Global og analytisk tilnærming – en praktisk vinkling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Vurdering for læring.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hvordan intervjue en forsker?
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Kroppsøvingsdidaktikk
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Om å skrive om litterære tekster
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
Mandag 8. November Powerpoint..
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
Ny læreplan, nye utfordringer
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
NY VRI Nina og Ingvild.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Global og analytisk tilnærming – en praktisk vinkling Mette Bunting

Styrk norskfaget Black Debbath, ”Den femte statsmakt” Det norske språket går fløyten og trenger sårt en oppstramming for å forhindre ytterlige forfall og forvitring. Ungdommen sakker akterut og sliter skikkelig med å ordlegge seg propert, både muntlig og skriftlig. I vår teknologiske samtid har vårt språk meldt pass til fordel for grove forenklinger og snarveier en masse. Her må det tas rev i seilene, en endring må komme straks, før sms og anglisismer radbrekker norsk syntaks.

Oh! Yeah! La oss se å få styrket norskfaget! Yeah! Før hver bidige nordmann er en analfabet! Yeah! Husk at språket det er tankenes trompet! Yeah! Ressurser må tas fra gym- og formingsfag! Vi må få mer stil og diktat! Tentamen må avholdes ukentlig! Logopeden må få mer å si! Allmennlæringutdanningen er for svak på mangt et punkt. Der går mang en ulv i fåreklær blant lektor og adjunkt. Hvilke elever kan vel i dag sin pluskvamperfektum? Og 1. og 2. kondisjonalis og futurum? Orddeling er på ville veier, og skj- og kj- lyden med. Og få eller ingen vet forskjell på accent aigu og grave.

Oh! Yeah! Nå må vi se å få styrket norskfaget! Yeah! Før hver bidige nordmann er en analfabet! Yeah! Husk språket det tankenes er trompet! Yeah! Undervisningsministeren bør trekkes i lønn, Skolesjefens kontor bli plombert. Ja, slik no’ må til hvis tendensen skal snu. Finn Erik Vinje, si meg, hvor står du? Oh! Yeah! Nå la oss se å få styrke norskfaget! At språk er makt,det er noe alle vet! Yeah! Vi må snart få ny læreboknormal! Slutt på fusentasteri! Fra nå følger vi slavisk rettskrivingsform av 07, 38 og 59!

Hva er en læringsstil? ”Er den måten vi konsentrere oss på, bearbeider, tilegner og husker ny og vanskelig informasjon.”

5 elementer som påvirker 70% av elevene Lys Design Tid V-A-K-T Analytisk - global

Psykologiske faktorer Impulsiv/reflekterende Globalt/analytisk

Analytikere Alene. Ikke avbrytes. Klare, konkrete oppgaver. Struktur og forutsigbarhet. Karakterer, detaljert tilbakemelding. Disposisjoner.

Globalt Hele ideen. Gruppeaktiviteter Hovedmomenter Personlige erfaringer. Mange ting på en gang. “Det kommer an på…” Oppsummeringer Verbale tilbakemeldinger

Analytisk Global Lineær Sekvensiell Detaljert Spesifikk Analyse Ut av sammenheng konsentrert Induktiv Sirkulær Helhetlig Generaliserende Samtidig Syntese I sammenheng konsentrert Deduktiv

Analytisk Global Generelle mål Hvorfor? Hva forventes? Varierte ressurser Spenning og mysterier Forskjellige arbeidsmåter Produkt Hva forventes? Hvordan? Mål Forklaringer Prosedyre Produkt

Analytisk og globalt? Fra del til helhet, eller motsatt? LYD: bakgrunnslyd LYS: dempet INNREDNING: uformell INNTAK: småspise under arbeidet UTHOLDENHET: flere arbeids-oppgaver, men pauser LYD: stille LYS: sterkt INNREDNING: formell INNTAK: etter arbeidet UTHOLDENHET: en arbeidsoppgave og gjøre den helt ferdig

Elementer som hindrer: analytisk global Humor og fortellinger uten mål Dårlig lys For mye lyd og forstyrrelser Tvunget til gruppearbeid når de vil jobbe alene Uorganisert, ingen klare retningslinjer Ingen maler Undervisning uten pauser Ikke noe mat og drikke Taktilt materiell kun etter å ha hørt en lang stund Hard pult og stol Ingen lyd Sterkt lys Minimalt gruppearbeid

Hva som hjelper Analytikere Globale Fakta Nummer Forklaringer Ord Avsnitt Detaljer Spesifikke retningslinjer Disposisjoner Komplette moduler Humor Anekdoter Fortellinger Bilder Diagrammer Farge Fantasi Generelle mål Ferdige produkter

Global tilnærming til tema Fengende og humoristiske titler Bilder/diagrammer som illustrerer og gir oversikt Gode innledninger Sammenhengen er tydelig Spill/konkurranse oppgaver Taktile og kinestetiske oppgaver Flere måter å løse oppgaven på Bruk i dagliglivet Gjenkjennbart

To be or not to be that is a verb Verb

Andre titler Olympiaden, den nakne sannhet Brøk, en delt virkelighet Blind date, likninger med to ukjente Matematikk som religion, Pytagoras.

Oppgave 1 Finn en global tittel for følgende emner: Den amerikanske revolusjon Concord (eng.grammatikk) Geometri (areal, for eksempel) Henrik Ibsens forfatterskap Buddisme

matematikk som religion Pytagoras matematikk som religion

Holistisk introduksjon

Innledninger Får opp interessen Motivasjonen øker Inngang til læring

Analytisk undervisning Forklar og gi visuell støtt. Forklar alle framgangsmåtene du skal benytte. Skriv nøkkelord på tavlen. Svar på spørsmålene i detalj. Skriv opp forklaringer, mål, prøvedatoer på ark eller tavle. Bruk direkte undervisningsmetoder. Ta ett skritt av gangen gjennom materiale. Skriv opp nøkkelord. Understrek viktig fakta på det du deler ut. Ha ofte spørsmål og svar deler I timen. Ta jevnlige prøver og gi tilbakemeldinger på detaljer og sekvenser.

Global undervisning Holistisk introduksjon. Opplevelseslæring. Begynn med en historie, vits eller anekdote. Sett den i sammenheng med temaet. Vis en oversikt over begrepet og hvor dere skal ende opp hen. Opplevelseslæring. Smågrupper, samarbeidslæring, kunnskapssirkel, teamarbeid, tankekart. Relater fakta til hverandre og til realistiske erfaringer. Forskjellige typer materiale. Taktile spill Kinestetiske spill og oppgaver – rollespill ol. Gi positiv respons hele tiden.

En fordel for alle, en nødvendighet for noen

Grunnforståelse for bruk av læringsstiler Ingen læringsstil er bedre enn en annen Utgangspunkt i styrker Forandrer seg Øker mestring og læringsutbytte. Læringsstil skal ikke forstyrre. Avtaler må ligge i bunn Sammenheng læringsstil - undervisningsstil

www.milliskien.net