Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThor Egeland Endret for 7 år siden
1
Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling
2
Alle pasienter opplever et pasientforløp: «den kronologiske kjeden av hendelser som utgjør pasientens møte med ulike deler av helse- og omsorgstjenestene» Alle forløp er ikke nødvendigvis gode Hva er et standardisert pasientforløp?
3
en koordinert, tverrfaglig behandlingsprosess avklart start- og endepunkt definert pasientgruppe basert på en normativ beskrivelse av mål og tiltak. Forløpet skal fremme samhandling fremme pasientsikkerhet og- tilfredshet være forankret i faglig evidens og god klinisk praksis sikre effektiv ressursutnyttelse gi målbare resultater Standardisert pasientforløp
4
Først skal vi gjøre det bedre Så skal vi gjøre det raskere Standardisert pasientforløp i ortopedisk avdeling
5
«The operation of the century: total hip replacement» Lancet 2007;370:1508-19 Dokumentasjon på av 95% av protesekomponenten er velfungerende etter 10 år Høy pasienttilfredshet og funksjon Relativt lav forekomst av komplikasjoner: løsning, infeksjon, luksasjon, nerveskade, tromboemboliske komplikasjoner, beinlengdeforskjell, Trendelenburg gange. Hvorfor skal vi gjøre det bedre?
6
Helseministeren offentliggjør behandlingskvalitet Helse Vest har i sitt styringsdokument satt fokus på pasientforløp og har utarbeidet egen håndbok i etablering av pasientforløp Klinikkdirektør har gitt oss i oppdrag å etablere et standardisert hofteproteseforløp Hofteprotese kirurgi er i utsatt for konkurranse blant ortopediske avdelinger i Norge Hvorfor skal vi gjøre det bedre?
7
Først skal vi gjøre det bedre Formålet er til enhver tid å gi pasientene den beste behandling Evidensbaserte kliniske tiltak Bedre organisering Pasientene må informeres, motiveres og moduleres Utfordre tradisjoner Hvordan skal vi gjøre det raskere?
8
Etablere et dynamisk, men standardisert hofteproteseforløp som har til hensikt å korte ned rekonvalesens tiden uten økt komplikasjonsfare og med høy pasienttilfredshet til følge Målet
9
Selvstendig i personlig pleie Mestre krykkegang i trapper og gjennom sengeposten Komme seg inn og ut av seng på egen hånd Reise seg opp fra stol Tilstrekkelig smertelindring med VAS under 5 Akseptere utskrivelse Alle pasienter utskrives til hjemmet Utskrivelseskriterier
10
Nøkkelen til rask oppfyllelse av utskrivelseskriterier er tidlig mobilisering Smerte holder pasienten i sengen og forsinker mobilisering Pasienten må være informert om viktigheten av rask mobilisering og være trygg Full vekt belastning etter implantasjon av usementert totalprotese i hofteledd er trygt Tidlig mobilisering gir færre komplikasjoner. Mobilisering
11
Operasjon tidlig i uken Faste kriterier for blodtransfusjon Unngå bruk av urinkateter Unngå bruk av dren Marevanbruker opereres som nr 2 og 3 Organisering
12
Rtg bilder tatt i transport fra oppvåkning til post Hjelpemidler anskaffet før innkomst Transport hjem klarlagt før innkomst Når utskrivelseskriterier er tydelige, både for pasient og pleiepersonale, kan kriterier vurderes to ganger daglig, og pasienten utskrives uavhengig av visittrunder. Organisering
13
Skifte fra tradisjonell pleie til interaktiv deltagelse med pasienten, der pleiepersonell skal: informere og motivere pasienten tilrettelegge for mobilisering kontinuerlig evaluere utskrivelseskriterier og delta aktivt i utskrivelse delta ved tverrfaglig preoperativ informasjonsdag egne pasientrom for hofteprotesepasienter Prinsipper for pleie
14
Pasienten skal informeres og motiveres til aktiv deltagelse Informasjon om forventet innleggelsesvarighet Forventninger justeres til de faktiske forhold for å øke tilfredshet med forløpet og utfallet Pasienten
15
Gi realistisk informasjon om operasjonsforløpet og forventet resultat forventinger må justeres i forkant for å øke pasienttilfredshet i etterkant Grunnleggende om inngrepets art, normalforløp og mulige komplikasjoner Informasjon om kort innleggelse og de funksjonelle utskrivelseskriterier for å motivere til rask rekonvalesens God pasientinformasjon kan redusere engstelse Preoperativ informasjon
16
Endringer i organisasjonen krever at arbeidet er organisert som et prosjekt Arbeidsgruppe bestående av sykepleier fra post og poliklinikk, personell fra anestesi, intensiv og operasjon, samt fysioterapeut og protesekirurg. Hvordan gjør vi dette i praksis
17
Kartlagt dagens forløp fra henvisning til kontrollopplegg med fokus på forløpet i sykehus Gjennomgått alle kliniske prosedyrer Kartlagt hvilke utfordringer de ulike faggruppene har Startet arbeidet med en arbeidsplan for operasjonsforløpet Skissert nytt forløp til en pilot Hva har vi gjort så langt?
18
Innføre en preoperativ informasjonsdag for pasienter som skal opereres samme dag eller uke Informasjon fra ortoped, sykepleier fra post, operasjon/anestesi, fysioterapeut. Standardisert informasjon og foredrag Utarbeide en pasientbrosjyre omfattende, men enkel informasjon om sykdom, behandling, forberedelser, forventninger, forløp, forholdsregler i etterkant og videre kontroll. Hva er de store endringene?
19
Samle hofteprotesepasientene til en gruppe på sengeposten Etablere dagligstue for pasientene med tilrettelagt ergonomi Undervise pleiepersonalet i prinsippene for rask rekonvalesens Etablere funksjonelle utskrivelseskriterier Organisasjonen
20
en koordinert, tverrfaglig behandlingsprosess avklart start- og endepunkt definert pasientgruppe basert på en normativ beskrivelse av mål og tiltak. Forløpet skal fremme samhandling Fremme pasientsikkerhet og- tilfredshet være forankret i faglig evidens og god klinisk praksis sikre effektiv ressursutnyttelse gi målbare resultater. Standardisert pasientforløp
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.