Innherred Næringsselskap AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Forretningsplan IndPro AS Plan for videreføring av nyskapings- og utviklingsprogrammet Orientering til Innherred samkommunestyre 26. oktober.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hva er Fretex ?.
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Institutt for landskapsplanlegging ILP
Generelt om Randaberg Kommunen
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Møte Villa Gerda
”Investering i fremtiden” - Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus Investering i fremtiden.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
STATUS PR Innherred samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Innherred Næringsselskap AS
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Aktørenes roller i planprosessene
Oppsummering fra work-shop mellom hovedstyret og styrene i håndball og fotball Verdiene våre Virksomhets- ideen Visjonen vår Lokal- miljøet Idrettslig.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
SLIK FUNGERER FORVALTNINGS- MODELLEN Rina Brunsell Harsvik.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Innherred Næringsselskap AS Arne U. Hoff

Bakgrunn Verdal kommune og Levanger kommune har gitt Innherred Vekst AS ansvar for forvaltning av offentlige omstillings- og utviklingsmidler til 2007. Fra 2008 er det behov for å gjøre næringsutviklingen selvfinansierende og plassere virksomheten ”i en permanent pengestrøm”. En måte dette kan gjøres på er å klargjøre og bygge videre på forretningsgrunnlaget til Levanger Næringsselskap AS. Denne presentasjonen skal vise hvordan dette kan gjennomføres i praksis.

Prinsipp-skisse for et vel fungerende marked ”Verdi-kjeden” Levanger Kommune ”grossist” Innherred Næringsselskap Private eiendoms-selskaper og investorer Utbyggere Tomtefestere Entreprenører Industri Handel Service Ny-etablerere Privatpersoner Off. etater etc Verdal kommune Offentlige eiendomsselskaper Andre Direkte salg Utleie/feste ”produsent” ”detaljist” ”slutt-bruker”

Oppsummering Selskapet skal være et forvaltnings- og eiendomsutviklingsselskap som eies 100% av Verdal kommune og Levanger kommune. Selskapet skal synliggjøre verdier og skape tilleggsforretning av at privat næringsliv og det offentlige i fellesskap lykkes med å skape økt vekst og nye arbeidsplasser. Selskapet skal etablere et nettverk med lokale, regionale og nasjonale aktører innen forvaltning, eiendoms- og arealutvikling. Selskapet skal drive i tett samarbeide med Innherred Vekst. Selskapet skal fra 1.1.2008 overta ansvar for næringsutvikling i regionen.

Suksessfaktorer Selskapet er underlagt politisk kontroll, men beslutninger bør fattes på et bedriftsøkonomisk grunnlag. Styresammensetting samt kompetansen i arbeidsutvalget og i ledelsen. Selskapet må ha tilgang på bred kompetanse på næringsutvikling og meget god oversikt over hva som skjer i regionen. Selskapet bør ha liten administrasjon og leie inn kapasitet og kompetanse fra sak til sak. I saker er av stor viktighet og omfang bør beslutninger fattes av et samlet styre basert på grundige analyser. De aller største sakene bør muligens fremmes for generalforsamlingen.

Levanger Næringsselskap AS Organisering Levanger kommune Verdal kommune Levanger Næringsselskap AS Innherred Næringsselskap AS 100% 50%

Ledelse Enhetlig ledelse Arbeidsutvalg Styret i Innherred Næringsselskap bør være det samme som i Innherred Vekst Daglig leder i Innherred Vekst bør være den samme som daglig leder i Innherred Næringsselskap. Revisor bør være den samme for begge selskapene. Selskapene bør ha felles forretningsadresse. Arbeidsutvalg Styret bør ha et eget arbeidsutvalg som behandler og legger frem saker for beslutning i styret. Arbeidsutvalget bør bestå av kompetente personer med dokumentert erfaring fra offentlig og privat virksomhet og med erfaring fra utvikling og drift av arealer/eiendommer. Eksempel på sammensetting av et arbeidsutvalg på fire personer: Daglig leder sammen med to næringslivsrepresentanter og en felles representant fra det samlede politiske miljø.

Visjon, forretningside og hovedmål Selskapet skal skape tilleggsforretning av at næringslivet og det offentlige i felles-skap lykkes med å skape ekspansjon, vekst og flere arbeidsplasser i regionen. Visjon Innherred Næringsselskap AS skal være et nasjonalt forbilde for langsiktig vekst og utvikling. Forretningside Selskapets virksomhet er utvikling og forvaltning av eiendommer og arealer samt næringsutvikling. Selskapets skal drives uavhengig av tilskudd fra det offentlige. Hovedmål Selskapets hovedmål er å maksimere verdi-justert egenkapital. Frie midler investeres i videreutvikling av arealer og eiendommer og generell næringsutvikling.

Eksempel på rolle, eierskap, mm Innherred Næringsselskap AS Rinnleiret Eiendom AS 100 % Innherred Næringsselskap AS Rinnleiret Eiendom AS 51 % XYZ Eiendom AS 49 %

Eksempel på rolle, eierskap, mm Innherred Næringsselskap AS Rinnleiret Eiendom AS Ørin Eiendom AS Skogn Eiendom AS NN Eiendom AS - - - - - - - Næringsutvikling og nyskaping

SWOT Sterke sider Svake sider Muligheter Trusler Bred kontaktflate God kjennskap til politiske prosesser Kunnskaper og erfaring om reguleringsmessige forhold God oversikt over behov i markedet Liten og effektiv administrasjon med lave driftskostnader Svake sider Kompetanse innen eiendoms-utvikling Kompetanse innen nettverks-bygging Svak kapitalbase / finansiering Muligheter Innherred Vekst sin suksess gir økt etterspørsel etter arealer Regional satsning betyr stordrifts-fordeler Større enhet betyr økte forretnings-muligheter Gå utenfor kommunegrensene Trusler Økonomiske rammebetingelser (konjunkturene) Politiske rammebetingelser Klarer ikke å oppnå samarbeide med øvrige aktører

Kompetanse Det er viktig med bred kompetanse vedr. utredning, analyser, verdivurderinger, strategi, beslutningsunderlag Tilførsel av kompetanse kan reguleres gjennom avtaler med eksempelvis følgende aktører: Indpro Siva Statsbygg Entra Revisor, konsulenter, arkitekter, ing.firmaer, mm.

Oversikt over arealer i Levanger og Verdal Størrelse Verdi Feste -inntekter Merknader Levanger by, feste 45.000 m2 540.000 25 parseller Gråmyra 25.000 m2 20 mill 6 parseller Moan 30.000 m2 5 parseller Rinnleiret 180.000 m2 10 mill Ca 20.000 m2 eiendomsmasse Ørin, feste 215.000 10 parseller Ørin, ”Gullblokka” 10.000 m2 1 parsell Øvrige Ørin 67.000 m2 6 parseller / 127-155 pr m2 Ørin II SUM > 500.000 m2 > 50 mill 750.000 > 60 parseller I tillegg kommer flere større områder i privat eie som er regulert til næringsformål

Fremdriftsplan Viktige momenter: Ferdigstille forretningsplanen Gjøre nødvendige politiske vedtak Ord. Generalforsamling Etablere administrasjon og ledelse

Videre arbeid Grundig kartlegging og gjennomgang av aktuelle eiendommer/parseller Historikk Avtaleforhold, festekontrakter, dokumentasjon, servitutter, hjemmel, etc Verdivurderinger Reguleringsmessige forhold Markedsmessige muligheter Oversikt av arealbehov og lokaliseringspreferanser (perspektiv: 12 måneder) Arealmessige og eiendomsmessige saker som er under arbeid i kommunene En klar informasjons- og kommunikasjonsplattform for virksomheten Utkast og maler til samarbeidsavtaler og anbudsprosedyrer System for risikoanalyse, samt kontrollmessige prosedyrer og rutine for dokumentasjon og rapportering knyttet til regnskapsføring Selskapet bør utarbeide en strategiplan for regionens arealbehov og lokaliseringspreferanser i et 5 års perspektiv