REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Intro til INTRO Andreas Wefring Charlotte Engelmark
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Forretningsplan IndPro AS Plan for videreføring av nyskapings- og utviklingsprogrammet Orientering til Innherred samkommunestyre 26. oktober.
«Samarbeid- som ringar i vatn»
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008.
Porsanger i utvikling KF
AVDELINGENES ÅRSMØTER I Temaer •Region Øst sin tiltaksplan for 2014 •Region Øst planlagte møter i 2014 •Årshjulet.
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
VDN, 12K Kongsberg, Hvem vinner kampen om arbeidskraften? - og hvorfor?
Møte Villa Gerda
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Økonomiplan ISK Samkommunestyret Samkommunestyret Økonomiplan
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
HAR OG KAN«DIALOGEN» HA BETYDNING FOR LOKAL OG REGIONAL NÆRINGSUTVIKLING? torsdag 30. oktober 2014 Bjørn F. Nordmo Daglig leder.
Og.
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
Framtidens kommuner og regioner
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mobiliseringskonferanse Interreg
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Jobbilag Regionalt rekrutteringssamarbeid i Salten
Utskrift av presentasjonen:

REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid

Regionrådet for Fjellregionen2 Flytthit-prosjektet Bakgrunn Utviklingen i Fjellregionen: l Lik mange andre distriktsregioner –Utenfor dagpendlingsavstand til sterke vekstregioner –Må klare oss sjøl l Befolkningsnedgang –Ugunstig alderssammensetning –Negativt flytteregnskap –Utviklingen vil være vedvarende l Næringsstruktur –Basert på primærnæring –Lite av næringer i nasjonal eller internasjonal vekst l Viktig å sette i verk tiltak

Regionrådet for Fjellregionen3 Framskrevet befolkningsutvikling 2001 – Indeksert 2001 = 100%. Kilde: Panda/Østlandsforskning

Regionrådet for Fjellregionen4 Flytthit-prosjektet Bakgrunn l Snu befolkningsutviklingen –Netto tilflytting av barnefamilier fra før –Ønsker flere barnefamilier til regionen l Legge til rette for næringsutvikling –Få folk med kompetanse til regionen l Teorien er at familier ser på følgende: –Arbeid – for to –Oppvekstvilkår –Bomiljø –Kultur- og fritidstilbud l Kan hver av kommunene tilby dette? NEI. l Ta hele regionen i bruk – sammen kan vi tilby dette!

Regionrådet for Fjellregionen5 Flytthit-prosjektet Første fase : Infrastrukturen l Vertsskapsrollen –Servicekontorene i kommunene –Bli selgere av regionen – ikke bare egen kommune –Formidle kontakt med arbeidsgivere og utleiere av boliger –Info om skoler, kultur- og fritidsaktiviteter m.m. –Hjelpe folk til rette l –Presentere regionen for tilflyttere –Informasjon om arbeid, skole, bosted etc. l Samarbeid med næringslivet

Regionrådet for Fjellregionen6 Flytthit-prosjektet Andre fase fra 2004: Markedsføring l Viktig: –Vertsskapet i kommunene – –Samarbeidet med Næringslivet - Nord-Østerdal Bedriftsforening l Ønsket familier til Fjellregionen – hvordan? l Første Klasse-kampanjen –Bygde på erfaringer fra Sverige –Familier der eldste barn skal begynne på skola høsten 2006 –Målrettet kampanje - kjører fram det som er positivt –Inviterer folk til å bo i Fjellregionen – fordi det er så bra!

REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN

Regionrådet for Fjellregionen8

9

10

Regionrådet for Fjellregionen11

Regionrådet for Fjellregionen12

Regionrådet for Fjellregionen13

Regionrådet for Fjellregionen14

Regionrådet for Fjellregionen15

Regionrådet for Fjellregionen16

Regionrådet for Fjellregionen17 Flytthit-prosjektet Viktig l Regiontenkingen –Sammen er vi sterke - vi gjør hverandre gode –Hvis en av kommunene hadde gjort dette – ville utløst motkrefter i nabokommunene l Markedsføring –Teorier og metoder fra næringslivet –Kun positive budskap, som ”det gode liv, køfritt, puddersnø” osv. l Forankringen ut i kommunene –Nedenfra og opp-prosjekt – men ikke helt fra grasrota –Lokalt initiativ – over kommunene –Desto viktigere med forankringen l Governance-tenking –Her ved trekanten offentlig, privat og tredje sektor

Regionrådet for Fjellregionen18 Flytthit-prosjektet Viktig Offentlig sektor Privat sektor Tredje sektor

Regionrådet for Fjellregionen19 Flytthit-prosjektet Erfaringer l Prosessen –Har vært nødvendig å bruke tid –Positiv – kommunene har samarbeidet på flere nivå –Samarbeid med næringslivet –”Kick-off” som har samlet regionen l Videre: –Samarbeid med tredje sektor –Skape et nettverk slik at folk trives og blir her

Regionrådet for Fjellregionen20 Flytthit-prosjektet Erfaringer l Markedsføringen var viktig –Ekstern markedsføring –Intern markedsføring l Befolkningsdynamikk –Mange flytter inn - mange flytter ut –Kanskje kan vi få flere til å bli? –Kan også føre til å snu befolkningsutviklingen l Fikk gjennomslag i nasjonale media –Jobbet hardt for –Lyktes med markedsføringen vår

Regionrådet for Fjellregionen21 Flytthit-prosjektet Resultat l Oppnådd resultater –200 familier/enkeltpersoner meldt sin interesse –Kommunene følger opp disse –Noen familier er kommet som direkte resultat av kampanjen –Flere andre er underveis l Skapt en interesse for vår region –Får kontinuerlig henvendelser l Prosjektet er en suksess allerede –Markert regionen på en positiv måte - gi resultater på sikt –Jobbe videre – et langsiktig arbeid