Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grenland Stabbestad 10 januar 2019.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grenland Stabbestad 10 januar 2019."— Utskrift av presentasjonen:

1 Grenland Stabbestad 10 januar 2019

2 Folketallet i Grenland Opp over 5 000 innbyggere siste ti år.
Men ikke vekst i 2017 og 2018.

3 Folketallsvekst i forhold til andre regioner
Befolkningsvekst i perioden 2017

4 Nettoflytting innenlands
Nettoinnvandring Fødselsbalanse Nettoflytting innenlands Lavere innvandring nå Fødselsoverskudd snudd til underskudd. Netto utflytting innenlands Dekomponert befolkningsutvikling i Grenland 12 måneders perioder.

5 Drivkrefter bak befolkningsendringene i Grenland.
Bostedsattraktivitet Positiv for Grenland Årlige befolkningsendringer, snitt

6 Bostedssattraktivitet
Drivkrefter for flytting, forventet flytting, bostedsattraktivitet og faktisk nettoflytting i Grenland. Tre års glidende gjennomsnitt. Enkeltår

7 Arbeidsplasser og næringsutvikling

8 Vekst 16 prosent i antall offentlige arbeidsplasser i Grenland.
Nedgang på 4 prosent i antall arbeidsplasser i næringslivet siden 2000. Men vekst i 2016 og 2017. Utvikling i antall arbeidsplasser i Grenland, indeksert slik at nivået i 2000=100.

9 Svakere utvikling i antall arbeidsplasser i næringslivet i alle år fra 2000 til 2015.
Men bedre i 2016 og 2017. Utvikling i antall arbeidsplasser i Grenland i forhold til Norge, indeksert slik at nivået i 2000=100.

10 Drivkrefter for arbeidsplassvekst
Næringsattraktivitet Endringer i antall arbeidsplasser i 2017 i absolutte tall. Fordelt på offentlig og privat sektor og dekomponert i ulike sektorer/drivkrefter. Fargene illustrerer utviklingen i prosent i forhold til regionene i landet.

11 Bedre næringsattraktivitet i Grenland i 2016 og 2017
Faktisk og forventet vekst i næringslivet, drivkrefter for vekst og næringsattraktivitet. Tre års glidende gjennomsnitt. Enkeltår

12 Verdiskaping Næringslivet i Grenland holder tritt med resten av landet når det gjelder verdiskaping. Andel av Norges verdiskapning i næringslivet i Grenland, unntatt finans og oljeutvinning.

13 Produktivitet Produktiviteten i næringslivet i Grenland er bra
Score for de to indikatorene i produktivitetsindeksen. Tallet til venstre angir rangering blant de 85 regionene i Norge.

14 Næringslivsindeksen Alt i alt er næringsutviklingen i Grenland nær middels i 2017.

15 Scenarier for Grenland

16 Det blir sannsynligvis vekst i folketallet i Grenland de neste ti årene.
Befolkningsframskriving for ulike attraktivitetsscenarier. Hovedalternativet for nasjonal vekst SSB.

17 Men det er fremdeles et potensial for vekst.
Hvis den nasjonale veksten blir lavere (lavere nettoinnvandring og fruktbarhet) øker sannsynligheten for nedgang. Men det er fremdeles et potensial for vekst. Befolkningsframskriving for ulike attraktivitetsscenarier. Lav nasjonal vekst SSB.

18 Arbeidsplassutviklingen i næringslivet er vanskelig å predikere.
Det er et potensial for vekst i Grenland. Næringsstrukturen er mer robust enn før. Lav næringsattraktivitet tidligere betyr ikke at næringsattraktiviteten blir lav de neste årene. Private arbeidsplasser for ulike attraktivitetsscenarier

19 Antall eldre innbyggere vil øke sterkt i Grenland uansett scenario
Befolkningsframskrivinger for ulike attraktivitetsscenarier i alderen 67 til 105 år. Men antall unge vil synke mye hvis attraktiviteten blir lav Innbyggere 0-30 år

20 Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer
Hvordan skape attraktivitet? Gjennom endringer, nyskaping og forbedringer  Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Areal og bygninger Tilrettelegge attraktive arealer for boliger, næringsvirksomhet, handel. Stimulere til bygging av boliger og attraktive næringsbygg. Næringshager. Ameniteter Skape nye attraksjoner, tilbud, forbedre kommunal service, bedre tjenester til næringslivet, aktiviteter og kultur, kafeer og møteplasser, liv i sentrum, … Omdømme Skape et positivt bilde av stedet, bli vurdert som et sted å flytte til, et sted å besøke, et sted å etablere bedrift. Stedlig kultur og identitet Lokal identitet, samarbeidsånd og tillit, optimisme, risikovilje, investeringslyst, interesse for å være med å utvikle stedet

21 Stedlig kultur og identitet
Hvordan skape attraktivitet? Ulike attraktivitetsfaktorer og tiltak for ulike attraktivitetsdimensjoner: Bosted, Besøk og Bedrift Bosted Besøk Bedrift Areal og bygninger Boligtomter, arealer og boliger Overnatting, hytter og hyttetomter Næringsareal og næringsbygg Ameniteter Gode kommunale tjenester, fritidstilbud. Attraksjoner og aktiviteter, kultur. Gode transport-løsninger. Omdømme Omdømme som bosted Omdømme for besøk, destinasjons-markedsføring Omdømme som næringssted Stedlig kultur og identitet Lokal identitet, åpenhet, optimisme Gjestfrihet, service. Risikovilje og vilje til vekst, optimisme Innovasjonsevne

22 Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten
Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Må ha X-faktor

23 Hvordan skape attraktivitet?
Bosted Besøk Bedrift Areal og bygninger X Ameniteter Omdømme Stedlig kultur og identitet Hvordan skape en utviklings- og endringskultur? Hvordan mobilisere alle aktører til innsats for å øke attraktiviteten?

24 Tillitskart Fylkeskommunen Kommunen Nabokommuner Besøkende Politikere
Stedsidentitet Optimisme Politikere Ansatte Fylkeskommunen Kommunen Nabokommuner Besøkende Næringslivet Frivillig sektor

25 Tillitskart Skien Arbeidsmarkedet er et fellesgode Regionråd ViG
Siljan Skien Porsgrunn Regionråd ViG Bamble Kragerø Jobber hver enkelt kommune godt? Har de regionale institusjonene tillit og støtte? Er regionen enig i situasjonsbeskrivelse og strategi? Er rollefordelingen god? Drangedal Men hvor godt arbeider kommunene sammen?

26 Takk for meg Og lykke til! Knut Vareide Telemarksforsking


Laste ned ppt "Grenland Stabbestad 10 januar 2019."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google