Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tidligere læreplaner.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Identitetsdanning.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Likeverdige tjenester i praksis
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Valgfag på Kastellet skole
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
IKT for læring Mattias Øhra.
REalfagskommune!.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO

Innledning •Informasjonssamfunnet –Spill, Blogging, Foto, Film, Diskusjonsgrupper –Barn/Unge som designere/produsenter av tekster •Pedagogikk –Kunnskaper/ferdigheter, læring og identitet •Relevans for skole/utdanning –Inklusjon av mediekulturer i skolen

Informasjonssamfunnet •Håndtere multimodalitet (Kress & Van Leuwen) •Agere i nettverk (AktørNettverkTeori) •Handle i og mellom ulike kontekster (Lave & Wenger) •Samarbeid/teknologi (CSCL/CSCW) •Overbevise, overtale, argumentere, mobilisere (Retorikk) •Kunnskap er distribuert og lagret i komplekse internasjonale infrastrukturer (Castells, Leigh-Star) •Fragmentering av ekspertise (Lyotard) •Håndtere/overskride kontradiksjoner (interessemotsetninger) (Engeström) •Innovasjon/Kunnskapsøkonomier (Castells/Himanen)

IKT og ungdoms/barnekulturer •Dataspill, Blogging/Nettdiskusjoner/Nettprosa, Foto/Videoproduksjon, ’Intelligente’ leker… •Nye sjangre, nye nettverk, nye kunnskaper, nye identiteter… –Som er relevante i forhold til å håndtere Informasjonssamfunnet…

Fokus her: Dataspill •Kontroversielt •Irrelevant •Noe man gjør i friminuttet •Bryter med den skolske logikken –underholdning, distraksjon osv.

Teoretisk utgangspunkt •Literacybegrepet (lese/skriveferdigheter) –Lese, skrive, forstå noe i en bestemt sammenheng…på en bestemt måte…(Gee, 2003) •Sosialt/kulturelt perspektiv på læring/kunnskap –Tenkning (og kreativitet) er situert/ forankret i/utvikles i sosiale praksiser…

Dataspill •Aktivitetsstrukturer •Læringsstrategier •Læringsmiljø

Forts •Vurdering/evaluering •Ressurser (grafer, kart, oppskrifter, definisjoner, verktøy).Ressurser •Samarbeid (dele, koordinere, diskutere)

Pedagogiske konsekvenser (tendenser) •Kunnskap: –Hvor: •I nettverk (mennesker/teknologi) •I interessefellesskap –Organisering: •Relasjonell framfor hierarkisk –Nærhet framfor over/underordning •Underordnet aktivitetens logikk •Abstraksjon nedenfra

Forts. •Læring: –Integrert del av aktiviteter –Evaluering/scaffolding integrert i miljøet (ikke et add-on) –Tilgjengelige multiple ressurser –Samspillet med miljøet innbyr til refleksjon/strategiendringer

Forts. •Identitet: –Refleksiv/Utprøvende –Medlemskap i ulike fellesskap –Kompetanseutvikling som identitetsprosjekt

Utdanning og mediekulturer •Forskjeller: –Kunnskapsobjektene er forskjellige –(For)målene er forskjellige •Mitt hovedanliggende: aktivitetsstrukturene trenger ikke å være så forskjellige…

Utfordringer for utdanning •Innhold –Mediekulturer og undervisning (struktur og innhold) –Hovedutfordring: Hvordan rekontekstualisere? •Struktur/innhold –Hvordan designe læringsaktiviteter/miljøer? •Erfare: bygge/konstruere noe/oppleve noe/samle inn noe… •Snakke om det, reflektere over det, forklare det, forstå det…

Forts. •Ressurser –Mer enn lærebok eller LMS, men hvordan? –IKT-støtte i aktiviteter (lage, bygge, konstruere: tekster, argumenter, løsninger, miljøer osv): tilgjengelige men ikke add-ons eller mål i seg selv… •Støtte/veiledning –Tilpasset, distribuert •Vurdering/evaluering –Integrert i aktiviteten –Kvalitetskriterier drøftes/tematiseres i læringsfellesskapet