Møte med RKK 16.01.14 -Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vurdering for læring.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Sagt om utdanning….
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland

Felles nasjonalt tilsyn

Bakgrunn for tilsynet (hvorfor?) •Hovedfokus på skolens kjerneaktiviteter •St.meld. nr. 31 ( ) peker på at det er utfordringer knyttet til måten LK 06 er utformet på. Læreplanene har klare mål, men overlater arbeidet med operasjonaliseringen til det lokale nivået. 3

Noen prinsipper 1.Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem (tydelige mål og kriterier) 2.Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen 3.Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg 4.Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen utvikling

Formål med tilsynet (hvorfor?) Det overordnede målet for tilsynet er å bidra til at alle elever i grunnopplæringen får et godt utbytte av den opplæringen som tilbys. I tillegg ønsker vi at tilsynet skal bedre regelforståelse og regeletterlevelse i kommuner og skoler. 5

Tema: Elevenes utbytte av opplæringen •Tilsynet er inndelt i tre undertemaer: Fellesdel: - Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen Spesiell del: - Forvaltningskompetanse (saksbehandlingen) - Skolebasert vurdering

Overordnete prinsipper: •Skal omfatte alle elevgrupper •Skal innrettes med en fellesdel og en spesiell del hvor FM kan velge aktuelle temaer basert på lokale risikovurderinger •Skal omfatte både veiledning og tilsyn •Kontroll med SKOLENS arbeid knyttet til alle skolens elevgrupper

Skoleeiers ansvar •Mange av pliktene er rettet mot skolen. •Det er likevel alltid skoleeieren som har det overordnede ansvaret. •Skoleeier må ha et forsvarlig system for å sikre at kravene i opplæringsloven og tilhørende forskrifter blir oppfylt. opplæringsloven §

Myndigheten til å fatte enkeltvedtak •Skoleeier har myndigheten til å fatte enkeltvedtak. •Skoleeieren kan delegere sin myndighet til rektor. •Delegeringen må alltid være forsvarlig. –Det betyr at skoleeieren må sikre at rektor har den nødvendige kompetansen til å fatte enkeltvedtak.

Føringer for veiledningen •Alle skoleeiere tilbud om veiledning i perioden •Alle skoleeiere skal tidlig 2014 kjenne til - veiledningsmaterialet - egenvurderingsskjemaene Tilsyn gjennomføres 4-6 måneder etter at veiledningsmateriellet er «distribuert»

Gjennomføringen av tilsynene •Mål: 60 % av fylkets skoleeiere i perioden •Igangsettes høsten 2014 •Varsel før sommerferien •Gjennomføres etter instruks gitt i Metodehåndbok

Veiledningsmateriellet •Veiledningen er tilgjengelig for skoler, kommuner og fylkeskommuner. •Det finnes en trykket versjon og en digital versjon. • /Rettleiingsmateriell-for-felles-nasjonalt- tilsyn / /Rettleiingsmateriell-for-felles-nasjonalt- tilsyn /

Veiledningsmateriellet forts. •Veiledningen er knyttet opp mot kontrollspørsmålene under hvert tema. Hvert kontrollspørsmål avsluttes med: •Hvem som har ansvaret for å oppfylle plikten •Hva som må til for at dette er godt nok etter regelverket.

Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen av opplæringen

Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen omfatter •Skolens arbeid med opplæringen i fag •Individuell underveisvurdering i fag •Spesialundervisning •Særskilt språkopplæring

Forvaltningskompetanse (saksbehandling)

Skolens saksbehandling •Et utdrag av reglene om saksbehandling, ingen fullstendig kontroll av for eksempel spesialundervisningsinstituttet •Skal foregå skriftlig

Kontrollen omfatter •Spesialundervisning •Særskilt språkopplæring •Punktskriftopplæring •Tegnspråkopplæring

Skolebasert vurdering

•Skolens jevnlige vurdering av egen virksomhet og måloppnåelse •Stedlig tilsyn