSERVASJON UTSKRIVING 2 STYRKET SAMHANDLING KOMMUNE OG SYKEHUS 1 FORBEDRET BEHANDLING REDUSERT LIGGETID 4 HELSEHJELP PÅ NYE MÅTER AVSTANDSOPPFØLGING - Det har vært en del utfordringer i utformingen av verktøyet, men går ikke nærmere inn på de her. - Etablering av denne måten å tenke på et resultat av utfordringene vi møter i framtiden med en stadig voksende eldre befolkning og vekst innen poliklinisk virksomhet. - Det er spesielt 4 områder Helse Midt-Norge jobber med innovasjonsprosjekter opp mot: Å forbedre behandlingen – å retter seg mot kjernevirksomheten til sykehusene Å styrke samhandlingen – både med kommuner og andre sykehus Helseplattformen – et viktig område hvor vi vil innovere både bedre tjenester og tilleggs systemer Avstandsoppfølging – tenke helsehjelp på helt nye måter

4 Kompetanseheving og behandlingsforbedring av sår – samhandling mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten FØR UNDER ETTER HENVISNING VURDERING INNKALLING KONTROLL UTREDNING BEHANDLING BOOKE TIME HJEMMEBESØK KOMMUNISERE DOKUMENTERE PASIENT FASTLEGE En oversikt over hvordan vi ser for oss gangen i tjenestereisen og de involverte aktørene. fra henvisning sendt fra fastlege, til vurdering av henvisning, til innkalling til time, til kontroll, til vurdering og behandling ved sårpol, til å booke time til Skype for business konsultasjon, kommunikasjon mellom pasient-ansatte ved sårpol og ansatte i kommunen og til dokumentasjon. SYKEPL. TJEN SÅRPOLIKLINIKK KIRURG/ORTOPED

5 Organisering i helseforetaket
Sekretærer på kirurgisk poliklinikk legger inn avtale om Skype for Business pasientkonsultasjon i kalenderen til ansatte ved sårpoliklinikken Sårpoliklinikken ringer opp kommuneansatt på angitt dato og klokkeslett for konsultasjonen Sårpoliklinikken dokumenterer informasjon fra konsultasjonen i pasientjournal og vurderer videre behandling. - Det er ønske fra oss om at kommunene oppretter en fellesbruker som vi kan ringe opp. Alternativet er at kommunen må ringe tilbake for å oppgi adressen til den personen som skal være til stede på angitt tidspunkt. - Ønskelig at hver kommune har en superbruker

6 Organisering i kommunene
Sårpoliklinikken sender brev av notatet fra tilstedeværende konsultasjon med tidspunkt og dato for når Skype konsultasjonen skal foregå. Kommune må sørge for at en ansatt befinner seg i pasientens hjem eller at pasienten befinner seg på legekontoret til angitt tid.

7 Organisering i kommunene forts.
Kommuneansatt må ha lastet ned Skype for Business App på mobil i tillegg til å ha tilgang til sin egen E-post. Kommuneansatt må koble seg på Skype for business ved å trykke på lenken med invitasjon til å delta i møtet. Kommuneansatt dokumenterer relevant informasjon i pasientjournalen.

8 Oppkobling til videokonsultasjon

9 Oppkobling til videokonsultasjon
Stegene for pasient er mange og til dels komplisert. Viktig at dette er gjennomgått med pasient i fysisk møte.


Laste ned ppt "Skype for Business i pasientbehandling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google