Tidlig blikk - for tidlige tiltak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Samhandling.
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Og ingen sto igjen og hang” Systemisk innsats mot utstøting i skolen
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Kroppsøvingsdidaktikk
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Stress, utbrenning, mobbing
Modererende faktorer Sykepleier, familieterapeut – konsulent
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ulikheter og variasjoner
"God bagasje på livets reise."
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Velkommen til et nytt skoleår!
Kultur for faglig og sosial læring
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE.
Mobbing og atferdsproblemer
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tidlig blikk - for tidlige tiltak Thomas Koefoed Brusetkollen skole og ressurssenter Oslo barnevernsamband

Antisosial atferd (Barnevernets utviklingssenter) Brudd på aksepterte sosiale normer Fiendtlighet til andre Aggresjon Vilje til å bryte regler Motstand mot voksnes autoritet Antisosial atferd inkluderer i tillegg til verbal og fysisk aggresjon, også bl.a. lyving og stjeling. 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Alvorlige atferdsproblemer (Barnevernets utviklingssenter) ”Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferdsmønster som medfører betydelig skade, plage og/eller krenkelse av mennesker og/eller dyr, og når hans/hennes fungerings- og mestringsnivå i hjem og på skole samtidig ligger betydelig under det normale gjennomsnittet for barn/unge på samme alder.” (etter Sørlie, 2000) 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Kjennetegn ved alvorlige atferdsforstyrrelser (Barnevernets utviklingssenter) Høyt aggresjonsnivå Manglende aggresjonskontroll Opposisjonell atferd Bryter sosiale normer og regler Vedvarende mønster av atferdsavvik, varighet utover 6 mnd Hos jenter viser problemene seg ofte i en mer skjult og indirekte form Blandingstilstander 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Blandingstilstander med andre lidelser (Barnevernets utviklingssenter) ADHD Lærevansker Depresjon Angstforstyrrelser Post-traumatisk stressreaksjoner Alkohol- og stoffmisbruk (eldre barn og unge) Suicidalitet 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Tilleggsproblemer (Barnevernets utviklingssenter) Skoleproblemer: svake skoleresultater, spesifikke lærevansker, avkorting av skolegangen, generell mistilpasning Svake relasjoner til andre: svake sosiale ferdigheter både i forhold til barn og voksne, avvisning fra kamerater 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Tilleggsproblemer (forts) (Barnevernets utviklingssenter) Kognitive problemer: svake problemløsningsferdigheter, attribusjon av fiendtlig hensikt til andre, bitterhet og mistenksomhet 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Forekomst av atferdsforstyrrelser (Barnevernets utviklingssenter) I befolkningen (usikre estimater) 10 -12 % moderate atferdsproblemer 1 - 3 % atferdsforstyrrelser 4 -10 % med høy risiko I kliniske utvalg Ca en tredjedel av henvisningene til psykisk helsevern for barn og unge omhandler aggresjon, antisosial atferd og atferdsvansker 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Forekomst (forts.) (Barnevernets utviklingssenter Kjønn 3 ganger så mange gutter som jenter, men mønsteret er i ferd med å endre seg Geografisk fordeling Hyppigst i urbane strøk 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Tidlig debutalder (Barnevernets utviklingssenter) Før 10 år liten gruppe, hovedsakelig gutter betydelig innslag av andre lidelser og problemer langvarig karriere/dårlige prognose 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Sen debutalder etter 10 år (Barnevernets utviklingssenter) større gruppe jevnere kjønnsfordeling kortere karriere/bedre prognose 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Kontinuitet og diskontinuitet (Barnevernets utviklingssenter) Betydelig kontinuitet i utviklingen Særlig hos gutter med tidlige problemer Utviklingen lar seg bare delvis forutsi Noen går ikke videre til neste ”stadium” Noen ”melder seg inn” 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Utvikling av antisosial atferd: (Barnevernets utviklingssenter) Stadium 1) Grunntrening Samhandlingsmønstre preget av gjensidig tvang og press Overlærte og automatiserte handlinger Stadium 2) Reaksjon fra de sosiale omgivelsene Reprogrammerer miljøet Skolevansker og avvisning av prososiale jevnaldrende 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Forts. Stadium 3) Stadium 4) Avvikende venner og finpussing av antisosiale ferdigheter Søker likesinnede Avvikstrening Stadium 4) Karriere som antisosial voksen Permanent marginalisering: familie, arbeid og samfunn 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Årsak og risikofaktorer hos barnet (Barnevernets utviklingssenter) Temperament Biologiske og nevrologiske faktorer Kognitiv funksjon Manglende sosial kompetanse Avvisning fra jevnaldrende Svake skoleprestasjoner Medlem i avvikende kameratgruppe Depresjon og lav selvfølelse Manglende foreldreinvolvering Mangelfull eller ineffektiv bruk av grensesetting 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Årsaker og risikofaktorer (forts.) Mangelfullt foreldretilsyn Konflikter mellom foreldre Foreldrenes asosiale tendenser Lav sosioøkonomisk status Generelle helseproblemer 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Årsak og risikofaktorer foreldre (Barnevernets utviklingssenter) Vanskelige livsbetingelser f.eks. dårlig boligstandard svak økonomi Overbefolkning Familiestørrelse belastet nærmiljø endringer i familiestruktur foreldres opplevelse av stress foreldres psykopatologi 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Blikk fra klasserommet 1. - 7 Blikk fra klasserommet 1.- 7. klasse Kirsti Klette (Pedagogisk forsknings inst.) Mye god voksen barn samhandling Stort aktivitetsnivå – svak systematikk fremmer overflatelæring, hemmer konsentrasjon leken som pedagogisk verktøy er utydelig Lite konkrete basisferdigheter Uklare og utydelige faglige krav svak substansiell tilbakemelding Dominerende arbeidsform er individuell oppgaveløsning Kollektive læringsmål lite til stede ”Hvordan de gjør det” er viktigere enn hva de gjør Overgang til formell evaluering er for mange dramatisk 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Erling Lars Dale, videregående (2003) Differensiering og tilpassing må ikke legges til enkeltlærere eller grupper av lærere, men til hele skolen. Det må finnes en felles visjon og holdning Uten dette vil differensiering og tilpassing dø bort over tid. Elevene er ikke invitert til deltagelse om utarbeidelse av egne læringsmål 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Videregående 2 Allmennfag Liten grad egne mål Utydelige læringsmål Lite individuelle tilbakemeldinger Dårlig arbeidsinnsats Noe bedre på yrkesfag 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Videregående 3 Tilpassning er blitt et tegn på ettergivenhet Ettergivenhet er blitt en undervisningsstrategi Elevene oppfatter lærere som ikke krever eller ansvarliggjør som greie Elevene ønsker topp resultater med minst mulig innsats Rundt 90 % av elever og lærere trives godt i skolen Rundt 10% av elever og lærere mener de når de faglige målene som er mulig. Det er bare 10 % av elevene som mener lærerne gir god veiledning 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Maslow Selvaktualisering Respekt / selvverdi Sosiale behov/tilknytning/anerkjennelse Trygghet Oversikt Struktur Autoritet Forutsigbarhet Fysiologiske behov 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Relasjon, et gjensidig forhold til et annet menneske (Bronfenbrenner) Maktperspektivet Gjensidighetsperspektivet Dannelser av følelser Modell Imitasjon Identifisering 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

PERSONLIG MESTRING 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Jenter 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK fellesskap Relasjon To og to Dyader møteplasser Anledning aldersrelatert Rus 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Gutter 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK interesser Aktiviteter kollektiver møteplasser Utstyr aldersrelatert Rus 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Normbrytende gruppe 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK interesse Identitet. Rus- Møteplasser anledning Indre fiender Ytre fiender Løyn/stjeling Normbrudd rusmidlet 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Samling om en felles identitets-skapende anti kultur Antisosial utvikling Mangel på fellesskap eller interesser Samling om en felles identitets-skapende anti kultur Indre fiender Ytre fiender 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Vennskap gutter 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK arena organisert uorganisert aktiviteter fotball Turer PC interesser spill Hobbyer Konkurranser/spenning 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Vennskap jenter 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK Arena Organisert Uorganisert Aktiviteter Være sammen Sosiale jenteaktiviteter Interesser Snakke ”Jenteting” Konkurranser/spenning 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

De viktige aktørene Familie Storfamilie Helsesøster (bror) Barnehage / skole Ppt Barnevern Helse politi 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Tiltak Gi førstegangsforeldre god start Risikoanalyser – helsestasjon / barnehage / skole Lavterskeltilbud Foreldreveiledningsprogrammer Multisystemiske tiltak Tradisjonelle tiltak 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Tredelt modell for skoleomfattende disiplinstrategier (Sprague, oversatt av LD) Universelle tiltak (alle elever) Intensiv undervisning i sosiale ferdigheter Individuell atferdsplan Foreldreveiledning og samarbeid Tverretatlig samarbeid (wrap-around) 1-5% Indikerte tiltak (elever som viser alvorlig problematferd) + Intensiv undervisning i sosiale ferdigheter Programmer for selvregulering Voksne mentorer Økt faglig støtte 10-15% Selekterte tiltak (elever med risiko for å utvikle alvorlig problematferd) + - Undervisning i sosiale ferdigheter - Positiv, proaktiv disiplin - Undervise skoleomfattende forventninger til atferd - Aktivt tilsyn og oppfølging - Systemer for positiv forsterking - Fast, rettferdig og korrigerende disiplin 80-85% 03.04.2017 Brusetkollen skole og ressurssenter. TK

Læringskomponenter og resultater målt i prosent av deltakerne Kunnskap Ferdigheter Overføring til praksis 10 5 Demonstra- sjon 30 20 Praksis 60 Kollega ’coaching’ 90 95 Joyce & Showers, 2002