Høyere utdanningsinstitusjoner i kunnskapssamfunnet – aktører eller redskaper? Bergen 6. mai, 2009 Ivar Bleiklie Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
NTNU Noen administrative utfordringer.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Hva vet vi om sammenhenger mellom ledelse, kvalitet og elevenes læringsutbytte? Noen konsekvenser for skolelederopplæringen Kommunalt skoleting.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
SAB styreseminar 20. oktober 2015
Skranker i arbeidslivet
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Evaluering av ”Fritt Fram”
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Høyere utdanningsinstitusjoner i kunnskapssamfunnet – aktører eller redskaper? Bergen 6. mai, 2009 Ivar Bleiklie Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap

Regimeendring Fra et politisk-profesjonelt regime til: et konkurranseregime eller et politisk-administrativt regime?

Perspektiver  Nye aktører – nettverksstyring  Nye styringsinstrumenter - NPM  Mer gjennomsiktighet – formalisering

Utgangspunkt ca 1980  Økende utgifter, knappe budsjetter  redefinering av høyere utdanning  Synkende kvalitet på studentene  Lav effektivitet – nye styringsinstrumenter  Flere oppgaver – flere interessenter

Drivkrefter bak reformer fra tallet  Nasjonale myndigheter – forestillinger om moderne offentlig administrasjon  EU  Fremveksten av en kunnskapsøkonomi

Felles ambisjoner  Fra byråkratiske regulerte til strategiske aktører  Beslutningsstrukturer – fra interessehevding til målstyring

Nasjonale reformer – tre tradisjoner  Angelsaksisk (UK)  Nord Europeisk – Humboldtsk (Nederland, Norge, Sveits, Tyskland)  Sør-Europeisk – Napoleonsk (Frankrike, Italia)

Forskjellig utgangspunkt  UK – fra autonomi til statsstyring  Frankrike – fra lovregulering til kontraktsstyring

Nasjonale variasjoner  Endring og tempo  Iverksetting: UK/Nord- og Sør-Europa  Politisk filosofi  Institusjonell variasjon  Konsensus

Variable resultater  Sterkere ledelse og intern beslutningsstruktur  Nye ”stakeholders”  Etablering av nye enheter for evaluering og akkreditering  Utvikling av statlige styringsredskaper for ”styring på avstand”

Tvetydige konsekvenser  Statlig styring og strategisk ledelse  Stakeholders og nye aktører  Formalisering og måling

Ledelse og organisering endringsdimensjoner • Lederrekruttering – valg vs. ansettelse • Forholdet mellom administrativ og faglig ledelse – delt vs. enhetlig ledelse • Styrer/råd med rådgivende vs. besluttende myndighet

InstitusjonAvdeling/ fakultet Institutt Valgt delt 31 (5) 5 (1) 1 (1) Valgt enhetlig 1 (1) 4* (2) 2* (1)* Ansatt delt5-- Ansatt enhetlig221* (2) 14* (5)* Mangler styringsnivå- 9 (1)22 N38 Ledelsesformer ved universitet og høyskoler Variasjon •Valgfritt valgt enhetlig og ansatt ledelse •Røde tall i parentes gjelder universitetene

Konklusjon: faktiske endringer  Bevegelse i retning av sterkere ledelse  Formell svekkelse av de kollegiale, faglige beslutningsorganer  Større vekt på institusjonenes sosiale og bedriftsmessige ansvar

Holdninger til nye ledelsesformer  Endringene har ikke skapt generell misnøye og mistillit til ledere  Flertallet er tilhengere av valgte ledere  Flertallet er tilfredse med og har tillit til lederne  Faktiske nærhet til ledere viktigere enn ledelsesform  Uformelle samtaler den viktigste måten å påvirke ledelsen på  Vitenskapelig ansatte verdsetter strategisk lederskap mer enn faglig autoritet

Betingelser for ledelse – Større handlingsrom  Fra regel- til mål/bedriftsstyring  Endret fagstyre/støtte til strategisk ledelse  Svekket partsstyre

Ledelse under nye betingelser Fokus på produksjons- og kvalitetsmål - kvalitetssikring, - studiestruktur, - ledelsesstruktur Opplevelse av økt konkurranse - konkurranse om studenter, mest for mindre institusjoner Insentivbasert finansiering - bedre muligheter for effektiv ressursbruk (75%), - økt produksjon av studiepoeng som viktigste virkemiddel (63%)

Strategi og størrelse Jo mindre institusjon desto større endringer  Kontaktmønster - mest endring for små og mellomstore institusjoner  Inntektssituasjon - bedret for de store (75%), uendret for de små (81%)  Syn på ressursfordeling - regionalpolitiske hensyn vs. studenttall

Betydningen av ulike sider ved Kvalitetsreformen i ulike typer av institusjoner etter antall ansatte. Andel som svarer ”meget sentralt”. Prosent < 200 > 500 Nytt kvalitetssystem Studiestruktur Ny ledelsesstruktur Internasjonalisering Rekruttering Informasjonsmateriell N21 12

Strategier  Akkreditering  Bli universitet – høyskoler med universitetsambisjoner (12)  Være spesialist og lokal ressurs – høyskoler med regional orientering (13)  Rangering  Bli bedre – institusjoner på universitetsnivå (14)

Fra spesialisering til hierarki  Spesialisert system: - organisk helhet av forskjellige, men likestilte institusjoner, - gir utdanning til ulike profesjoner og yrkesgrupper, - betydelig frihet til å utvikle særegne profiler  Hierarkisk system: - standardisert rangorden, - alle institusjoner er plassert i forhold til ett eller noen få kjennetegn (f.eks. nivå på tildelte grader, adgangsbegrensninger, forskningskvalitet) - profil er gitt av rang

Implikasjoner  Større frihet kommer med klarere standardiserte rammebetingelser og klare forskjeller i inntektsgrunnlag  Valg av strategi: statusjag og studiepoengjakt – hvor stor frihet?  Fremtidens høyere utdanningssystem formes i spenningsfeltet mellom institusjon, fag og (nasjonale) tradisjoner

Begrensninger ved styring fra oven  Reformens virkemidler – ett av flere sett med styringssystem  Nasjonale og internasjonale systemer for forskningsfinansiering  Fag/disiplinbaserte systemer for arbeidsorganisering og kunnskapsoverføring