Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLucas Magnussen Endret for 7 år siden
1
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård
2
Status Rørosbanen Formidabel vekst i persontrafikken – 50 prosent på fem år NSB har kapasitetsproblemer på enkelte avganger Liten godstrafikk – kun tømmer og flis Status Solørbanen Persontrafikken stoppet på 90-tallet Kun godstrafikk
3
Prosjekt Høyfartstog Trondheim – Oslo gjennom Østerdalen PROSJEKTMÅL Røros- og Solørbanen skal være en del av et helhetlig jernbanetilbud i Sør-Norge Jernbaneforum, Hedmark fylkeskommune, Regionrådet for Fjellregionen, Regionrådet for Sør-Østerdal, Glåmdal Regionråd og Næringsforum i Fjellregionen
4
DELMÅL Rutetilbudet på Rørosbanen skal på kort sikt forbedres, spesielt mellom Røros og Trondheim Arbeide for at Røros- og Solørbanen elektrifiseres og blir en foretrukket godslinje mellom Midt-Norge og Europa Arbeide for at det legges grunnlag for at høyfartstog mellom Oslo og Trondheim kan kjøres gjennom Østerdalen Arbeide for at Solørbanen gjenåpnes for persontrafikk
5
Elektrifisering Investeringsbehovet anslått til kr 3,5 mrd av CIVITAS i februar 2009 - elektrifisering begge strekningene – 470 km - fjernstyring Røros-Støren og Kongsvinger-Elverum - to nye kryssingsspor - tilsvingsspor Hamar og Kongsvinger - nedlegging planoverganger mm
6
Høyfartstog gjennom Østerdalen Best for miljøet Enklest og billigst Lavest høydeforskjell Hurtigst – stopp rundt Mjøsa og Tynset Østerdalen som skapt for høyfartstog
7
Satsing på Røros- og Solørbanen - uansett alternativ Nasjonale og internasjonale gevinster Positivt for miljøet – mer gods fra vei til bane Godstogkapasiteten mellom nord og sør mer enn tredobles Avlaster Dovrebanen Avlaster Alnabru, togtrafikken og trailertrafikken rundt Oslo
8
Gir NSB mulighet til mer fleksibel bruk av materiell Diesellokomotivene må byttes om 10-12 år – toget går nå Reduserer trafikken og ulykkene på veiene
9
Lokal betydning Styrket infrastruktur Positivt for bosetting og næringsutvikling i flere regioner Persontogtilbudet forbedres - avstandsulempene reduseres Økt konkurransekraft for næringslivet – varer og tjenester i utbyggingsfase Økt pendling i alle retninger
10
Prosjekt Høyfartstog 1 mill per år Regionrådet for Fjellregionen kr 100.000 OK Enkeltkommune(r) kr 100.000 Tynset søkes Regionrådet for Sør-Østerdal kr 100.000 OK Glåmdal Regionråd kr 100.000 OK Hedmark fylkeskommune kr 300.000Behandles 1/11 Næringsforum i Fjellregionen kr 50.000 OK Øvrige bidragsytere kr 250.000 Velkommen til å bidra
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.